دولت سیزدهم بورس را به حال خود رها نکرده است/ نوسان ‌در ذات بازار سرمایه است

همچنان دغدغه مربوط به بازار سرمایه در بدنه دولت سیزدهم وجود دارد و این امر نشان‌دهنده آن است که دولت این بازار را به حال خود رها نکرده، هرچند برخی متغیرهایی خارج از کنترل دولت است.

بازار سهام در دو سال اخیر وضعیت پر تلاطمی را پشت سرگذاشت به طوری که پس از رشد حبابی ۳۰۰ درصدی در چهار ماه ۱۳۹۹ وارد روند نزولی شد. دولت قبل در رشد و نزول بورس نقش مهمی داشت و باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران به این بازار شد زیرا سرمایه خیلی از مردم که به دعوت دولت قبل وارد بورس شده بودند، از بین رفت با این حال دولت سیزدهم در تلاش بود تا این بی‌اعتماد به بازار را از سر راه بردارد تا اینکه شاخص کل بورس پس از ۱۵ ماه افت مکرر در نهایت با آغاز به کار دولت سیزدهم روی خوش را به خود دید و به مدار صعود بازگشت.

شاخص بورس به مرور و با خروج سرمایه از این بازار تحت تاثیر ترس سهامداران از اقدامات اشتباه دولت قبل با تغییر مسیر همراه و زمینه ریزش دوباره فراهم شد. ایجاد چنین روندی در بازار سهام با واکنش شدید کارشناسان همراه بود؛ عده‌ای معتقد بودند ورود شاخص بورس به مدار نزول ناشی از رها شدن این بازار توسط رییس جمهور و نیز تیم اقتصادی دولت  سیزدهم است.

با مطرح شدن چنین بحث‌هایی از سوی فعالان بازار سرمایه در یادداشتی وضعیت فعلی معاملات بورس و نیز نقش دولت در ایجاد روند فعلی بازار سرمایه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بورس، دغدغه دولت سیزدهم است

موارد مطرح شده در جلسه ستاد اقتصادی دولت به‌منظور بهبود روند بازار سهام از جمله تصمیمات به موقعی بود که دولت در وضعیت فعلی بازار سرمایه اتخاذ کرد. این امر نشان می‌دهد دولت این بازار را به حال خود رها نکرده و در صورت نیاز به‌منظور بهبود وضعیت معاملات بورس به این بازار ورود خواهد کرد.

در آغاز به کار دولت سیزدهم، رییس جمهور و تیم اقتصادی دولت تاکید زیادی نسبت به بهبود وضعیت بازار سرمایه داشتند، اما به دلیل اتفاقات رخ داده در این بازار؛ برخی از وعده‌های مطرح شده از سوی مسوولان ارشد دولتی به مرحله اجرا نرسید. خوشبختانه همچنان دغدغه مربوط به بازار سرمایه در بدنه دولت وجود دارد و این امر نشان دهنده آن است که دولت این بازار را به حال خود رها نکرده است.

رییس جمهور در جلسه‌ روز چهارشنبه هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت، اطلاعاتی را در خصوص بازار سرمایه و نیز اتفاقات رخ داده در این بازار طی یک سال گذشته جمع‌آوری کرد تا بتواند از این طریق تصمیمات به‌موقع و درستی را اتخاذ کند. در این جلسه رییس جمهور و نیز تیم اقتصادی دولت تاکید زیادی را نسبت به بحث ثبات بازار سرمایه و نیز فراهم شدن امکان پیش‌بینی این بازار برای سرمایه‌گذاران داشتند.

بخش اصلی این موضوع به قوانین و مقرراتی بر می‌گردد که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این مساله از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.

برخی موضوعات خارج از کنترل دولت است

باید اقدامی انجام شود تا بازار سرمایه از جمله بازار سهام از ثبات قوانین و مقررات برخوردار باشند، تاثیر متغیرهایی مانند نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و نیز اتفاقات سیاسی در حوزه بین‌الملل خارج از کنترل دولت است و این امر به‌اندازه کافی بازار سرمایه را دچار نوسان خواهد کرد.

سهامداران باید نسبت به این موضوع مطلع باشند که نوسان ذات بازار سرمایه است و نباید منجر به شک و تردید سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس شود.

تاثیر تصمیمات مجلس در روند نزولی بورس

همچنین تصمیماتی که از سوی مجلس مطرح شد و می‌شود نیز می‌تواند بر سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار باشد، به طور حتم عدم پیش‌بینی پذیری بازار منجر به افزایش ریسک تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این بازار خواهد شد.

با این حال در ۶ ماه نخست ریاست آیت‌الله رییسی در دولت سیزدهم، تصمیمات اتخاذ شده در جلسات ستاد اقتصادی دولت باعث خروج  بازار سرمایه از روند فرسایشی و کاهشی شد و وضعیت این بازار را وارد محدوده‌ای از ثبات کرد.

قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی و نیز ابهامات موجود در خصوص نتیجه برجام باعث شد تا روند صعودی بازار سرمایه ادامه دار نباشد و وضعیت نوسانی را در پیش بگیرد.  این مساله خارج از اختیار دولت سیزدهم بود و نمی‌توان این اتفاق را ناشی از اقدامات دولت سیزدهم دانست، امیدواریم با جلسه برگزار شده در ستاد اقتصادی دولت و نیز راهکارهای ارائه شده شاهد تغییر روند معاملات و اثر مثبت مصوبات جدید مسوولان دولتی بر بازار سهام باشیم.

بازار سرمایه وابسته به برجام، قیمت ارز در بازار و نیز قیمت کامودیتی‌ها و نفت است. اگر دولت بتواند به ایجاد ثبات تصمیمات و مقررات در بازار سرمایه عمل کند و نسبت به آنها پایبند باشد، در آن زمان بازار سرمایه می‌تواند به خوبی از عهده مدیریت ریسک‌ها برآید و شاهد روند بهتری در کلیت معاملات بازار سرمایه خواهیم بود.

کد خبر 55530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =