تاسیس ۱۰ مرکز تجاری در آفریقا تا پایان سال برای توسعه روابط تجاری

سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام اینکه تا پایان سال قرارداد خط هوایی ایران و آفریقای جنوبی امضا می‌شود، گفت: تاکنون سه مرکز تجاری در قاره در آفریقا ایجاد شده و برنامه‌ریزی کردیم تا پایان سال این تعداد به ۱۰ مرکز برسد و آمادگی افزایش مجوزها نیز وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، «سیدمحمدصادق قنادزاده» در نخستین نشست خانه ایران و آفریقا با همکاری سازمان توسعه و تجارت ایران، اظهار داشت: هدف این نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری ایران است و سنگال یکی از کشورهای مهم غرب آفریقا است که تلاش می‌شود با تعریف ظرفیت‌های اقتصادی آن توسعه مناسبات دو کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ظرفیت مناسبات دو کشور صنعتی است، ابراز امیدواری کرد که حجم مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور همانند سال ۱۳۹۹ چشمگیر و روبه توسعه باشد.

سفر ۴۰۰ هیات تجاری آفریقا به ایران

سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جمعیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری قاره آفریقا، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۰۰ هیات تجاری از آفریقا به ایران سفر کرده‌اند و تلاش می‌شود علاوه بر توسعه مناسبات، مراکز تجاری ایران در آفریقا فعال شوند.

قنادزاده با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد مشوق‌هایی برای تبادل تجاری، خاطرنشان کرد: تاکنون برای توسعه زیرساخت و حمل و نقل دریایی و هوایی قراردادهای متعددی بسته شده است و تا پایان سال نیز قرارداد خط هوایی ایران و آفریقای جنوبی و دیگر خطوط کشتیرانی منعقد خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد آفریقا در کشور ابراز امیدواری کرد: مصوباتی در زمینه فعالیت‌های بانکی، حمل نقل و مشوق‌ها و معافیت‌ها در این ستاد به عنوان ستادی تاثیرگذار همانند هیات دولت به تصویب برسد.

سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در چهارماهه اول امسال کشورهای آفریقایی جز ۳۰ شریک تجاری ایران شده‌اند که اتفاق بسیار خوبی است.

سفیر سنگال در ایران نیز با اشاره به پتانسیل‌های فراوان سنگال برای همکاری با ایران، خاطرنشان کرد: فرصت‌های بسیاری برای ورود سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران به سنگال وجود دارد که برپایی نمایشگاه  فیداک در داکار می‌تواند این فرصت‌ها را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

وی، سیاست‌گذاری سنگال را برای ایجاد فرصت‌های تجاری سرمایه‌گذاران مساعد دانست و افزود: سرمایه‌گذاران خارجی در سنگال مشمول معافیت سه ساله مالیاتی خواهند شد و ثبت شرکت آنها با توجه به امنیت اقتصادی موجود  یک روزه خواهد بود، البته بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی از این مزیت به خوبی بهره‌مند شده‌اند.

در ادامه نشست سفیر ایران در سنگال نیز در سخنانی این کشور را دارای ظرفیت اقتصادی فراوان دانست و گفت: در آینده نزدیک برای تحکیم پیوندهای دو کشور کمیسیون مشترک ایران و سنگال تشکیل خواهد شد.

وی عدم وجود خط مستقیم کشتیرانی را از موانع اصلی توسعه مناسبات دو کشور دانست و گفت: امیدواریم با توسعه زیر ساخت‌ها و گسترش همکاری‌های تجاری دو کشور موانع موجود از میان برداشته شود.

کد خبر 55364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =