رویکرد نفتی قادر به تحقق اهداف اقتصادی کشور نخواهد بود

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان ارومیه گفت: از آنجا که وابستگی به منابع ارزی ناشی از صادرات نفت از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت این محصول سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده دولت باید برای تحقق این رویه تلاش و کسب درآمدی ارزی را بر صادرات محصولات غیرنفتی متمرکز کند.

رضا سواری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: با وجودی که دولت سیزدهم از آغاز فعالیت تاکنون قدم‌های بزرگی در راستای حل مشکلات اقتصادی برداشته اما نباید انتظار داشت در زمان کمی تمام نارسایی های این بخش را حل کند زیرا چنین انتظاری از دولت سیزدهم نه منصفانه است و نه منطقی، اما دولت حداقل کاری که باید انجام دهد، قرار دادن قطار اقتصاد در ریل صحیح است.

وی با اشاره به نقش صادرات غیرنفتی در بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور، گفت: اقتصاد ایران نمی‌تواند با تکیه بر نفت، اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی را محقق کند؛ بنابراین حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی نه یک انتخاب، بلکه یک الزام برای توسعه و رشد همه جانبه کشور است.

سواری اظهار داشت: متاسفانه همه دولت‌ها به‌رغم شعارهای انتخاباتی خود مبنی بر توسعه اقتصاد غیرنفتی، پرهیز از خام‌فروشی و بکارگیری مزیت‌های بومی کشور برای توسعه اقتصادی، در نهایت برنامه‌های خود را بر پایه درآمدهای نفتی طراحی و اجرا کردند که این روند به تدریج اقتصاد ایران را به یک اقتصاد دولتی وابسته به نفت تبدیل کرد.

وی ادامه داد: چنین اقتصادی هیچ استقلالی در درآمدهای خود ندارد چرا که مناسبات بین‌المللی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در اقتصادهای وابسته به نفت دارد.

سواری با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کشور، ریشه‌ای هستند، گفت: نباید انتظار داشت در زمان کمی تمام مشکلات اقتصادی کشور حل شوند، چنین انتظاری از دولت سیزدهم نه منصفانه است و نه منطقی اما توجه به صادرات غیرنفتی و اقدامات موثر در جهت بهبود آن نیازمند ایجاد محیط رقابتی است و این خود حضور گسترده‌تر در بازارهای جهانی به‌ویژه سازمان تجارت جهانی را ناگریز می‌سازد.

این کارشناس با اشاره به ضرورت توسعه صادرات منطقه‌ای، تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم و مثبت دولت در همین مدت یکساله، توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه است چرا که این اقدام با توجه به همگرایی سیاسی این کشورها با ایران و همچنین بازارهای بکر و هم‌سلیقه، می‌تواند حداقل در ابتدا، رویکرد مناسبی باشد.

سواری گفت: خروج از اقتصاد نفتی به پیشگیری یا معکوس کردن افزایش ارزش واقعی پول رایج بستگی دارد و این امر نیز مستلزم آن است که دولت با افزایش هزینه های خود مقابله کرده و بانک مرکزی هم شدیدا از خلق پول خودداری کند زیرا هر دو این عوامل سبب کنترل تورم و کاهش آن می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: دولت نیازمند مقاومت در برابر تقاضای در حال گسترش و پس انداز درآمدهای تازه به دست آورده به منظور فراهم آوردن زمان کافی برای برنامه ریزی معقولانه و شناسایی طرح های با درآمد بالاست.

کد خبر 56004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =