تولید ۲۷.۴ میلیارد دلار حق بیمه در ایران/ سرانه ۳۲۲ دلاری بیمه برای هر فرد ایرانی

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در دنیا سالانه بیش از ۶ هزار میلیارد دلار حق بیمه تولید می‌شود، گفت: حق بیمه تولیدی در ایران سالانه حدود ۲۷.۴ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مجید بهزادپور صبح امروز (چهارشنبه)و در نشستی با خبرنگاران افزود: حق بیمه تولیدی در دنیا حدود ۶ هزار میلیارد دلار است که از این رقم سهم کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ۸۱ درصد و سهم بازارهای نوظهور بعلاوه چین حدود ۱۹ درصد است.

وی اظهار داشت: در حالی که حق بیمه سرانه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته حدود ۵ هزار دلار در سال است، این رقم برای بازارهای نوظهور ۲۹۱ دلار و برای کشور ایران ۳۲۲ دلار است. در حقیقت در ۵ سال گذشته سرانه حق بیمه پرداختی ایرانی‌ها از ۴۲۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

بهزادپور گفت: حق بیمه تولیدی در کشورهای نوظهور و چین یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار است و ضریب نفود بیمه در این کشورها ۳ درصد است.

رییس شورای عالی بیمه ادامه داد: چشم انداز منطقه منا حق بیمه تولیدی ۹۵ میلیارد دلاری است؛ ۱.۴ درصد از کل حق بیمه تولیدی در دنیا متعلق به این منطقه بوده و سرانه حق بیمه در آنها نیز ۱۶۳ دلار است.

وی گفت: حق بیمه تولیدی در ایران سالانه ۲۷.۴ میلیارد دلار و سهم ما از حق بیمه تولیدی در دنیا ۰.۰۴ درصد است؛ سرانه حق بیمه پرداختی از سوی مردم ایران نیز سالانه ۳۲۲ دلار است.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به تعیین هدف رسیدن به ضریب نفوذ هفت درصدی برای کشور تا پایان برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه در کشور ۲.۴ درصد است.

رشد ۷۳ درصدی تولید حق بیمه در چهار ماهه نخست ۱۴۰۱

بهزادپور گفت: سال گذشته حق بیمه تولیدی در کشور نسبت به سال قبل از آن ۴۱ درصد رشد داشت؛ در چهار ماهه نخست امسال نیز ۵۴.۵ هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید شد که رشدی ۷۳ درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وی افزود: در چهار ماهه نخست امسال ۲۱ میلیون فقره بیمه‌نامه صادر شده که رشدی ۲.۸ درصدی نسبت به چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ داشته است.

رییس شورای عالی بیمه خسارت پرداختی به بیمه‌گذاران در چهار ماهه نخست ۱۴۰۱ را هم ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: رشد خسارت پرداختی در مقایسه با سال گذشته ۴۶.۲ درصد است که رشد قابل توجهی است و باید برای آن فکری کرد.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: سال گذشته ۵۲.۵ میلیون فقره خسارت به مردم از سوی صنعت بیمه پرداخت شده که این رقم ۴۴.۶ درصد از سال ۱۳۹۹ بیشتر است. در چهار ماهه نخست امسال هم ۲۳.۶ میلیون فقره خسارت پرداخت شده که از نظر ارزشی بیش از ۵۰ درصد کل رقم خسارت پرداختی در سال گذشته است.

وی سهم بخش دولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی را ۳۰ و سهم بخش غیردولتی را هم ۷۰ درصد عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول، مهمترین چالش صنعت بیمه در سال‌های آینده این است که چگونه از ضریب نفوذ ۲.۴ درصدی به سمت ضریب نفوذ هفت درصدی حرکت کند.

رییس شورای عالی بیمه رقم سرمایه‌گذاری شرکت ها و بیمه مرکزی را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و مجموعه دارایی‌های این صنعت را هم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مقایسه با بازار بورس و بانک‌ها، این ارقام بسیار کوچک هستند اما باید توجه داشت که در حال حاضر ریسک‌های بزرگ تحت پوشش این صنعت منهای بخش خودرو و درمان یعنی پتروشیمی‌ ها، صنایع، کشتی‌ها و هواپیماها بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه بدنبال تغییر پرتفوی صنعت بیمه هستیم، گفت: سهم رشته ثالث اجباری از خسارت ۳۵.۴ درصد و سهم رشته درمان ۳۴ درصد است. ضریب خسارت صنعت بیمه در ۵ سال گذشته از ۸۵.۴ به ۸۳.۵ رسیده که تغییر چندانی محسوب نمی‌شود.

بهزادپور ۵ محور اصلی تحول در این صنعت را هم مبارزه با فساد؛ توسعه و ارتقا جایگاه صنعت بیمه؛ تحول دیجیتال در فرآیندها و محصولات؛ نظارت موثر و کاهش تصدی گری و مقررات زدایی عنوان کرد.

وی همچنین با برشمردن ۱۵ پروژه بزرگ این صنعت، اظهار داشت: در بحث نوآوری در صنعت بیمه، تفاهم نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهیم داشت و در ساختمان قدیمی بیمه مرکزی، فضایی فیزیکی را برای نوآوری به ابتکارات و محصولات جدید اختصاص خواهیم داد.

رییس کل بیمه مرکزی پروژه درمان بیمه مرکزی؛ سامانه کشف تقلب و مقابله با تخلف، نظارت هوشمند، سوئیچ بیمه مرکزی، ارزیابی ریسک رانندگان، ساماندهی مقررات بیمه‌ای، محصولات تکافل و انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای را از جمله پروژه‌های آتی بیمه مرکزی عنوان کرد.

کد خبر 55839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =