توسعه صادرات محصولات حلال معطل قوانین دست و پاگیر اداری نشود

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاد کرد برای سرعت بخشیدن در صدور نشان حلال توسط سازمان استاندارد و از دست ندادن فرصت صادرات، فهرستی از این کالاها تهیه و به تأیید نماینده ولی‌فقیه در سازمان استاندارد برسد تا برای آنها به‌صورت آنی نشان حلال صادر شود.

به گزارش روز سه‌شنبه اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک در جلسه کارگروه هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های تجارت محصولات و خدمات حلال با تأکید بر اینکه فرآیند طولانی صدور نشان حلال نباید مانعی مقابل صادرکنندگان و حضور ایران در بازار جهانی محصولات حلال باشد، گفت: باید تدبیری اتخاذ شود تا نشان حلال هم‌زمان با صدور مجوز استاندارد به محصولات تولیدی و به‌صورت آنی به محصولات دارای مجوز استاندارد اعطا شود.

وی ادامه داد: متأسفانه قوانین دست و پاگیر اداری در صدور نشان حلال موجب شده تا تولیدکنندگان ایرانی فرصت حضور در بازار بین‌المللی را از دست بدهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در پایان این نشست در پیشنهادی جهت رفع این مشکل، گفت: فهرستی از کالاهایی که داخل جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شوند و شبهه‌ای در حلال بودن آنها نیست، تهیه و در اختیار فقیه قرار گیرد تا با یک مجوز کلی، تمامی این محصولات بتوانند به‌صورت آنی نشان حلال دریافت کنند.

وی ادامه داد: تعداد کالاهایی که شبهه‌ای در خصوص حلیت آنها مطرح می‌شود بسیار محدود است و آن فهرست محدود را منوط به ارزیابی‌های انطباق سازمان ملی استاندارد و اظهارنظر فقیه کنیم.

در پایان این نشست مقرر شد تا این فهرست از سوی دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری و راهبری تجارت محصولات و خدمات حلال با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه و در جلسه‌ای با حضور وزیر صمت، رئیس سازمان ملی استاندارد و نماینده ولی‌فقیه مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

کد خبر 55824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =