افزایش یک درصدی دامنه نوسان بورس در فصل تابستان اعمال می‌شود؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برنامه افزایش تدریجی دامنه نوسان سر جای خود قرار دارد، اما تغییر حتمی آن در فصل تابستان به پیشنهاد شرکت بورس تهران و فرابورس ایران وابسته است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، «مجید عشقی» در خصوص آخرین جزییات تغییر دامنه نوسان بازار سهام، اظهار داشت: تغییر دامنه نوسان با پیشنهاد شرکت بورس و فرابورس و تایید و تصمیم سازمان بورس انجام خواهد شد.

وی افزود: اکنون جلسات کارشناسی در مورد تغییر دوباره دامنه نوسان برگزار شده و شرکت بورس و فرابورس باید پیشنهادهای خود را در خصوص میزان افزایش دامنه نوسان و نیز دیگر جزییات آن به سازمان بورس ارائه دهند.

رییس سازمان بورس در مورد این  سوال که قرار بود دامنه نوسان بورس به صورت فصلی و یک درصدی افزایش یابد، اما تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص تغییر دامنه نوسان برای فصل تابستان اتخاذ نشده است، پاسخ داد: طی چند روز گذشته  یکی از شرکت‌ها گزارش خود را به سازمان بورس ارائه داده است و سازمان بورس در صورت ارائه گزارش شرکت دیگر است تا بلافاصله تصمیم خود در مورد تغییر دامنه نوسان را اتخاذ کند.

عشقی با اعلام اینکه برنامه افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس همچنان در برنامه سازمان بورس قرار دارد، گفت: تغییر حتمی دامنه نوسان در فصل تابستان وابسته به پیشنهادهای شرکت بورس تهران و فرابورس ایران است.

وی تاکید کرد: البته ممکن است شرکت بورس تهران یا فرابورس اعلام کنند که تغییر دامنه نوسان مثبت ارزیابی نمی‌شود که بر اساس نتایج کارشناسی، تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنیم.

به دنبال نوسان های شدید ایجاد در معاملات بازار سرمایه، افزایش دامنه نوسان از جمله اقداماتی بود که مسوولان حاضر در سازمان بورس آن را به منظور بهبود وضعیت بازار سرمایه پیشنهاد دادند.

در این زمینه «محسن خدابخش» نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اواسط اسفندماه سال گذشته به ایرنا اعلام کرد: ما معتقد به افزایش دامنه نوسان هستیم که این اتفاق باید به‌صورت تدریجی رخ دهد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ۱۰ درصد تغییر کند و به‌احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١۴٠١ اجرایی خواهد شد.

مطابق صحبت‌های مطرح شده از سوی نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز دوشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۱) دامنه نوسان قیمت سهام برای فصل بهار ۱۴۰۱ در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بازار اول تابلوی اصلی و فرعی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش یک‌درصدی از مثبت و منفی ۵ درصد به مثبت و منفی ۶درصد افزایش یافت که این امر نشان‌دهنده انجام اقدامات سازمان بورس طبق وعده‌های داده شده بود.

با توجه به اجرای چنین اقدامی در ابتدا معاملات بورس واکنش مثبتی را نسبت به این تصمیم سازمان بورس از خود نشان داد و شاهد روزهای سبزپوشی را در ادامه معاملات این بازار بودیم.

با آغاز فصل تابستان ۱۴۰۱ افزایش دوباره دامنه نوسان طبق وعده‌های داده شده مبنی بر تغییر فصلی آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و اکنون هم با گذشت حدود دو ماه از آغاز فصل تابستان تاکنون افزایش یک درصدی دامنه نوسان اعمال نشده است.

کد خبر 55499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =