توسعه صادرات فرآورده های پلیمری می تواند درآمد ارزی کشور را افزایش دهد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به نقش بسیار زیاد صنعت پلیمر در تامین نیاز ارزی کشور از دستگاههای مربوطه خواست برای رونق صادرات این بخش مواد اولیه مورد نیاز این حوزه را در کمترین بازه زمانی و با بالاترین کیفیت و البته با قیمت مطلوب فراهم کنند تا بتوان بستر افزایش درآمدهای ارزی را فراهم کرد.

مجتبی جلالوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: پراکندگی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری هیچ دردی از اقتصاد کشور را درمان نمی‌کند و هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، بنابراین لازم است که از تصمیمات خلق‌الساعه و پراکنده جلوگیری به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه صنعت پلیمر یکی از حوزه‌های تاثیرگذار در اقتصاد کشور است و پتانسیل بالایی در این حوزه دارد، اظهار داشت: میزان زیادی از خوراک موردنیاز صنایع پلیمر توسط مجتمع‌های پتروشیمی داخلی تامین می‌شود که این کار بخش قابل‌توجهی از ارزش‌افزوده را برای اقتصاد کشور حفظ خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را افزایش خواهد داد و چون در نتیجه سبب بهبود رفاه اقتصادی می شود باید سرمایه‌گذاری در این حوزه صادرات‌محور را توسعه دهیم.

جلالوندی بیان کرد: صادراتی که از مسیر محصولات پلیمری اتفاق افتاده، کمتر از محصولات پتروشیمی نبوده و هرچقدر در مسیر تکمیل زنجیره ارزش محصولات پلیمری حرکت کنیم، موجب تولید ارزش‌افزوده بیشتر، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهیم شد.

این کارشناس با اشاره به تاثیرگذایر بالای صنعت پلیمر در صادرات غیرنفتی کشور، ادامه داد: ثبات بازار، تک نرخی شدن ارز، ارتباط مستمر و نظام‌مند با صرافی‌ها، کاهش هزینه‌های لجستیکی و همچنین ایجاد بازارهای جدید با کمک از سفارتخانه‌ها و ظرفیت‌ رایزن‌های اقتصادی خاصه در کشورهای فرامنطقه‌ای، از دیگر موضوعات مهم و اساسی در توسعه صادرات مواد پلیمری است که در شرایط تحریم نیاز است هر کدام به صورت ویژه مورد توجه تاکید قرار بگیرند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت پلیمر برای جذب سرمایه‌گذار، تصریح کرد: سرمایه‌گذار داخلی را می‌توان با ارائه تسهیلات و مشوق‌های حتی غیرمالی به سرمایه‌گذاری در این صنعت ترغیب کرد اما ظرفیت‌های کشور در بخش پلیمر به حدی بالاست که می‌تواند در صورت بهبود روابط تجاری و توسعه دیپلماسی اقتصادی حتی زمینه مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز باشد.

جلالوندی در پایان تاکید کرد: طبق آمار رسمی، در پنج سال اخیر میزان صادرات مواد پلیمری از عددی بیش از ۳ میلیاردر و ۴۵۰ میلیون دلار در سال ۹۶ به عددی معادل ۵ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسید که این بیانگر ظرفیت بالای کشور در این صنعت است.

کد خبر 55619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =