انحصار در عرضه، صنعت لوازم خانگی را از مسیر اصلی خود دور خواهد کرد

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن کشاورزی ارومیه گفت: تجربه انحصار در تولید و عرضه خودرو در ایران، به بهانه حمایت از تولید نشان داد این روند با از بین بردن فضای رقابتی و ایجاد یک محیط گلخانه‌ای، هم سبب کاهش شدید کیفیت و هم سبب افزایش بی‌منطق قیمت ها شد پس باید از ایجاد انحصار در صنعت لوازم خانگی پیشگیری شود.

امیرمسعود فاتحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، اتخاذ تدابیر مناسب جهت افزایش صادرات لوازم خانگی را ضروری دانست و افزود: تولید لوازم خانگی ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد و می‌تواند در صورت ارتقاء کیفیت محصولات و بهبود قیمت، هم در بازار داخلی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری نماید و سرانجام جایگاه خود را در بازارهای منطقه تثبیت کرده و زمینه افزایش درآمد ارزی را نیز فراهم کند.

وی افزود: نکته مهم برای تحقق این امر این است که باید در تولیدات این محصولات علاوه بر رعایت کیفیت فنی، سلیقه جامعه هدف نیز مورد توجه قرار گیرد و محصولات با ظاهری مشتری‌پسند و البته با آپشن‌هایی مورد نظر بازار تولید و عرضه شود.

وی بر لزوم پرهیز از انحصار در تولید و عرضه این محصولات، ادامه داد: قطعاً مبارزه با قاچاق برای توسعه فنی و کیفی این بخش، اقدامی قابل تقدیر و الزامی است و بدون شک کنترل واردات نیز می‌تواند نقش بسزایی در رونق تولید و در نتیجه تمایل بازار داخلی به خرید محصولات بومی داشته باشد اما این مهم نباید به معنای ایجاد انحصار و فضای ایزوله باشد.

فاتحی تاکید کرد: در دنیای امروز که لوازم خانگی هر روز با فناوری جدید و ظاهری مترقی تولید می‌شوند، محصول ایرانی باید برای رقابت حتی در بازار داخلی نیز خود را به علم و فناوری روز مجهز و تلاش کند از راه‌های مختلف مانند مهندسی معکوس، محصولات متنوعی را تولید و به بازار عرضه کند.

وی خاطرنشان کرد: لوازم خانگی به دلیل مصرفی بودن، همواره بازار پر رونق خود را دارند؛ بنابراین می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق و منطقی و حمایت از تولیدکنندگان البته در یک فضای رقابتی سالم و کنترل‌شده، زمینه را برای افزایش توانمندی صادراتی کشور در این بخش آماده کرد.

کد خبر 55832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =