توضیحات ۱۲ گانه خاندوزی درباره ۱۸۰ ردیف قبض انبار بلاتکلیف در گمرک

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مکاتبه ای با رئیس جمهور، ضمن بررسی وضعیت کالاهای متروکه در گمرکات استان بوشهر،‌ طی ۱۲ مورد به شبهات مطرح شده در خصوص کالاهای متروکه پاسخ داد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، احسان خاندوزی در مکاتبه ای با اشاره  به بازدید ریاست محترم قوه قضاییه از گمرک استان بوشهر در خصوص تعیین تکلیف کالاهای مهلت منقضی مشمول مقررات متروکه در گمرکات استان و سطح کشور، اعلام کرد، در بندر بوشهر به طور متوسط ماهانه ۳۰۵۰ کانتینر به گمرک اظهار و ترخیص می‌شود که در سال و سنوات به عدد بسیار بالایی می‌رسد.

در بازدید فوق تا ۳۰ کانتینر که سال ها در محوطه بندری باقی مانده بود و اساسا به گمرک اظهار نشده بود، مورد توجه قرار گرفت که در کل حجم ترخیصی سالانه نزدیک صفر است، همچنین به موجب ماده (۲۴) قانون امور گمرکی، مدت مجاز نگهداری کالا در اماکن گمرکی از تاریخ تحویل کالا مجموعاً به مدت ۵ ماه و مهلت نگهداری کالا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به موجب تبصره (۴) ماده قانونی مزبور، در اختیار سازمان‌های مسئول آن بوده است و این مهلت غالباً بیش از مهلت‌های مقرر در ماده (۲۴) قانون امور گمرکی تعیین می شود.

اما با هدف جلوگیری از انبار کالا در اماکن گمرکی توسط واردکنندگان (که به منظور استفاده از افزایش قیمت‌ها در آن مقطع واردکنندگان تمایلی به ترخیص کالای خود نداشتند) وفق مصوبات ابلاغی شورای عالی امنیت ملی در سال ۱۳۹۹ مهلت توقف کالاهای وارده به کلیه مبادی ورودی کشور، اعم از سرزمین اصلی یا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجموعاً به ۳ ماه کاهش یافت، که موجب انباشت حجم بالایی از کالاهای وارده مشمول مقررات متروکه شد.

در خصوص فهرست ۱۸۰ ردیف کالاهای مهلت منقضی شده موضوع گزارش معاون دادستان استان بوشهر در جریان بازدید از این گمرک، به استحضار می‌رساند حسب بررسی و اعلام گمرک مربوطه، قبلا اقداماتی به شرح ذیل انجام گردیده بود که اقدامات تکمیلی نیز در حال پیگیری است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

گمرک جمهوری اسلامی ایران؛

۱- تعداد ۷۵ ردیف قبض انبارهای ذکر شده تشریفات متروکه اتمام و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی جهت تحویل کالا اعلام شده است.

۲- تعداد ۲۳ ردیف قبض انبار موضوع ده درصد باقیمانده از کالاهای ترخیصی درصدی واردات بوده که به علت عدم امکان تفکیک قبض انبار اظهار متروکه میسر نیست.

۳- تعداد ۸ ردیف قبض انبار، تمام کالاهای آنها از طریق اظهارنامه واردات ترخیص قطعی گردیده که می‌بایست در سامانه اداره بندر خارج می‌گردید. ضمنا موضوع در حال پیگیری از آن سازمان است.

۴- تعداد ۲ ردیف قبض انبار بلاصاحب قید گردیده است که اقدام متروکه نداشته است و می‌بایست سازمان مذکور کالاها را تحویل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کند.

۵- تعداد ۲۰ ردیف قبض انبار فاقد شماره بوده است و از آنجایی که اظهار متروکه یا سایر رویه‌ها نیازمند شماره قبض انبار می‌باشد، لذا بدون شماره قبض انبار اقدامی متصور نبوده است. علی ایحال مراتب در خصوص چگونگی موضوع به مرجع تحویل گیرنده کالا اعلام شد.

۶- تعداد ۲ فقره قبض انبار حسب دستور مراجع قضایی و تعزیرات استان بوشهر توقیف گردیده و در صورت صدور رای، اقدام بعدی صورت خواهد گرفت.

۷- تعداد ۱۶ ردیف قبض انبار تشریفات متروکه آنها به پایان رسیده و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام گردیده است. لیکن حسب تبصره یک ماده ۳۳ قانون امور گمرکی توسط صاحب کالا جهت تغییر رویه از متروکه به واردات قطعی یا مرجوعی درخواست اعاده شده است و به اداره کل بنادر و دریانوردی نیز اعلام شده است که در صورت عدم اقدام لازم ظرف مهلت تعیین شده می‌بایست اداره کل بنادر مجددا به این ستاد اعلام متروکه کند.

۸- تعداد ۶ فقره قبض انبار مربوط به اسفند ۱۴۰۰ به بعد در جریان انجام تشریفات واردات قطعی بوده است.

۹- تعداد ۲ ردیف قبض انبار به دلیل عدم اخذ مجوز لازم در رویه اظهاری واردات درخواست مرجوعی کرده است.

۱۰- تعداد یک ردیف قبض انبار تشریفات متروکه صورت گرفته است و لیکن به دلیل نامشخص بودن ماهیت و عدم امکان اعلام نظر آزمایشگاه استاندارد استان بوشهر حسب نامه شماره ۱۰۹۶۹۵ در مرحله ارزیابی بوده که پس از تعیین ماهیت توسط اداره استاندارد خراسان‌ رضوی اقدامات لازم معمول می شود.

۱۱- تعداد ۱ ردیف قبض انبار به دلیل عدم ارائه کالا توسط اداره بنادر و دریانوردی امکان تشریفات گمرکی میسر نشد که در دست پیگیری است.

۱۲- تعداد ۲۴ ردیف قبض انبار طی ۱۰ روز اخیر در مورخ ۲۹/۰۴/۱۴۰۱ و ۱ و ۰۲/۰۵/۱۴۰۱ طی نامه هایی تحویل ستاد نظارت گمرکات بوشهر گردیده که دستورات لازم جهت انجام تشریفات متروکه صادر شده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

کد خبر 55629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =