افزایش ۲۱ درصدی صادرات در پنج ماهه امسال

رییس‌کل گمرک ایران گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۴۴ میلیون تن کالا، به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار کالا صادر شده است که رشد ۲۱ درصدی در ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «علیرضا مقدسی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در صادرات ۳.۵ درصد کاهش وزن داشتیم، اظهار داشت: طی پنج ماهه امسال ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار واردات انجام شده است که کاهش ۸.۵ درصدی در وزن و افزایش ۱۹ درصدی در ارزش را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، پلی اتیلن، شمش آهن و فولاد کالاهای اصلی صادراتی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند پنج مقصد نخست در این مدت بودند.

مقدسی تصریح کرد: کالاهایی مانند گندم، برنج، گوشی تلفن همراه، روغن خام، سویا و کنجاله از پنج کشور امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و روسیه در پنج ماهه نخست امسال وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه گوشی آیفون وارد کشور نشده است، تاکید کرد: در چهار ماهه امسال ۱۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش ۱۹۸ میلیون دلار وارد کشور شد، که حقوق ورودی آن به ویژه برای موبایل های بالای ۶۰۰ دلار اعمال شده است.

به گفته رییس کل گمرک، ۶ میلیون تن کالای ترانزیتی از مرزهای کشور عبور کرده است که نسبت به پنج ماهه سال گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه گمرک سومین منبع درآمدی کشور را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: صیانت از سلامت و بهداشت جامعه برای کالاها برعهده دارد به همین دلیل برای تجارت یک کالا چندین مجوز نیاز است که گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی باید مورد توجه قرار دهد.

مقدسی با اشاره به ۲۳۱ مرز دارای سرویس ارزیابی شامل ۱۳۹ گمرک اصلی، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که پیش از صدور مصوبه برای ایجاد مرز گمرکی به تامین زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی مربوطه نیاز است زیرا در غیر اینصورت بدون فعالیت خواهند بود.

رییس کل گمرک با بیان اینکه به دنبال ایجاد مسیر آبی در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: در این مسیر از طریق مرز بازرگان مواد اولیه به سرعت به کارخانه های تولیدی در سمنان می رسد تا هزینه های ماندگاری در انبار کاهش یابد.

وی افزود: پس از ترخیص در کارخانه ها، شرکت ها تشریفات گمرکی را انجام می دهند که این روند مختص به فعالان اقتصادی منتخب و مورد اعتماد خواهد بود.

کشف هزار و ۲۹۵ نفر برای ورود غیرقانونی

مقدسی درخصوص کشف کالاهای قاچاق گفت: در پنج ماهه نخست امسال برای یک هزار و ۲۳۸ تن مواد مخدر به ارزش ۲۸ هزار میلیارد ریال پرونده قاچاق تشکیل شد که این کشف رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده است؛ همچنین ۱۴.۵ میلیون تن مواد پیش‌ساز مواد مخدر نیز کشف شد.

وی افزود: قاچاق انسان نیز یکی از کشفیات گمرک است که در پنج ماهه امسال یک هزار و ۲۹۵ نفر از اتباع شرقی و کشورهای همسایه که در میان محموله ها پنهان شده بودند، از طریق اسکنرها پیدا شدند.

کد خبر 55707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =