تورم سه رقمی تولید در دولت دوازدهم

شاخص تورم تولید، به عنوان تورم پیش‌نگر مصرف محسوب می‌شود؛ یعنی روند شاخص تورم تولید با فاصله زمانی به بخش مصرف خواهد رسید و اگر هزینه تمام‌شده تولید بالا رود طبیعی است که با عرضه کالاها با قیمت جدید، شاهد افزایش قیمت در سطح مصرف نیز خواهیم بود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، براساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت تولیدکننده کشور در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار ۱۳۹۹ به ۷۳ درصد رسید. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصل بهار سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۷۳ درصد گران شد.

در بهار ۱۴۰۰ تورم نقطه به نقطه بخش کشاورزی ۷۱.۹ درصد، بخش معدن ۱۵۴ درصد و بخش صنعت ۹۴.۷ درصد بود که ارقام بی‌سابقه‌ای از گرانی تولید در کشور محسوب می‌شوند.

این در حالی است که شاخص نقطه به نقطه قیمت تولیدکننده کشور در بهار ۱۳۹۲ و همینطور تورم بخش صنعت حدود ۴۵.۵ درصد بود. بدین ترتیب در پایان دولت دوازدهم نسبت به دولت دهم، شاخص‌های قیمت تولیدکننده در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور رشد ۱.۵ تا ۲ برابری کرده است.

تورم سه رقمی تولید در دولت دوازدهم

 تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان صنعتی در بهار ۱۴۰۰ به ۹۴٫۷ درصد رسید که بالاترین میزان تورم بخش تولید در دو دهه اخیر است. تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان صنعتی نسبت به پایان دولت دهم ۴۵.۵ درصد در بهار ۱۳۹۲ بیش از ۲ برابر شده است. تبعات سنگین این فاجعه را در ماه‌های بعد از دولت دوازدهم در تورم بخش مصرفی شاهد بودیم.

تورم سه رقمی تولید در دولت دوازدهم

کد خبر 55712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =