صنعت پتروشیمی می تواند سبب بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور شود

عضو هیات مدیره دانشگاه آزاد اسلامی گفت: صنعت پتروشیمی به دلیل ارتباط هرمی با صنایع کوچک، به طور مستقیم و غیرمستقیم با دیگر شاخص‌های اقتصادی مانند اشتغالزایی، درآمد ارزی و حتی قدرت خرید مردم ارتباط ماهوی دارد لذا اتخاذ تدابیر مناسب جهت توسعه این صنعت در کشور ضروری است.

سیدحسین آقا سیدمرتضی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش و اهمیت صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی کشور، افزود: این صنعت به عنوان یک پیشران نه تنها می‌تواند نقشی مهم و اساسی در رونق اشتغال و تولید داشته باشد بلکه قادر است حوزه صادرات را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در ایران بیش از ۷۰ سال سابقه دارد، بیان کرد: در تمام این سال‌ها، همگام با توسعه دانش و فناوری این صنعت در جهان، محصولات پتروشیمی یکی از مهمترین بازارهای صادراتی ایران را نیز داشته اند.

این کارشناس با اشاره به ارزش بالای تجارت جهانی در صنعت پتروشیمی، افزود: این صنعت به عنوان صنعتی پایه‌ای، نقش بسیار زیادی در توسعه صنایع دیگر از جمله شیمیایی، نساجی، پزشکی، برق و الکترونیک، خودروسازی، لوازم خانگی و حتی غذایی دارد و با قرارگیری در بین صنایع پرمصرفی مانند غذا و خودرو، یکی از با ارزش‌ترین بازارها را از آن خود کرده است؛ به همین دلیل ایران نیز که چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی جهان را دارد و طبعاً از پتانسیل بالایی در این صنعت بهره‌مند است، باید به این حوزه به عنوان یک اولویت نگاه کند.

آقا سیدمرتضی ارزش‌افزوده بالا را مهمترین ویژگی صنعت پتروشیمی عنوان و تصریح کرد: ذات این صنعت به نحوی است که می‌توان با فرآوری‌های مختلف، ارزش محصولات را تا چند برابر افزایش داد. به عنوان مثال یک تغییر روی هیدروکربورها (که البته نیازمند دانش فنی بالاست) ارزش بازار محصولات را به شدت افزایش می‌دهد.

وی گفت: این صنعت به دلیل ارتباط هرمی با صنایع کوچک، به طور مستقیم و غیرمستقیم نیز با دیگر شاخص‌های اقتصادی مانند اشتغالزایی، درآمد ارزی و حتی قدرت خرید مردم ارتباط ماهوی دارد لذا هرچه عرضه محصولات این صنعت به بازار افزایش یابد، این تاثیرگذاری نیز بیشتر افزایش خواهد یافت.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بالقوه کشور، حضور نیروهای متخصص و کاربلد، وجود زیرساخت‌های ترانزیتی خاصه در دو مسیر دریایی و ریلی و صدالبته قرارگیری در موقعیت جغرافیایی و کریدور آسیا به اروپا، ایران می‌تواند و باید با اتکا به تفکر دانش‌بنیان و پرهیز از خام‌فروشی، بازارهای صادراتی خود در محصولات پتروشیمی را توسعه داده و سهم خود از تجارت جهانی را افزایش دهد. این هدف قطعاً شاخص‌های اقتصادی کشور را به طور چشمگیری بهبود می‌دهد.

کد خبر 55831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =