۲۶ اقدام خاندوزی در وزارت اقتصاد در پایان یک سالگی دولت

اقدامات و فعالیت‌های مهم و شاخص وزارت امور اقتصادی و دارایی در پایان یک سالگی دولت سیزدهم از جمله استقرار گمرک هوشمند، اقدامات انجام شده در نظام بانکی، بورس و سازمان مالیاتی زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، این روزها که حدودا یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، بررسی عملکرد دولت و وزارت خانه های زیر مجموعه ی آن، نقل محافل رسانه ای و کارشناسی است.

در این گزارش قصد داریم به دستاوردها اقدامات و فعالیت های مهم و شاخص وزارت امور اقتصادی و دارایی از روزی که دولت سیزدهم شروع به کار کرده تا به امروز(مرداد ماه سال ۱۴۰۱) به تفکیک پروژه ها، زمان شروع و پایان پروژه، میزان پیشرفت با توجه به اهداف مورد انتظار، نتایج و دستاوردهای طرح و همچنین مقایسه نسبت به وضعیت در آغاز به کار دولت سیزدهم یا متوسط عملکرد در برخی ادوار گذشته یا سایر کشورها بپردازیم.

پروژه «استقرار گمرک هوشمند»

از اهداف این طرح می توان به توسعه مکانیزاسیون رویه‌ها و فرایندهای گمرکی با استفاده از فناوری‌های نوین و ابزارهای کنترلی پیشرفته اشاره کرد که از سال ۹۹ شروع شده است و به طور مستمر ادامه داشته است.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-به کارگیری پلمب الکترونیک در گمرکات اجرائی

۲-توسعه گمرک موبایل

۳- توسعه شبکه اجتماعی هوشمند فعالان اقتصادی

۴- مجازی سازی هوشمند نظارت‌های گمرکی

۵- به کارگیری هوشمند داده‌های بزرگ از طریق پنجره واحد

اعمال سیاست‌های حاکمیتی جدید در گمرک برای رفع مشکلات ناشی از تحریم

از اهداف این طرح می توان به رفع مواردی نظیر تحریم‌ها و به خصوص مشکلات ارزی ناشی از آن، ضمن پایبندی به الزامات قانونی و با استفاده از ظرفیت‌های خاص قانونی در اختیاراشاره کرد که نسبت به راهبری پنج موضوع است که اولین موضوع آن، ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی با ارائه حداقل اسناد، موضوع دوم ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارده توسط واحدهای تولیدی بدون پرداخت حقوق ورودی با نگهداری بخشی از کالا، موضوع سوم موافقت با قرار گرفتن اظهارنامه‌های اقلام اساسی در مسیر سبز با حداقل زمان انجام تشریفات گمرکی، موضوع چهارم موافقت با حمل یکسره و ارزیابی در محل واحدهای تولیدی کالاهای اساسی از جمله محموله‌های واکسن کرونا و سرم های انسانی و موضوع پنجم، پذیرش ضمانت نامه بانکی معتبر جهت حقوق ورودی و مالیـات بر ارزش افزوده و نیز عوارض صـادراتی اشاره کرد که به طور مستمر در حال اجرا است.

همچنین از نتایج و دستاوردهای این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- در دولت سیزدهم میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱به میزان ۱۰۴.۴۵۲میلیون تن به ارزش ۴۴.۲۵۴ میلیون دلار به میزان ارزشی۸۸.۲۶ درصد رشد نسبت به از مدت مشابه سال قبل داشته است.

۲- واردات از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱به میزان ۳۳.۶۷۲ میلیون تن به ارزش ۴۷.۰۷۶میلیون دلار  به میزان ارزشی  ۳۱.۸۳درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

۲- ترانزیت خارجی نیز به میزان ۱۱.۵۸۳ میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷.۹۴ رشد وزنی داشته است.

۳- اجرای کامل سامانه تخصیص اعتبارات (ستاب)

از اهداف این طرح می توان به کنترل و ثبت تخصیص اعتبارات کلیه ردیف‌های مندرج در قانون بودجه در کمترین زمان ممکن (در همان روز و یا حداکثر ۴۸ ساعت برای موارد استثنایی) اشاره کرد که که از سال ۱۳۹۳ شروع شده و تا به امروز به طور مستمر ادامه داشته است.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- هماهنگی فرابخشی با سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص تخصیص اعتبارات صادره

۲- دسترسی برخط دستگاه‌های اجرایی ملی و استان‌ها به ارقام تخصیص اعتبارات بصورت برخط برای درخواست وجه الکترونیکی

۳- دسترسی برخط خزانه به اطلاعات تخصیص اعتبار کلیه ردیفهای مندرج در قوانین بودجه سنواتی برای پرداخت آن

۴- عدم نیاز به حضور ارباب رجوع برای انجام کارها

۵- مستند بودن کلیه اقلام اطلاعات ثبت شده در سامانه به نامه های سازمان برنامه و بودجه کشور

(این سامانه در سال ۱۳۹۴ تکمیل و مورد استفاده قرار گرفته است، لیکن هرساله با توجه به تغییرات قوانین بودجه سنواتی اصلاحات و تکمیل آن انجام می شود لذا بازه زمانی آن مستمر است.)

۴- استقرار سامانه مدیریت حساب‌های بانکی

از اهداف این طرح می توان به سامانه مدیریت حساب های بانکی اشاره کرد. سامانه ی مدیریت حساب های بانکی، سامانه‌ای است که دستگاه‌های اجرایی از طریق آن کلیه امور مربوط به حساب‌های بانکی خود از جمله افتتاح حساب، تغییر امضاء مقامات مجاز، انسداد حساب و... نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به صورت الکترونیکی از خزانه داری کل کشور درخواست می کند. دستگاه‌های اجرایی قادرند کلیه عملیات بانکی یادشده را بدون مراجعه به خزانه داری کل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۱ شروع شده است و در حال اجرا است.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-کاهش حداقل ۲۰۰هزار فقره حساب بانکی مربوط به دستگاه‌های اجرایی و کاهش رسوب نقدینگی

۲-انتقال حدود ۲۳۰۰۰ فقره حساب بانکی دولتی از سایر بانک‌ها به بانک مرکزی

۵- تشویق و تسهیل ارائه محصولات جدید بیمه ای مورد نیاز فعالین اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال

از اهداف این طرح می توان به ترویج فرهنگ بیمه در اعطای مجوز عرضه محصولات بیمه ای جدید جهت پوشش ریسک‌های مرتبط با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ شروع شده و تا پایان سال تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به برنامه بازنگری دستورالعمل تدوین و عرضه محصولات بیمه‌ای جدید برای حمایت از فعالین اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال تصویب اشاره کرد که در دستور کار قرار گرفته است و پس از برطرف شدن مغایرت‌ها در طرح‌های پیشنهادی و آماده شدن طرح، صدور مجوز اجرای آزمایشی صادر می شود.

برنامه بازنگری دستورالعمل تدوین و عرضه محصولات بیمه‌ای جدید برای حمایت از فعالین اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال تصویب و در دستور کار قرار گرفته است پس از برطرف شدن مغایرت‌های در طرح‌های پیشنهادی و آماده شدن طرح برای صدور مجوز اجرای آزمایشی صورت

۶- تقسیط بلندمدت مالیات واحدهای آسیب دیده از کرونا، شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان در اجرای ماده ۱۶۷ ق. م.م

از اهداف این طرح می توان به صدور بخشنامه و تقسیط بلند مدت اشاره کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ شروع و تا پایان سال تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به صدور بخشنامه و اجرای بخشودگی جرائم و تقسیط بلندمدت بدهی واحدهای آسیب‌دیده از کرونا، شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان در دستور کار سال جاری قرار گرفته است، اشاره کرد.

۷- مدیریت بدهی های عمومی دولت- تحلیل، طراحی، برنامه نویسی، پیاده سازی، انتقال، پشتیبانی و نگهداری سامانه نرم افزاری سفارشی مدیریت بدهی‌ها و اوراق بازار پول و سرمایه

از اهداف این طرح می توان به تدوین مدل مفهومی خزانه داری الکترونیک و تصویب آن، پروژه ایجاد سامانه نرم افزاری سفارشی مدیریت بدهی‌ها و اوراق بازار پول و سرمایه در بخش مدیریت بدهی ها اشاره کرد که استقرار کامل زیرسامانه موجب ایجاد سناریوها و تصمیم‌سازی بهینه در حوزه تامین مالی کم هزینه و مدیریت بدهی‌ها و مطالبات دولت خواهد شد. این طرح از سال ۱۳۹۷ شروع شده و تا پایان سال تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به ایجاد ۵ زیر سامانه اشاره کرد که  در این سامانه  پیش‌بینی شده و سه زیر سامانه از پنج زیر سامانه به بهره‌برداری رسیده است. (پنج زیر سامانه به ترتیب: اطلاعات پایه، ثبت و گزارشگری بدهی‌ها و مطالبات، تسویه و تهاتر، اوراق، سبد بدهی و مطالبه)

۸- اجرای بند ج تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور

از اهداف این طرح می توان به شفافیت اطلاعات اموال غیر منقول دولت اشاره کرد که از سال ۱۴۰۰ شروع شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به شناسایی ثبت و تکمیل اموال غیرمنقول ۵۹.۰۵۷ فقره در سامانه سادا(عملکرد سال۱۴۰۰) اشاره کرد که ۶۰۴.۸۸۸ فقره در سامانه سادا از سال ۱۳۹۵ تا تاریخ چهارم مردادماه ۱۴۰۱ ثبت شده و تعداد ۳۰۵.۲۷۸ فقره از املاک دولت سند تک برگ دولتی صادر شده است. بانک جامعی از کل دارایی‌های دولت در کشور وجود نداشته و بنابراین نمی توان درصدی مشخص نمود، بنابراین به تعداد ارائه شده است.

۹- مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار

درراستای اهداف این طرح می توان گفت که در دولت سیزدهم مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار حسب وظایف قانونی خود، بر اساس دو اصل "روی زمین آوردن فعالیت‌های زیرزمینی به روی زمین" و "کمک به تولد آسان و رشد سریع واحدهای تولیدی"، سه فعالیت اساسی زیر را در دستور خود قرار داده است:

۱- شفاف و سهل‌کردن شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار و بازکردن درهای بازارها به‌روی علاقمندان سرمایه‌گذاری

۲- اعلامی کردن همه کسب وکارهایی که قابلیت اعلامی شدن را دارند با کمک دستگاه‌های اجرایی

۳- شناسایی و حذف مقررات مخل سرمایه‌گذاری و تولید

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-شفاف و ساده‌سازی شرایط، مدارک و زمان صدور مجوزهای کشور(ازکل۲۸۸۹ مجوزها ۱۷۳۸ مورد، مصوب شده)

- اتصال مراجع صدور به درگاه ملی مجوزها(۸۱ درصد مراجع تاپایان تیرماه سال جاری متصل شده اند)

عناوین ۱۴ دستگاهی که هنوز به درگاه متصل نشده‌اند: وزارت کشور، کانون وکلا، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، جامعه حساباران رسمی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام پزشکی، شهرداری تهران، ناجا، وزارت امور خارجه، بنیاد مسکن.

۱۰- رصد و پایش پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن

از اهداف این طرح افزایش نسبت تسهیلات خرد را می توان برشمرد که سال ۱۴۰۰ شروع شده و هم اکنون در حال اجرا است.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به افزایش ۱۰ درصدی تسهیلات پرداخت شده بدون ضامن، تعداد ۳۱۴۰۵۰ تسهیلات خرد به مبلغ ۲۸۹، ۹۶ میلیارد ریال با سرانه پرداختی۳۱ میلیون تومان اشاره کرد.

۱۱- ایجاد پنجره واحد خدمات مالیاتی

از اهداف این طرح می توان به انجام تعاملات مودیان در بستر الکترونیکی با سازمان امور مالیاتی کشور در فرآیندهای مالیاتی منتخب (شامل ثبت نام و ارائه اظهارنامه تا مرحله ابلاغ اوراق مالیاتی، مشاهده اوراق و قبوض صادره، دریافت گواهی نقل و انتقال املاک، دادرسی) اشاره کرد.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان موارد زیر را برشمرد:

کاهش مراجعات حضوری مؤدیان به ادارات امور مالیاتی

انجام تمامی فرآیندهای مالیاتی، از مرحله ثبت‌نام و ارائه اظهارنامه تا مرحله ابلاغ اوراق مالیاتی

مشاهده اوراق و قبوض صادره

دریافت گواهی نقل‌وانتقال املاک

دادرسی

سایر موارد به صورت الکترونیکی، ازجمله درگاه پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو

۱۲-طراحی و پیاده‌سازی سازوکارهای پیشگیری، شناسایی و مبارزه با فرار مالیاتی

از اهداف این طرح به تعداد مودیان جدید شناسایی شده اشاره کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع و تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان موارد زیر را برشمرد:

۱-بازنگری در آئین‌نامه اجرائی تبصره (۴) ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم برای اجرای نظام‌مند ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم

۲- شناسایی دو میلیون و دویست هزار مودی جدید مالیاتی از طریق ساماندهی به دستگاه‌های پوز

۱۳-طراحی و پیاده‌سازی سازوکار استفاده از مدیریت ریسک عدم تمکین مالیاتی، مبتنی بر داده‌ها و مستندات قطعی

از اهداف این طرح می توان به اظهارنامه‌های تبصره ماده ۱۰۰ ق. م.م. به عنوان مالیات مقطوع، افزایش رشد اظهارنامه‌های برآوردی و کاهش اظهارنامه‌های قابل رسیدگی اشاره کرد.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان موارد زیر را برشمرد:

- بازنگری شاخص‌ها و معیارهای مدیریت ریسک تمکین مؤدیان و طبقه‌بندی مؤدیان بر اساس شاخص‌ها و معیارهای ریسک انتخابی براساس عملکرد سال ۱۴۰۰

- رشد حدود ۸۰ درصد در تعدادمودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰

- افزایش حدود ۲۰۰ درصدی رقم مالیات مقطوع تبصره ماده۱۰۰

۱۴- اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و توسعه پایه های مالیاتی ضد تورمی از طریق تدوین و پیگیری برای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه

از اهداف این طرح می توان به کاهش فعالیت‌های سوداگرانه مخرب در بازار دارایی ها با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و تصویب اصلاح قانون مالیات های مستقیم (مالیات بر مجموع درآمد) در مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز و پیش بینی می شود تا ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۲ تکمیل شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان موارد زیر را برشمرد:

۱- تدوین پیش نویس مقدماتی لایحه اصلاح قانون مالیات¬های مستقیم و ارسال آن به هیات دولت

۲- انجام آخرین اصلاحات مورد نظر سازمان امور مالیاتی کشور و کمک به تایید طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلش شورای اسلامی

۱۵- سامانه جامع اطلاعات اقتصادی

از اهداف این طرح می توان به پیشگیری از تخلفات و جرائم اقتصادی اشاره کرد که از میانه سال ۱۴۰۰ شروع و تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- توسعه سامانه بانک داده‌های اقتصادی و مالی (۸۰  درصد پیشرفت)

۲- طراحی و پیاده‌سازی بستر نگهداری و تامین منابع داده بازار سرمایه (۶۰ درصد پیشرفت)

۳- تهیه پروپوزال طراحی داشبورد تجزیه و تحلیل بازار سهام ایران (۹۰ درصد پیشرفت)

۴- تهیه داشبورد حذف ارز ترجیحی و برآورد آثار تورمی و بودجه‌ای این سیاست (۱۰۰ درصد پیشرفت)

۵- مشاوره، طراحی و پیاده سازی داشبورد وزیر اقتصاد (۴۰ درصد پیشرفت)

۱۶- ثبت اطلاعات مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال

از اهداف این طرح می توان به  شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌های دولتی مطابق با ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط موسسات اعتباری مصوب قانون از تاریخ  ۲۴/۰۴/۱۳۹۳ تا کنون اشاره کرد.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به بارگذاری ۲۴۰ صورت مالی حسابرسی شده سال۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی تا پایان سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

۱۷- راهبری برای طراحی، استقرار و پیاده سازی سامانه مدیریت اموال و دارایی‌های دولت در یک پنجره واحد

از اهداف این طرح می توان به مدیریت اموال و دارایی‌های دولت در یک پنجره واحد اشاره کرد که این طرح از سال ۱۳۹۹ شروع و تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و اهداف این طرح می توان به رونمایی رسمی زیرسامانه اموال غیرمنقول در استان زنجان که به صورت پایلوت انجام شده است و پس از بررسی‌های لازم تا پایان آذر ۱۴۰۱ در سراسر کشور راه‌اندازی می‌گردد، اشاره کرد.

۱۸- تهیه گزارش عملکرد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تهیه و تدوین پیش‌نویس لایحه اصلاحیه قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴

از اهداف این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد از خرداد سال ۱۴۰۱ شروع و تا پایان سال تکمیل می شود.

- اصلاح خلأهای قانونی

 - بهبود فرآیند واگذاری

- کاهش فساد و تخلف‌های اداری

-افزودن تنوع در مدل‌های واگذاری

-بسترسازی ارتقای شفافیت و بهبود سازوکار واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت

-افزایش پیش‌بینی پذیری سرمایه‌گذاران در خرید سهام متعلق به دولت

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان موارد زیر را برشمرد:

۱-اندازه‌گیری شاخص‌های سنجش میزان تحقق اهداف اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تهیه گزارش عملکرد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی

۲-تهیه و تدوین پیش‌نویس لایحه اصلاحیه قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص احکام واگذاری‌ها توسط دبیرخانه شورای‌عالی با برگزاری جلسات توجیهی و کارشناسی و ارسال آن به هیئت دولت. در این ارتباط لازم به ذکر است که پیش‌نویس مذکور در حال حاضر در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت در دست بررسی می‌باشد و پس از تصویب در هیئت محترم وزیران به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

۱۹- استقرار نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

در راستای اهداف این طرح می توان به مهم‌ترین رسالت‌های سازمان در راستای تحقق هوشمندسازی نظام مالیاتی و پیشرفت پروژه اشاره کرد که از خرداد سال ۱۴۰۱ شروع و تا پایان سال تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان گفت: مراحل آماده‌سازی مقدماتی پروژه و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در تیر ماه ۱۴۰۱ اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به عنوان یک ابرپروژه ملی و یکی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان در راستای تحقق هوشمندسازی نظام مالیاتی و پیشرفت پروژه یادشده به میزان بیش از ۵۰ درصد در دولت سیزدهم و آغاز بهره‌برداری از سامانه مذکور در تیرماه سال ۱۴۰۱ (علی‌رغم تحویل پروژه پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان در پایان دولت دوازدهم با پیشرفت کمتر از ده درصد)

۲۰- اعطای اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی دانش‌بنیان

از اهداف این طرف می توان به تدوین آیین نامه و فرم اظهارنامه اصلاحی اشاره کرد که از تیرماه سال ۱۴۰۱ شروع و تا مهرماه تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه انجام شده را می توان نام برد.

۲۱- مقابله با پولشویی و فرار مالیاتی از طریق ایجاد سامانه سوت‌زنی مالیاتی

از اهداف این طرح میتوان به راه‌اندازی سامانه به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردمی برای مقابله با فرار مالیاتی، فسادستیزی و برقراری عدالت اقتصادی، اشاره کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع و تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان راه‌اندازی سامانه جدید پالایش ریز تراکنش‌های دریافت شده برای ادارات کل امور مالیاتی جهت رسیدگی، تولید اظهارنامه برآوردی مشاغل و مؤدیان پرریسک و ...را برشمرد.

۲۲- تکیه بر اطلاعات شفاف، دقیق و بدون فشار بر مؤدیان دارای پرونده و منضبط با هدف رشد میزان وصولی درآمدهای مالیاتی

از اهداف این طرح می توان به رشد درآمد های مالیاتی اشاره کرد که از شهریور سال ۱۴۰۰ شروع و تا خردادماه سال ۱۴۰۱ تکمیل شد.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان موارد زیر را برشمرد:

با توجه به اینکه میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده:

۱- میزان وصولی درآمدهای مالیاتی (مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات) در ده‌ماهه نخست فعالیت دولت سیزدهم (شهریور ۱۴۰۰ لغایت خرداد ۱۴۰۱) رقمی در حدود ۲.۹۲۷ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به تاریخ شهریور ۱۳۹۹ لغایت خرداد ۱۴۰۰ به میزان ۵۸ درصد رشد داشته است.

۲- تحقق ۱۱۳ درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به سال ۱۳۹۹ در منابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات

۳- وصولی درآمدهای مالیاتی سازمان در چهارماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ رقمی بیش از ۱۴۲۹۷۱۷ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد رشد داشته است.

۲۳- کاهش  فشار تورمی ناشی از کسری بودجه دولت و عملکرد  تنخواه خزانه

از اهداف این طرح می توان به تامین مالی غیر تورمی دولت اشاره کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع و تا پایان سال تکمیل شد.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به نکات زیر اشاره کرد:

در مجموع از بودجه ۱.۲۷۷.۹۲۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰؛ مبلغ ۱.۰۰۵.۰۸۵ میلیارد تومان منابع (نقدی و غیرنقدی) حاصل شده است. (حدود ۷۸درصد) از این منظر که بیش از منابع، مصارف صورت نگرفته است می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۰ کسری بودجه نداشته‌ایم.

از مجموع منابع عمومی وصول شده، حدود ۵۲.۹ درصد از محل درآمدها و واگذاری شرکت‌های دولتی، حدود ۶.۴ درصد از منابع صندوق توسعه ملی، حدود ۲۶ درصد از محل فروش نفت و حدود ۱۴.۷ درصد از محل اوراق نقدی، غیرنقدی و اسناد تسویه خزانه، تامین شده است.

عملکرد تنخواه در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۲.۰۴۴ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ فاقد عملکرد است.

۲۴- پیش بینی افزایش شاخص‌های عملکردی و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی

از اهداف این طرح می توان به مهار تورم از طریق کاهش نقدینگی با هدف تسهیل دسترسی تولید کنندگان و فعالان افتصادی به تسهیلات مورد نیاز (سیاستگذاری در شاخص‌های عملکردی و کنترل ترازنامه بانک‌ها)، اشاره کرد. که از ابتدای سال ۱۴۰۱ شروع و تا پایان سال تکمیل می شود.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان به نکات زیر اشاره کرد:

افزایش توان اعتباری بانک‌ها با افزایش سرمایه نقدی در راستای مهار تورم به شرح ذیل در سال جاری انجام می‌شود:

سرمایه قرض الحسنه مهر ایران ۱۰۰ درصد، بانک ملت ۶۰ درصد، بانک تجارت۳۰ درصد، پست بانک ۴۰ درصد، برای بانک‌های ملی، سپه، بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای براساس مجوز بودجه سال جاری ۳۵ هزار میلیارد تومان اعمال خواهد شد.

۲۵- واگذاری سهام دولت

از اهداف این طرح می توان به تحقق تکالیف درآمدی بودجه کاهش دیون دولت، تامین کسری بودجه دولت که از شهریور ماه ۱۴۰۰ شروع و تا خرداد ماه ۱۴۰۱ تکمیل شد.

از نتایج و دستاوردهای این طرح می توان موارد زیر را برشمرد:

۱- رد دیون دولت از محل واگذاریها در راستای تحقق اهداف و تکالیف درآمدی بودجه به ارزش ۸۸۷، ۸۲۳ میلیارد ریال با رشد ۹ درصدی در دولت سیزدهم صورت پذیرفته است.

۲- عرضه و فروش سهام یا دارایی به صورت رقابتی به عموم متقاضیان در راستای تحقق اهداف و تکالیف درآمدی بودجه:

۲-۱) به منظور تحقق اهداف ردیف های درآمدی بودجه جهت واریز به خزانه سهام متعلق به ۹ بنگاه به ارزش ۹۱۶.۸۴۲ میلیارد ریال عرضه شد، لیکن این عرضه‌ها اغلب به دلیل عدم رغبت و استقبال طرف تقاضا موفقیت‌آمیز نبودند و هیچ گونه واگذاری انجام نپذیرفت؛ به طوری که عرضه ۱۸ درصد سهام متعلق به دولت در شرکت «صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)»، به عنوان یکی از بزرگترین عرضه های تاریخ خصوصی سازی طی این دوره انجام پذیرفت لیکن منجر به فروش و واگذاری نشد.  

۲-۲) پذیره نویسی افزایش سرمایه حدود ده درصد سهام دو شرکت «باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال» و «باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس» در بازار فرابورس از ۱۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ شروع و تا پایان همان سال انجام شد. همچنین مبالغ ناشی از این پذیره نویسی، جهت افزایش سرمایه دو باشگاه فرهنگی ورزشی مذکور نیز که در بازار فرابورس انجام شد به منظور اصلاح ساختار باشگاه های مذکور، در اختیار این باشگاه ها قرار گرفت لذا عوایدی ناشی از آن قابل واریز به حساب خزانه نبوده است.

۲۶- موافقت‌های اصولی و مجوزهای تاسیس و فعالیت نهادهای مالی

از اهداف این طرح می توان به خود داری از ایجاد محدودیت و انحصار در تعداد نهادهای مالی اشاره کرد که از آبان ۱۴۰۰ شروع و تا خرداد ۱۴۰۱ تکمیل شد.

همچنین از نتایج و دستاورد های این طرح می توان موارد زیر را برشمرد:

۱- صدور موافقت اصولی و مجوزهای تأسیس و فعالیت سایر نهادهای مالی (سبد گردان، مشاور سرمایه‌گذاری، تأمین سرمایه، پردازش اطلاعات مالی) ۵۸ مورد مجوز صادر شده است.

۲- تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۲۰۱ مورد به تفکیک با:

صدور موافقت اصولی:۴۶ مورد

صدور مجوز تأسیس: ۲۷ مورد

صدور مجوز پذیره نویسی: ۷ مورد

صدور مجوز فعالیت: ۵۰  مورد

تمدید مجوز فعالیت: ۷۱ مورد

۳- موافقت اصولی و مجوزهای تأسیس و فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری، هلدینگ، کارگزاری، موسسه رتبه‌بندی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰:

۸ مجوز موافقت اصولی کارگزاری (بعد از ۱۲ سال عدم صدور مجوز)

یک مجوز تاسیس کارگزاری

۲۷ مجوز تأسیس یا تبدیل نهاد مالی بعنوان شرکت سرمایه‌گذاری یا هلدینگ

۹ مجوز فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری یا هلدینگ

کد خبر 55409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =