استقبال کشاورزان از اقدام دولت سیزدهم در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم/ ۸۲ درصد پول گندمکاران پرداخت شد

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: کشاورزان از اقدام دولت سیزدهم در اعلام به موقع و تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی گندم به نرخ هر کیلوگرم ۱۳ هزار تومانی به طور قطع استقبال کردند و از حمایت ارزنده دولت رضایت دارند.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، دولت سیزدهم با نزدیک شدن به سال زراعی جدید ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ نرخ خرید تضمینی گندم را تعیین و اعلام کرد که این موضوع موجب رضایت و خرسندی کشاورزان شد.

براساس مصوبه شورای قیمت گذاری دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید (۱۴۰۱ - ۱۴۰۲) ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد؛ همچنین برای حمایت از کشاورزان ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت به‌ازای هر هکتار کشت گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود؛ این یعنی قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت.

«عطاالله هاشمی» در خصوص تصویب و تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید، اظهار داشت: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید (۱۴۰۱ - ۱۴۰۲) ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و همچنین برای حمایت از کشاورزان ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت به ازای هر هکتار کشت گندم تعیین شده است.

وی افزود: این بدان معناست قیمت هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید ۱۳ هزار تومان تعیین شده است که رقم خوب و مناسبی است.

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران خاطرنشان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۱ یعنی حدود ۵ ماه پیش دولت برای حمایت از کشاورزان قیمت خرید گندم را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی را به انضمام یک هزار تومان هدیه تحویل (مجموع مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) متناسب با رشد نرخ جهانی گندم، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش نرخ تورم تصویب کرده بود و قرار شد که اگر قیمت‌های جهانی گندم و نهاده‌های دامی افزایش یافت، قیمت این محصول نیز افزایش متناسبی پیدا کند.

هاشمی گفت: تعیین نرخ خرید تضمینی گندم به‌گونه‌ای انجام شده تا نرخ سایر محصولات خرید تضمینی تحت تاثیر قرار نگیرند، اما انتظار می‌رود همچنان دولت برای حمایت از کشاورزان و استمرار تولید کالای اساسی همچون گندم در صورت هرگونه تغییر قیمت جهانی و داخلی نرخ را متناسب با شرایط روز تعیین کند.

وی قیمت‌گذاری جدید گندم را حاصل تلاش دولت سیزدهم، شورای قیمت‌گذاری، وزارت جهاد کشاورزی و تلاش مجموعه دولت دانست و بیان کرد: با تعیین نرخ مناسب، انتظار می‌رود علاوه بر افزایش تولید، گندم‌های تولیدشده که طی سال‌های گذشته به سمت مصرف صنعت دامی و قاچاق سوق داده می‌شد، توسط دولت خریداری شود.

رییس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه به طور حتم قیمت‌گذاری سال زراعی جدید به نحوی تعیین شده که خرید تضمینی گندم به خوبی انجام و حجم خرید افزایش یابد، اظهار داشت: کشاورزان از اقدام دولت سیزدهم در اعلام به موقع نرخ و تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی ۱۳ هزار تومانی گندم به طور قطع استقبال کردند و از حمایت ارزنده دولت رضایت دارند.

عبور خرید تضمینی گندم از مرز ۷.۳ میلیون تن

هاشمی همچنین گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون (سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱) ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به مبلغ ۸۵ هزار میلیارد تومان خریداری شد، البته تا امروز نزدیک ۷۰ هزار میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد پول گندمکاران پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد از مطالبات گندمکاران باید پرداخت شود، اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به سال زراعی جدید انتظار می‌رود دولت با تامین به موقع تمامی پول گندمکاران آنها را در کشت جدید یاری رساند.

رییس بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد: بخشی از گندم تولیدی کشور در حدود ۳۰۰ هزار تن توسط کارخانه‌های و بخش خصوصی از کشاورزان خریداری شده است که درنهایت مجموع خرید دولت و بخش خصوصی به ۷.۵ میلیون تن می‌رسد.

کد خبر 56170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =