چه زمانی رونق به بازار سرمایه برمی‌گردد؟/ تاثیر رکود جهانی بر بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه، روند بورس در دو سال آینده را مثبت و صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: تورم جهانی در دنیا، افزایش نرخ‌ بهره و همچنین فشار تورم ناشی از هزینه‌ها، همگی باعث شده‌اند تمامی بورس‌های دنیا با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند که بورس کشور تاثیرپذیر از این اتفاقات است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «مصطفی صفاری» با بیان اینکه بازار سرمایه به ثبات سیاسی و اقتصادی برای رشد نیاز دارد که این مهم می‌تواند با احیای برجام حاصل شود، اعلام کرد: از سمتی نباید انتظار تاثیر اقتصادی توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت داشته باشیم و ممکن است بیش از یک سال به طول بیانجامد.

وی در پاسخ به این پرسش که احیای برجام را برای شروع یک رشد جدید در بازار سرمایه را تا چه اندازه جدی می‌بینید، اظهار کرد: به نظر می‌رسد برای دو سال آینده، شاهد رونق بازار سرمایه باشیم؛ زیرا برخی آمارها نشان می‌دهد حوزه بورس با دو سال رونق و دو سال رکود مواجه بوده است، حال پس از گذشت ۲ سال رکود از ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ تا مردادماه سال جاری، زمان آن رسیده تا بازار دو سال رونق خود را تجربه کند.

صفاری با تاکید بر اینکه بورس دماسنج اقتصاد است و شوک‌های سیاسی و اقتصادی تاثیر مثبت و منفی روی بازار می‌گذارند، تصریح کرد: وجود تورم جهانی در دنیا، افزایش نرخ‌ بهره و همچنین فشار تورم ناشی از هزینه‌ها، همگی باعث شده‌اند تمامی بورس‌های دنیا با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند. همچنین جنگ روسیه و اوکراین باعث شده قیمت حامل‌های انرژی، محصولات و غلات بالا برود و تورمی را به کل اقتصاد تحمیل کند، اما خیلی از اقتصادهای دنیا به اشتباه می‌خواهند با افزایش نرخ بهره تورم موجود را مهار کنند.

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه؛ نتیجه این سیاست غلط که در دنیا به کار گرفته شده، رکود را به دنبال دارد. به طوری که قیمت‌ها پایین نیامده و رکود همچنان وجود دارد. تاثیر این شاخص منفی را می‌توان بر روی کامودیتی‌ها، کالا، فلزات و بورس‌های دنیا کاملاً مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه بورس کشور نیز تاثیرپذیر از این اتفاقات است، بیان کرد: بخش صادرات محور کشور با قیمت‌های جهانی مواجه است و زمانی که قیمت جهانی کاهش یابد، در آمد آنها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دنیا به سمت رکود تورمی حرکت می‌کند

صفاری با اشاره به اینکه دنیا به سمت رکود تورمی حرکت می‌کند، گفت: حالا که سیکل مثبت اقتصاد کشور باید شروع و بورس برای دو سال آینده مثبت شود، به دلیل شوک‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی، با تاخیر مواجه شده و خروج سرمایه همچنان وجود دارد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ثبات لازمه رشد است، افزود: ثبات در نرخ ارز و سیاست‌های اقتصادی، به بازار سرمایه کمک می‌کند به طوری که محدودیت‌های صادراتی کاهش یافته، انتقال ارز آسان‌تر و هزینه مبادلات تجاری خارجی برای شرکت‌های بورسی کمتر شده و رشد درآمدهای بورسی را به دنبال دارد.

وی پیش‌بینی کرد که چه با برجام و چه بدون برجام، بازار سرمایه برای دو سال آینده، مثبت خواهد بود.

صفاری گفت: با نگاهی به حرکت اقتصاد جهانی به سمت رکود تورمی، استراتژی درست برای سهامداران در پسابرجام سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که از نسبت قیمت به درآمد و همچنین روند درآمدزایی خوبی برخوردارند.

کد خبر 55996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =