رویکرد دولت سیزدهم ثبات در اقتصاد کلان و حرکت در مسیر عدالت فراگیر است

وزیر امور اقتصادی و دارایی رویکرد دولت سیزدهم را ثبات در اقتصاد کلان و حرکت در مسیر عدالت فراگیر عنوان کرد و گفت: ماه اول شروع فعالیت دولت سیزدهم ماهی سخت و تقریبا در تاریخ اقتصاد بی‌سابقه و تورم ۳۰ و ۴۰ درصد بود و چشم‌انداز نیز رو به بهبود نبود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، سیداحسان خاندوزی در گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: شرایط اقتصادی تا پایان دهه ۹۰ شرایط ویژه ای بود و این دهه بدون رشد اقتصادی، بالاترین نرخ تورم، کاهش قدرت خرید، افزایش و نوسانات نرخ ارز، نبود انضباط پولی و بانکی دهه سختی بود.

وی افزود: رویکرد دولت این بود که به عنوان ترمزی برای مسیرهای رو به وخامت، اقدام جدی انجام دهد و مسیر را متوقف و شرایط را اصلاح کند و به نفع مردم بازگرداند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: رویکرد دولت ثبات در اقتصاد کلان و حرکت در مسیر عدالت فراگیر است. گروه های زیادی از جامعه به گروه های حاشیه ای تبدیل شده بودند و اداره کشور در اختیار گروه خاصی بود و فعالیت اقتصادی در جاهای مختلف وجود داشت اما منافع به آن مردم نمی‌رسید.

به گفته خاندوزی، در سال اول دولت سیزدهم ۳۵۰۰ شرکت شناسایی شد و درآمد به خود استان بازگشت. رویکرد دیگر این بود که در گذشته بسیاری از ناکارآمدی‌های دولت از جیب مردم انجام می‌شد و حیاط خلوتی برای گروهی بود و میلیارد تومان زیان برای مردم داشت که تلاش کردیم جلوی این اقدامات گرفته شود.

وی با بیان اینکه شفافیت جزو ارکان و تاکید رییس جمهور بود، گفت: در موضوع فولاد مبارکه دولت بر مواردی دست گذاشته که جلوی این اقدامات گرفته شود و صورت‌های مالی در اختیار مردم قرار گیرد تا در جریان امور قرار گیرند.

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ طی روزهای آینده

وزیر اقتصاد افزود: در روزهای آینده صورت‌های مالی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ را که مربوط به دولت وقت است را منتشر می‌کنیم. 

خاندوزی درباره اقدامات دولت در خصوص کنترل تورم گفت: نرخ تورم در شهریور سال گذشته چشم انداز خوبی نبود و در دولت گذشته وعده‌های پرهزینه‌ای به مردم داده می‌شد در حالی که درآمد هم کم بود ‌و مصوبات و پیشنهادهای هزینه بر بود.

وی ادامه داد: دولت بر کنترل‌های موتور تولید تورم تمرکز کرد و کنترل شبکه بانکی و رفع بی انضباطی مالی را در دستور کار خود قرار داد و نظارت جدی بر شبکه بانکی انجام شپد و بانک‌های متخلف شناسایی شدند و سیاست‌های مختلف کنترل ارز را انجام دادیم و خروجی آن این بود که در ۶ و ۷ ماه اخیر تورم نقطه‌ای کاهش یافت.

خاندوزی تصریح کرد: اوایل امسال پس از افزایش قیمت‌های جهانی و برخی سیاست‌ها، فشار تورمی را در بهار شاهد بودیم و در خرداد و تیر ماه به نهایت رسید اما در ماه‌های اخیر تورم کنترل شد.

صدور بیش از ۷۳ هزار مجوز در ۵ ماه گذشته

وزیر اقتصاد درخصوص تسهیل صدور مجوز کسب و کار گفت: مجموع اقداماتی که در حوزه کسب و کار در یک سال گذشته انجام شده، بسیار بیشتر از سال‌های گذشته ای بود که دولت‌ها فرصت داشتند در حوزه تسهیل کسب و کار انجام دهند.

وی افزود: در یک سال گذشته بیش از ۱۷۰۰ مجوز کسب و کار که توسط دستگاه‌های مختلف صادر می‌شود و را بررسی کردیم و تحول در صدور مجوزها آغاز شده و هنوز در پایان راه نیستیم اما این اقدامات با سرعت بالایی انجام می‌شود.

خاندوزی گفت: در پنج ماه گذشته بیش از ۲۳۰ هزار تا ۲۴۰ هزار درخواست مجوز کسب و کار ثبت شده است.

وی بیان کرد: برخی مجوزها ثبت محور است که نیازی به بازرسی ندارد و در درگاه ملی مجوزها ثبت می‌شود و در همان لحظه امکان فعالیت فراهم می‌شود.

خاندوزی اظهار داشت: تمام ۱۷۰۰ مجوز را دستگاه‌های دولتی صادر می‌کردند و برخی مجوزها را اصناف صادر می‌کنند که در بیش از سه هزار رشته در حال فعالیت هستند و برای اولین بار تمام مجوزها دوباره بررسی شدند تا سلیقه‌ای در صدور مجوزها انجام نشود.

وزیر اقتصاد درباره دستگاه‌های که در صدور مجوز کسب و کار همکاری نمی‌کنند، گفت: برخی دستگاه‌ها همچنان شروط صدور ۲۵ مجوز را اعلام نمی‌کنند. برای مثال وزارت کشور درخصوص دفتر پیشخوان، آموزش و پرورش در مورد ایجاد مهدکودک، وزارت علوم برخی مجوزها هنوز تایید شدند، سازمان برنامه و بودجه و موارد دیگر هنوز قواعد صدور مجوز را اعلام نکردند.

خاندوزی درباره اجرای قانون سامانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی تصریح کرد: این تکلیف قانونی سال‌ها وجود داشت اما اجرایی نمی‌شد و در یک سالگی دولت انجام شد و در این مسیر بیش از پنج میلیون دستگاه غیرفعال شد و این امر به گسترش عدالت کمک کرد. 

وی گفت: در این مدت یک فعال اقتصادی شناسایی شد که یکهزار میلیارد تومان گردش مالی داشت اما هیچ مالیاتی پرداخت نکرده بود.

خاندوزی تصریح کرد: در حوزه بانکی تعدادی بدهکار بانکی بودند که قبل از شروع دولت در جیب سیاسیون بودند و تبدیل به ابزار رقابت سیاسی تبدیل شده بودند و برای اولین بار کاری کردیم که در روستاهای دورافتاده افراد می‌توانند به این اسامی دسترسی داشته باشند.

وزیر اقتصاد گفت: همکاری مردم در مالیات به ظاهر خوشایند نیست، اما شاهد هستیم که خوداظهاری مردم ۵۰ درصد افزایش یافته که رکورد جدیدی است. همچنین با گزارش مردم چهار هزار ملک و املاک دولتی شناسایی شد.

کد خبر 55611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =