حمایت وزارت اقتصاد از افزایش ضریب نفوذ و استقلال حرفه‌ای جامعه حسابداران رسمی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با اعضای شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران، بر حمایت این وزارتخانه از این جامعه و هر طرح و پیشنهادی که موجب افزایش ضریب نفوذ و استقلال حرفه‌ای آن شود، تأکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، سید احسان خاندوزی در این دیدار که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: من در حوزه بازار خدمات حسابداری قایل به این هستم که باید تا حد ممکن این بازار در کشور توسعه یابد و معتقدم دولت باید از هر عاملی که به طرف "عرضه" و "تقاضای" این بازار و افزایش اعتماد به خروجی‌های آن کمک کند، حمایت نماید.

وزیر اقتصاد گفت: شاید برخی فکر کنند، توسعه طرف "عرضه" در ارائه خدمات حسابداری به کیفیت آن لطمه می‌زند، اما ما معتقدیم لزوما اینطور نیست و سرانه‌ها را هم که در دنیا مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم، این دو "ارزش" قابل جمع است؛ یعنی ما می‌توانیم بازار را گسترش دهیم و در عین حال نهاد تنظیم گر نیز می‌تواند جوری قانونگذاری کند که از استانداردهای مورد نظر، دور نشویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: من معتقدم دستگاه‌های دولتی نباید خودشان بتوانند بین مؤسسات حسابرسی برای گرفتن خدمات، دست به انتخاب بزنند و اعمال نظر کنند که با چه مؤسسه‌ای قرارداد ببندند.

خاندوزی "عدم توازن بخش خصوصی و عمومی" در اقتصاد ایران را به عنوان یک عامل مؤثر در این زمینه مورد اشاره قرار داد و گفت: به هرحال چه خوش مان بیاید یا خیر، دولت و نهادهای عمومی، همچنان دست بالا را در همه اقتصاد کشور دارند و بالاخره کسانی که ارتباطاتی با دولت دارند می‌توانند از رانت آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: به همین سبب هم است که معتقدم دولت، حسابرس خود را از بخش خصوصی انتخاب نکند، زیرا احتمال اینکه بعدها بخواهد اراده خودش را در حسابرسی تحمیل کند وجود دارد و بدیهی است، بخش خصوصی، راحت‌تر از بخش دولتی به چنین خواسته‌ای تمکین خواهد کرد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: بنابراین نگاه من به مسئله این است که کمک کنیم، بازار شما، توسعه کمی و کیفی پیدا کرده و کیفیت گزارش دهی‌ها ارتقا پیدا کند و حتما نیز باید تلاش کنیم، مرز بین دولت و بخش غیر دولتی مراعات شود، کما اینکه در بسیاری کشورها نیز وضع بدین گونه است که حسابرسی دولت را یک نهاد ویژه رسمی انجام می‌دهد.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات لازم به منظور افزایش ضریب نفوذ خدمات حسابداری نیز گفت: ما کاملا آماده ایم که هر پیشنهادی در این زمینه را به شرط اینکه در نهایت به نفع کل اقتصاد کشور باشد بررسی و اگر نیاز باشد، در قالب تنظیم مقررات یا تصویب قوانین، با همکاری قوه مقننه، اقدام نماییم.

وزیر اقتصاد همچنین با استقبال از پیشنهادات ارائه شده در خصوص تقویت استقلال حرفه‌ای حسابداران گفت: متأسفانه در حال حاضر این اتهام بر چهره مؤسسات مالی نشسته است که این‌ها در تهیه گزارش‌های خود، واقعا مستقل و حرفه‌ای نبوده و متأثر از عوامل بیرونی هستند؛ در حالی که به نظر من آنقدر باید دامن این حرفه از حرف و حدیث مبرا باشد که مثلا یک قاضی بتواند قاطعانه بگوید فلان گزارش، به خاطر وجود امضای حسابرس در ذیل آن، کاملا معتبر است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همگرایی خوبی در خصوص دفاع از حیثیت و استقلال حرفه‌ای حسابداری بین ما و شما وجود دارد، تصریح کرد: معتقدم، در این دوره از دولت، شما با موانع کمتری برای پیشبرد منطق خودتان در ارتقای استقلال حرفه‌ای و کاهش بسترهای بروز فساد مواجه خواهید بود.

خاندوزی در خاتمه، با توجه به ضرورت طرح بی واسطه نظرات، انتقادات و بررسی مشکلات احتمالی، بر تداوم جلسات این چنینی با اعضای شورای عالی جامعه حسابداران رسمی تأکید کرد.

کد خبر 55557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =