افزایش صادرات خدمات فتی مهندسی سبب ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اراک ضمن تشریح برخی از دستاوردهای مطلوب افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی بر حوزه های مختلف اقتصاد کشور، گفت: با ایجاد بستر مناسب برای تحقق اهداف صادراتی این حوزه ضمن افزایش ارزآوری و رفع بیکاری متخصصان بخصوص جامعه مهندسان و اهل فن، می توان فرصت های شغلی پایدار زیادی در کشور ایجاد کرد.

عماد مردانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه توسعه و رشد اقتصادی یکی از اهداف تعیین شده در دولت سیزدهم است، افزود: البته این امر در دولت‌های قبل نیز همواره در اولویت قرار داشته اما یا میسر نشده و یا در معدود مواردی کشور به دستاورد خوبی رسیده و در مجموع دوران بهره گیری از این موفقیت‌ها کوتاه‌مدت بوده اند.

وی با اشاره به لزوم و اهمیت ارائه خدمات فنی و مهندسی و نقش آن در رشد اقتصادی کشور، ادامه داد: امروزه کشورهای توسعه‌یافته بخش زیادی از درآمدهای خود را از محل صدور خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز دیگر کشورها کسب می‌کنند. این کشورها با ارائه خدماتی در بخش‌های طراحی، نگهداری، تعمیر، ساخت، بهره‌برداری و حتی آموزش و مشاوره در حوزه ماشین‌آلات صنعتی در بخش‌های مختلف از آب و برق گرفته تا نفت، گاز و پتروشیمی و یا ایجاد و راه‌اندازی خط تولید در این صنایع، توانسته‌اند سهم بالایی از درآمدهای ارزی را از این بخش ها تامین کنند.

وی اظهار داشت: از همه مهم‌تر اینکه ارزآوری بالای صادرات خدمات فنی و مهندسی در قالب پروژه‌هایی که شرکت‌های پیمانکار یا مشاور در خارج از کشور اجرا می‌کنند، به ایجاد موازنه ارزی در کشور هم کمک می‌کند.

وی گفت: در حقیقت توسعه صادرات این حوزه می‌تواند با انگیزه‌بخشی به نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص، از مهاجرت آنها جلوگیری کرده و در نهایت موجب حفظ این پتانسیل‌ها در داخل کشور شود.

مردانی با بیان اینکه اشتغالزایی ایجاد شده با استفاده از ظرفیت‌ کشورهای دیگر نیز یکی از پیامدهای این روند است، تصریح کرد: اغلب کشورهای اطراف ایران که از قضا ارتباط سیاسی گسترده‌ای نیز با ایران دارند، از سوریه تا عراق و حتی کشورهای همسایه شمالی، می‌توانند بازار بکری برای صدور این نوع خدمات باشند خاصه که در ایران هم تراکم نیروی انسانی متخصص و کاربلد وجود دارد و هم اشتغالزایی برای این حجم از متخصص، نیازمند استفاده از ظرفیت‌های خارجی است.

کد خبر 55763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =