فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی ایران و مالی با ابزار تهاتر

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری مالی در تولید پنبه، ضمن پیشنهاد همکاری مشترک در زمینه فراوری پنبه و تولید محصولات جانبی، استفاده از ابزار تهاتر برای توسعه مبادلات دو کشور را توصیه کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از اتاق ایران، حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در جریان سفر به جمهوری مالی، در باماکو، پایتخت این کشور با محمود الحمد، وزیر صنعت و تجارت جمهوری مالی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سلاح‌ورزی در این دیدار با اشاره به روابط حسنه سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی و همچنین علاقه‌مندی و نظرات مثبت مردم جمهوری مالی نسبت به دولت و مردم ایران، گفت: این دو موضوع برای تجار و صاحبان صنایع ایرانی ازجمله مزیت‌های ارزشمند برای همکاری و برقراری ارتباط تجاری و صنعتی با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی جمهوری مالی است و می‌تواند به توسعه روابط دوجانبه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه قاره آفریقا همواره در رأس برنامه‌های توسعه روابط اقتصادی و تجارت خارجی ایران قرار داشته است، افزود: دولتمردان و بخش خصوصی ایران همواره در جست‌وجوی یافتن زمینه‌ها و راهکارهای توسعه مناسبات با قاره آفریقا بوده‌اند و در این میان، همکاری‌های اقتصادی با جمهوری مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نایب‌رئیس اتاق ایران، توانمندی‌های کشورمان در امور زیربنایی و خدمات فنی و مهندسی را هم‌راستا با نیاز بازار جمهوری مالی عنوان کرد و گفت: با توجه به کیفیت مناسب و قیمت رقابتی کالا و خدمات ایران به‌خصوص در زمینه خدمات فنی و مهندسی، امکان همکاری در نصب و راه‌اندازی خطوط تولید نساجی برای بهره‌برداری بهینه از پنبه جمهوری مالی به‌منظور تولید پارچه، البسه و پوشاک وجود دارد و ازآنجایی‌که اقتصاد جمهوری مالی به‌شدت به تولید و صادرات پنبه وابسته است، این اقدام می‌تواند به توسعه اقتصادی مالی نیز کمک کند.

سلاح ورزی همچنین، از آمادگی بخش خصوصی ایران جهت همکاری در زمینه احداث کارخانه سیمان در مالی برای تأمین نیاز سالانه ۳ میلیون تنی جمهوری مالی به سیمان خبر داد.

وی همکاری در کشت فرا سرزمینی، تأمین ماشین‌آلات کشاورزی و اتوبوس شهری و توسعه مبادلات در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را از ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور عنوان کرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به وجود نیروی انسانی ارزان‌قیمت و بکر بودن بسیاری از زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی در جمهوری مالی، گفت: این مسائل ازجمله مزیت‌های اقتصادی جمهوری مالی است و ایران آمادگی دارد برای بهره‌مندی دوجانبه از این مزیت‌ها، ضمن انتقال تجربیات صنعتی، در حوزه‌های انبوه‌سازی مسکن و صنایع مرتبط با صنعت ساختمان، خودرو و تجهیزات، فراوری محصولات کشاورزی، زیرساخت، محصولات الکترونیکی، لوازم‌خانگی، پالایشگاه، نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی‌های نو، تولید دارو و تجهیزات پزشکی با جمهوری مالی همکاری کند.

سلاح‌ورزی، استفاده از ابزار تهاتر را یک امکان سریع و مفید برای توسعه مبادلات دوجانبه میان ایران و جمهوری مالی عنوان کرد و افزود: ایران در همه زمینه‌های اعلام شده دارای تجربه و تکنولوژی پیشرفته است و از همکاری متقابل و دوجانبه با کشور مالی استقبال می‌کند و آمادگی دارد متقابلاً از ظرفیت‌ها و امکانات مالی در حوزه منابع طبیعی، معدنی و پنبه این کشور استفاده کند.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی ایران می‌تواند نیاز بازار مالی به کاشی و سرامیک، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم ورزشی، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، روغن‌موتور، مواد غذایی، کودهای شیمیایی، تجهیزات ساختمانی، تجهیزات صنایع گاز و برق را در اسرع وقت تأمین کند و برای آغاز این همکاری‌ها، زمینه همکاری در قالب تهاتر کالا فراهم است که البته باید با نظر مساعد دولت‌های ایران و مالی، بسترهای موردنیاز آن فراهم شود.

استقبال دولت مالی از تعامل با ایران

در این دیدار، وزیر صنعت و تجارت جمهوری مالی نیز با اشاره به سابقه دوستی و رابطه سیاسی خوب و با قدمت دو کشور، گفت: دولت مالی از توسعه فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ایران حمایت و استقبال می‌کند.

محمود الحمد همچنین خواستار تشکیل یک کمیته همکاری مشترک میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور و ارتباط مستمر جهت رفع مشکلات و پیدا کردن راه‌حل برای توسعه همکاری‌های اقتصادی شد.

وی با اشاره به موضوع برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد که این رویداد نتایج مؤثری در توسعه مبادلات دو کشور داشته باشد و راه را برای همکاری‌های آینده هموار کند.

کد خبر 55577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =