توسعه صادرات لوازم‌خانگی در دستور کار است/ روسیه، بازاری مناسب برای تولیدکنندگان ایرانی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران با اشاره به صادرات سالیانه متوسط ۲۵۰ میلیون دلاری لوازم‌خانگی، از برنامه ریزی برای توسعه صادرات این محصولات خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، یکشنبه گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با خبرنگاران اعلام‌کرد: در پنج ماه نخست امسال در همسنجی با پارسال ۱۷ درصد رشد تولید لوازم‌خانگی به ثبت رسیده است.

«سیدرضا فاطمی‌امین» تاکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی وجود ندارد، بلکه برنامه برای توسعه صادرات داریم.

وی توضیح‌داد: در این زمینه، با چند کشور توافق شده تا خط تولید لوازم خانگی در آنها راه اندازی شده و ما قطعه و فناوری به کشورهایی نظیر روسیه، ارمنستان و عمان صادر کنیم و تولید داشته باشیم.

در همین پیوند، «عباس هاشمی» دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این مهم و تولید لوازم‌خانگی در دیگر کشورها از حدود دو سال پیش در کشورهایی همچون سوریه، عراق و تاجیکستان آغاز شده است.

وی بیان‌داشت: به همت بخش خصوصی، اکنون شاهد راه‌اندازی خط مونتاژ لوازم خانگی نظیر یخچال- فریزر و دیگر محصولات در این کشورها هستیم.

هاشمی توضیح‌داد: به دلیل مشکلات حمل و نقل محصولات، همچنین وجود مشکلات تعرفه‌ای و وضع تعرفه‌های سنگین در این کشورها که مانعی بر سر راه صادرات محصولات کامل و ساخته شده بود، برخی شرکت‌های ایرانی اقدام به راه‌اندازی خط تولید با همراهی شرکت‌هایی از همان کشورها کردند.

وی گفت: به این ترتیب، قطعات تولیدی ایرانی روانه این کشورها شده و مونتاژ می‌شود و به نام برند ایرانی یا برند ثبت شده در کشور مقصد به فروش می‌رسد که حتی در بحث صادرات مجدد نیز می‌تواند کمک‌حال باشد.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: با توجه به مسائل منطقه‌ای، این مهم و توسعه صادرات لوازم‌خانگی در حال گسترش به دیگر کشورها است و در این زمینه پتانسیل‌های خوبی در روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا وجود دارد.

وی، روسیه را بازاری ثروتمند و بزرگ با جمعیت زیاد توصیف کرد و افزود: با توجه به تحریم‌ این کشور از سوی غربی‌ها، روس‌ها به ناچار برخی استانداردهایی را که تا پیش از این برای لوازم خانگی لحاظ می‌کردند کنار گذاشته‌اند و همین مساله فعالیت در بازار این کشور را برای برندها و شرکت‌های ایرانی راحت‌تر خواهد کرد.

هاشمی با اشاره به تولید اجاق گاز در روسیه، اظهار داشت: در این زمینه شرکت‌های ایرانی می‌توانند به صادرات اجاق گاز به این کشور اقدام کنند و حتی با توجه به بالا بودن کیفیت تولیدات ایرانی، قابلیت صادرات اجاق گازهای روسی به دیگر کشورها وجود دارد.

وی، پکیج، آبگرمکن، بخاری، اجاق گاز و سایر محصولات گازسوز را دیگر محصولاتی برشمرد که می‌توان در روسیه برای آنها بازار یافت.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، همچنین تعیین هوشمندانه تعرفه‌های تجاری در حوزه اوراسیا را عاملی برای توسعه صادرات به کشورهای این حوزه عنوان کرد.

کد خبر 56071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =