درآمد سرانه کشور در دهه گذشته ٣٢ درصد کاهش یافت/ شناسایی ۸ میلیون حساب تجاری جدید در دولت سیزدهم

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه درآمد سرانه کشور در یک دهه گذشته با شیب نزولی ٣٢ درصد کاهش یافت، گفت: ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به سامانه مالیاتی متصل و هشت میلیون حساب تجاری جدید در دولت سیزدهم شناسایی شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سید محمد هادی سبحانیان امروز شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران، با بیان اینکه عدالت مالیاتی و گسترش چتر مالیاتی در اولویت دولت و تیم اقتصادی قرار دارد، اظهار داشت: اتصالات پایانه‌های فروشگاهی به سامانه‌های مالیاتی به‌صورت هفتگی توسط وزیر  اقتصاد پیگیری می‌شود.

وی افزود: در هوشمندسازی نظام مالیاتی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار کارتخوان ساماندهی و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شد، البته تعداد محدودی برای مشاغل خاص هنوز ساماندهی نشد است. همچنین هشت میلیون حساب تجاری در کشور در دولت سیزدهم شناسایی شده است.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: در طی یک دهه گذشته بین سال‌های ١٣٩١ تا ١۴٠٠ نرخ رشد اقتصادی حدود یک درصد بود که اگر سال ١۴٠٠ را مورد محاسبه قرار ندهیم، نرخ رشد اقتصادی به نیم درصد می‌رسد. ‌

سبحانیان با بیان اینکه درآمد سرانه کشور در یک دهه گذشته شیب نزولی داشت، افزود: در مدت‌زمان مذکور؛ درآمد سرانه کشور تا ٣٢ درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته فشار اقتصادی بر مردم افزایش یافته است.

وی گفت: در این مدت تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات و ساختمان هم نزولی بود و به ٨ درصد برنامه‌ریزی شده نرسید و برنامه‌ها محقق نشد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: در این بازه زمانی نرخ تشکیل سرمایه ثابت خالص هم شیب نزولی داشت و در برخی از سال‌ها از جمله سال‌های ٩٨، ٩٩ و ١۴٠٠ میزان استهلاک در کشور به حدی پایین بوده که سرمایه موجود هم حفظ نشده است. متغیرهای پولی در این مدت افزایش قابل توجهی را داشتند.

سبحانیان گفت: در ١٠ سال گذشته هم پایه پولی و هم نرخ رشد نقدینگی به شدت افزایش داشت به‌طوری که نقدینگی از ۶٣٩ هزار میلیارد تومان در سال ٩٢ به ۵ هزار هزار میلیارد تومان رسید.

کد خبر 55491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =