آخرین وضعیت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع

معاون وزیر صمت گفت: تاکنون از ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید صنایع، ۱۸۰ مگاوات وارد چرخه تولید شده و ۳۶۰ مگاوات دیگر نیز تا یک ماه آینده وارد چرخه می شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، یکی از نیازهای اساسی بخش صنعت و معدن کشور، تأمین برق پایدار و مستمر است اما با این حال به دلیل اینکه طی سنوات گذشته صنایع کشور از جمله فولاد همتی برای خودتامینی و تولید برق نداشته‌اند، نه تنها مصرف انرژی کشور را به صورت غیر بهره ور بالا برده‌اند بلکه هر ساله با ورود به فصل گرما نیز به دلیل کمبود برق با قطعی و یا سهمیه بندی برق مواجه می‌شوند.

برهمین اساس، سال گذشته وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق ساخت نیروگاه جدید و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی تفاهم نامه امضا کردند.

براین اساس مقرر شد که این نیروگاه‌ها با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری (جذب سرمایه) تا پیش از تابستان سال ۱۴۰۳ برای تأمین برق صنایع وارد مدار شوند.

۱۸۰ مگاوات از ۱۰ هزار مگاوات وارد چرخه تولید شد

علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مورد آخرین وضعیت تأمین این نیروگاه‌ها، گفت: تاکنون کار ساخت ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی ۶۲ درصد پیشرفت قراردادی داشته است.

وی افزود: در همین راستا نیز تاکنون از ۱۰ هزار مگاوات مذکور، ۱۸۰ مگاوات وارد چرخه تولید شده است. همچنین ۳۶۰ مگاوات دیگر نیز تا یک ماه آینده وارد چرخه تولید خواهد شد.‌

به گفته معاون وزیر صمت، ۴ هزار مگاوات هم جدید به آن ۱۰ هزار مگاوات اضافه شده که این بخش، بیش از ۱۷ درصد پیشرفت قراردادی داشته است.

۷ میلیارد دلار زیان در تابستان ۱۴۰۰

به گزارش مهر، آنطور که مسئولان وزارت صمت می‌گویند تنها در تابستان سال گذشته به دلیل قطعی‌های نامنظم و مکرر برق صنایع، این بخش بالغ بر ۷ میلیارد دلار زیان دیده است؛ در واقع ظرفیتی که می‌توانست در جهت افزایش تولید و صادرات هزینه شود در واقع تبدیل به زیان شده است.

از سویی دیگر نیز قطعی برق، موجب شد که تولید صنایع به شدت کاهش یابد به شکلی که این مساله منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت محصولات شد.

وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در این مورد با بیان اینکه قطعی برق صنایع در سال گذشته تولید را به شدت کاهش داد، گفت: به واسطه عدم عرضه کافی محصول در تابستان سال گذشته شاهد جهش بزرگی در قیمت‌ها بودیم، زیرا در تابستان سال گذشته به واسطه مصوبه شورای امنیت ملی فولادی‌ها فقط ۱۰ درصد از ظرفیت شأن را می‌توانستند استفاده کنند.

وی اظهار داشت: پس از آنکه ما درخواست اصلاح این مصوبه را دادیم تا زمانی که این مصوبه اصلاح شود تنها ۲۰ درصد از ظرفیت تولید محقق گشت که همین امر موجب کاهش عرضه و در نهایت بالا رفتن شدید قیمت‌ها در تابستان سال گذشته شد.

براین اساس، با توجه به اینکه خودتامین برق صنایع نه تنها به نفع خودشان و کشور خواهد بود بلکه به شکل قابل ملاحظه‌ای هم مصرف انرژی کشور را کاهش می‌دهد و هم از بار شبکه می کاهد، انتظار می‌رود تفاهم نامه مذکور مطابق با برنامه جلو رفته و تا ۳ سال دیگر ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی راه اندازی و به این ترتیب صنایع بزرگ از برق شبکه سراسری بی نیاز شوند.

کد خبر 56184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =