رشد صادرات در دولت سیزدهم به ۵۰ درصد رسید

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تنها با گذشت یکسال از فعالیت دولت سیزدهم، رشد صادرات در راستای برقراری تعامل با کشورهای مختلف، به حداقل ۵۰ درصد رسیده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، مهدی صفری روز شنبه در حاشیه نشست "بررسی نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات" در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: این مهم بیانگر آن است که اکنون اُفقی روشنی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و برقراری تعامل موثر با کشورهای مختلف، فراروی کشور ما قرار دارد.

وی اظهار داشت: در این مدت، دولت در حوزه صادرات کالا به کشورهایی مانند هند، روسیه، چین و کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین، فرصت و اولویتی یکسانی قائل شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به رشد بسیار خوب در حوزه ترانزیت کالا در مدت یکساله فعالیت دولت سیزدهم گفت: از ۲ ماه پیش تاکنون ارتباط کریدور شمال و جنوب برقرار شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: در این مدت، کریدور پاکستان، ایران و ترکیه گشوده و رابطه کریدوری ما با کشورهای آسیای مرکزی تقویت شده و اکنون کالاها از شمال به جنوب و از جنوب به شمال در حال جابه‌جایی است.

وی ادامه داد: همچنین در این یکسال، ترانزیت کالا از روسیه و قزاقستان و از طریق ما به عراق و ترکیه و جنوب کشورهای عربی تقویت شده است.

صفری همچنین با اشاره به رشد بالای صدور خدمات مهندسی در مدت باد شده گفت: در این مدت، قراردادهایی برای صدور خدمات به کشورهایی مانند سریلانکا، مالزی، کنیا و دیگر کشورهای همسایه مُنعقد شده است.

وی یادآور شد: در حوزه واردات نیز رابطه ما به جای اینکه منحصر به یک فرد یا وابستگی به یک کشور خاص باشد، به چند کشور گسترش یافته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: تامین نیازهای غذایی کشور به جای اینکه فقط از کشورهای دور شکل بگیرد اکنون  براحتی از کشورهای همسایه در حوزه غلات مانند جو، گندم و همچنین گوشت انجام می‌شود.

وی با اشاره به احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام گفت: هم‌اکنون افق بسیار خوبی فراروی کشور دیده می‌شود و باید کوشید تا در زمان حاضر از پتانسیل‌های خُفته در مسیر ارتقای کشور استفاده شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این نشست گفت: ارتباط دو سویه بین فعالان اقتصادی و مسوولان دستگاه دیپلماسی کشور ضروریست.

مسعود گلشیرازی افزود: الحاق کشور به پیمان اوراسیا(تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اروپا - آسیا)، توافقات منطقه‌ای و روند مذاکرات برجام و تاثیر آن بر فضای کسی و کار کشور می‌طلبد تا این ارتباطات بشکل قوی‌تری برقرار شود.

در پایان این نشست، تعدادی از فعالان اقتصادی استان اصفهان به بیان چالش‌های خود در امر صادرات و واردات در حوزه صدور خدمات مهندسی، تزانزیت و جابه‌جایی ارزی پرداختند.

کد خبر 55504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =