برنامه‌ریزی برای تاسیس بانک توسعه در برنامه هفتم توسعه

با توجه به اهمیت نهادسازی برای تامین مالی توسعه کشور، وزیر اقتصاد ضمن بر شمردن اهمیت نهادسازی در این زمینه، از تلفیق ایده تاسیس بانک توسعه و صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، صندوق توسعه ملی که بر اساس ایده استفاده از درآمد انفال به عنوان ثروت بین نسلی و یکی از مهم‌ترین نهادهای تامین مالی توسعه در قالب برنامه پنجم توسعه تاسیس شد. بعد از گذشت ۱۰ سال از تاسیس این صندوق به دلایل متعددی از جمله ساختار صندوق‌گونه این صندوق و عدم سرمایه‌گذاری مستقیم در ابرپروژه‌های ملی و معوقات بالای تسهیلات اعطایی ارزی و استقراض مکرر دولت تدبیر و امید از این صندوق، این نهاد با آسیب‌های زیادی مواجه شد.

در سال جاری هیات امنای صندوق توسعه ملی با تصویب پیشنهاداتی، مجوز سرمایه‌گذاری مستقیم در طرح‌های پیش‌ران را به‌ هیات عامل صندوق توسعه ملی داد. اما در این میان ایده‌های جدیدی برای تقویت متولی تامین مالی توسعه براساس تجربیات جهانی وجود دارد که تاحدودی در سند تحول دولت و سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه هم گنجانده شده است.

کاهش توان نظام بانکی برای تامین مالی توسعه، کاهش نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری و کاهش توان صندوق توسعه ملی در سال‌های گذشته، تاسیس نهادی مانند بانک توسعه را دارای اهمیت می‌کند.

وزیر اقتصاد: خلاء نهادی در تامین مالی توسعه جدی است

در همین راستا، سید احسان خاندوزی در پاسخ به این سوال که با توجه به سند تحول دولت و نیاز و ضرورتی که برای تاسیس بانک توسعه مطرح است، آیا شما با تاسیس بانک توسعه موافق هستید، اظهار داشت: خلاء نهادی در موضوع تامین مالی توسعه به مفهوم تامین پروژه‌های بزرگ‌مقیاس خیلی جدی است و اتفاقا این نهادسازی یکی از موتورهای پیشران سرمایه‌گذاری در کشور و راهکارهای خروج از وضعیت سرمایه‌گذاری پایین باشد.

برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی برای تلفیق ایده بانک توسعه و صندوق توسعه ملی است

وی افزود: به نظر من باید در مورد تلفیق ایده تاسیس بانک توسعه با نقشی که صندوق توسعه ملی ایفا می‌کند، به یک جمع‌بندی برسیم و بتوانیم از همان ظرفیت در قالب اساسنامه جدید و یک کارویژه جدید بهره ببریم و به‌نظرم برنامه هفتم فرصت خوبی است برای اینکه به توافقی بین دولت و مجلس برسیم تا تاسیس این نهاد ذیل برنامه هفتم توسعه صورت بگیرد.

بسترهای تاسیس بانک توسعه ذیل صندوق توسعه ملی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم

در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه چندین پیشنهاد برای صندوق توسعه ملی تصویب شد که یکی از آنها ایجاد یا تملک نهاد مالی تخصصی متناسب با وظایف صندوق، بدون شعبه و بدون امکان سپرده‌گیری و خلق پول بود. این مصوبه هرچند خیلی کلی است، اما زمینه را برای تاسیس بانک توسعه‌ای در زیرمجموعه صندوق توسعه ملی را در طول دوران اجرای برنامه هفتم توسعه به‌وجود می‌آورد.

پیشنهاد تاسیس بانک توسعه در سند تحول دولت

همچنین در ویرایش اول سند تحول دولت، یکی از محورهای مطرح شده در مورد نهادسازی برای هدایت اعتبارات توسعه‌ای، «بازتعریف نقش بانک‌های تخصصی موجود در تأمین مالی توسعه و تأسیس بانک توسعه‌ای به‌منظور هدایت اعتبار به طرح‌های بزرگ توسعه‌ای کشور و تعریف رابطه این بانک با صندوق توسعه ملی و بودجه عمرانی دولت» قید شده است.

یکی ابزارهای مورد نیاز برای تسریع در اجرا و اتمام پروژه‌های عمرانی پیشران در اقتصاد ایران، ایجاد و یا تقویت نهادهای تامین مالی توسعه است و در کنار توجه به تقویت منابع و اصلاح ساختارها صندوق توسعه ملی باید به تقویت منابع بانک‌های توسعه‌ای و تاسیس بانک توسعه برای توجه به زیرساخت‌ها هم برنامه‌ریزی کرد و باتوجه به در پیش بودن تدوین جزئیات برنامه هفتم توسعه در سازمان برنامه و بودجه و دیده شدن کلیات آن در سیاست‌های کلی برنامه هفتم، می‌توان سال اول برنامه توسعه هفتم را با تاسیس بانک توسعه آغاز کرد.

کد خبر 56047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =