توسعه فناوری در بنادر سهم این حوزه را در افزایش صادرات ارتقا خواهد داد

عضو هیات مدیره دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ساماندهی بنادر بخصوص در استفاده از فناوری های نوین در بارگیری، تخلیه و دیگر امور بندری سبب می‌شود صادرکننده بسته به نوع و اقتضائات محصول و بازار هدف، حق انتخاب بیشتری بویژه در صادرات کالا داشته باشد لذا تمام مرزهای ساحلی با هدف رونق صادرات باید ساماندهی شوند.

سیدحسین آقا سیدمرتضی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بخشی از سهم بسیار بالای بنادر پیشرفته و مدرن در افزایش صادرات و در نتیجه اقتصاد کشورهای دارای بنادر تجاری بزرگ را برشمرد و افزود: ایران علیرغم برخورداری از پتانسیل مطلوب ترانزیت دریایی و دسترسی به آبهای آزاد جهان بلحاظ آنکه بنادر مجهز و به روزی ندارد، تاکنون نتوانسته از این ویژگی خدادادی به نحو مطلوب استفاده کند لذا تجهیز و به روزسازی بنادر کشور باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: توسعه فناوری در بنادر و مجهز کردن آنها به تجهیزات و امکانات روز، می‌تواند سرعت صادرات را افزایش دهد و کیفیت خدمت‌رسانی را بهبود بخشد. با این حال، امکانات فعلی بنادر ایران ظرفیت و گنجایش حجم بالایی از تجارت را ندارند خاصه در شرایطی که ایران با اغلب بازارهای هدف خود، مرز دریایی دارد.

سیدمرتضی با بیان اینکه در حال حاضر خدمات قابل ارایه در بنادر کشور از لحاظ کمی و کیفی با اهداف و برنامه‌های اقتصادی همخوانی ندارد، خواستار ساماندهی بنادر مختلف کشور متناسب با امکانات و توان آنها شد و در همین ارتباط، تاکید کرد: با تجیهز و تکمیل امکانات مورد نیاز در بندر خرمشهر با ۲۳۰ هکتار وسعت و ۲۰ اسکله می‌توان تمام صادرات به خاک عراق را از این بندر انجام داد.

وی با اشاره به سبد متنوع محصولات صادراتی، نظم‌دهی به بنادر را امری ضروری توصیف و تصریح کرد: صادرات هر محصولی شرایط ویژه دارد. برخی از محصولات مانند تولیدات بخش کشاورزی، به دلیل قابلیت فاسد شدن، نیازمند سرعت بالای ترانزیت و شرایط سردخانه‌ای ویژه برای نگهداری هستند. در این موارد نیاز است سازوکار بنادر به نحوی باشد که محصول کمترین توقف را در بندر داشته باشد و در کمترین زمان ممکن بارگیری و به سمت بازار هدف صادر شود.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از مزیت‌های رقابتی ایران در بخش تجارت، دسترسی به دریا و اقیانوس است که این مزیت باید با تجهیز بنادر بالفعل شود و اثرگذاری بالای خود را در افزایش سهم کشور در تجارت جهانی نشان دهد.

کد خبر 56147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =