عضو اتاق تبریز بر ضرورت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، خدمات فنی و مهندسی را به دلیل نوآورانه و فناورانه بودن و همچنین ارتباط مستقیم با نیروی خلاق و ایده‌پرداز دارای بالاترین ارزش‌افزوده ممکن در حوزه صادرات دانست و از دولت سیزدهم خواست تا مقدمات افزایش سهم این حوزه در بخش های مختلف اقتصاد بخصوص صادرات را فراهم کند.

قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه صادرات غیرنفتی، تحقق این امر را تنها راه رسیدن به اهداف تعیین شده در اقتصاد کلان و جهش تولید دانست و افزود: از آنجا که یکی از راه‌های کسب درآمد ارزی کشورهای توسعه یافته افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی می باشد که نسبت به صدور مواد خام سهلتر است زیرا برای صادرکننده خدمات، مزایای مختلفی نظیر انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال، بهره وری و توسعه روابط تجاری سیاسی به دنبال دارد؛ دولت سیزدهم نیز باید برای افزایش درآمد ارزی از این محل مقدمات لازم را فراهم کند.

وی بیان کرد: امروزه هیچ کشوری اقتصاد خود را بر مبنای فروش و صادرات منابع و معادن متمرکز نمی‌کند چرا که به خوبی می‌داند این کار نه تنها رهاورد مالی چشمگیری ندارد بلکه به نوعی حراج کردن سرمایه‌های سرزمینی با کمترین قیمت ممکن است.

وی اظهار داشت: صادرات فی‌نفسه یعنی حصول ارزش‌افزوده، تنها زمانی می‌تواند موثر باشد و یک کشور می‌تواند ادعا کند صادرات توسعه‌یافته‌ای دارد که بتواند این مهم را در قالب حصول ارزش‌افزوده تعریف کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی، افزود: تجارت گونه‌های متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها بخش خدمات و محصولات فنی و مهندسی است. این بخش به دلیل نوآورانه و فناورانه بودن و به دلیل ارتباط مستقیمی که با نیروی خلاق و ایده‌پرداز دارد، از بالاترین ارزش‌افزوده ممکن برخوردار است و به همین دلیل اقتصادهای بزرگ دنیا بخش اصلی صادرات خود را روی این موضوع متمرکز کرده‌اند.

خلیل‌نژاد قویدل گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین فرصتی که صادرات خدمات فنی و مهندسی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، ارزش افزوده بالا، ارزآوری و اشتغالزایی آن است. این سه عامل، امتیاز بسیار قابل اتکایی برای این حوزه محسوب شده و می‌توانند در سطح کلان به زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور هم تبدیل شوند.

وی با اشاره به گستردگی حوزه فنی و مهندسی، گفت: محصولات و خدمات این بخش دامنه وسیعی از نیازهای بازارهای مختلف را در برمی‌گیرد و از سوی دیگر بازار آن همواره وجود دارد و اشباع‌شدنی نیست. به بیان ساده، مادامی که بتوان با خلاقیت و ایده‌پردازی محصولی با ارزش‌افزوده بالا و کارآیی مطمئن تولید و عرضه کرد، بازار پذیرا خواهد بود.

خلیل‌نژاد قویدل تاکید کرد: کشورهای همسایه ایران نیز به دلیل اینکه اغلب یا در ابتدای مسیر توسعه هستند، نیاز مبرمی به خدمات فنی و مهندسی دارند و این مهم می‌تواند فرصتی بسیار خوبی برای کسب ارزآوری در این بخش باشد.

کد خبر 55764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =