طراحی مدل‌های متنوع مالی برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر/ برنامه‌ریزی برای صادرات برق

وزیر نیرو با اعلام اینکه صادرات برق و مبادلات با کشورهای همسایه جزو برنامه مهم این وزارتخانه است، گفت: مدل‌های مختلف تامین مالی برای جذاب شدن انرژی‌های تجدیدپذیر برای سرمایه‌ گذاران در یک سال گذشته بررسی و ابلاغ شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، علی‌اکبر محرابیان روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این مدل‌ها برای سرمایه گذاران بزرگ و خرد و حتی سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال طراحی شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید با اقتصادی کردن بخش انرژی‌های تجدیدپذیر تمایل به این نوع انرژی و سرمایه گذاری در آن را بیشتر کرد، افزود: اعتقاد داریم تولید و فروش انرژی‌های تجدیدپذیر بدون دخالت دولت و با نظام انگیزشی و رقابتی می‌تواند به توسعه این بخش کمک کند و بر همین اساس از قانون رفع موانع تولید برای توجیه‌پذیر کردن این بخش استفاده شده است.

وزیر نیرو گفت: مانع اصلی توسعه تجدیدپذیرها قیمت یارانه‌ای سوخت نیروگاه‌های حرارتی است. طبق قانون اگر نیروگاه تجدیدپذیر احداث و سوخت صرفه‌جویی شود معادل ارزش سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار بر می‌گردد که سرمایه‌گذاری در این حوزه را توجیه‌پذیر می‌کند مضافاً اینکه یک اقدام دیگر کسانی که برای برق صنعتی نیاز به برق پایدار دارند وارد این عرصه شدن و صدها مگاوات پروژه توسط صنایع بزرگ آغاز شده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو برق تولیدی این صنایع را در زمان تولید تحویل می‌گیرد و نظام انگیزشی به وجود آورده و برق بخش‌های حمایتی را هم با نرخ حمایتی خریداری می‌شود. در بخش تولید برق تجدیدپذیر برای اقشار حمایتی نیز نصب ۱۱۰ هزار سامانه ۵ مگاواتی برای یک سال برنامه‌ریزی شده است و با تسهیلات امکان فروش برق به شبکه فراهم شده و شرایط خوب معیشتی فراهم می‌کند.

محرابیان درباره امکان صادرات برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی اظهار داشت: صادرات برق تجدیدپذیر جزو برنامه‌های ما است و در حال برنامه‌ریزی و پیگیری این موضوع هستیم.

وی افزود: برق تولیدی از خورشید و باد با توجه به کیفیت امکان صادرات ۱۲ ماه و طی ۲۴ ساعت را ندارند و باید عملیات تبدیل انرژی را انجام دهیم و تبدیل به برق خطی شود.

وزیر نیرو گفت: گروهی در وزارت نیرو روی موضوع صادرات پذیر کردن برق تجدیدپذیر کار می‌کنند و گزارش تکمیلی آن را ارایه خواهیم کرد.

صادرات برق جزو برنامه مهم وزارت نیرو است

وی با بیان اینکه صادرات برق و مبادلات با کشورهای همسایه جزو برنامه مهم وزارت نیرو است،افزود: در طول یک سال روابط قابل توجهی برای انتقال انرژی و سنکرون برق با همسایگان داشته‌ایم و در حال حاضر با کشورها مبادلات برقی داریم.

وزیر نیرو گفت: برنامه ما در مبادلات این بوده که سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات داشته باشیم، در حال حاضر میزان صادرات قابل توجه است و با توجه به نزدیک شدن به شرایط ایده‌آل میزان صادرات افزایش می‌یابد، البته در طول سال تراز صادراتی ۸۰ درصد مثبت است.

محرابیان ادامه داد: برای واردات برق نگاه ما حفظ منافع اقتصادی و ملی است. مبادلات ما با کشورهای همسایه بر این مبنا قرار دارد که در شرایطی که برق مازاد داریم بتوانیم صادرات کنیم و در زمانی که محدودیت داریم با دریافت برق برخی نقاط را تامین کنیم، در فرمول‌های اقتصادی خیلی مواقع سرمایه‌گذاری برای مدیریت لحاظ اوج بحرانی شاید اقتصادی نباشد، یعنی برقی که طی مبادله دریافت می‌کنیم، قیمت اقتصادی خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود؛ بنابراین نگاه ما رعایت و حفظ منافع اقتصادی کشور است.

سوخت نیروگاه‌ها را تامین و مدیریت کنیم

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: با این با نگاه مبادلات را با کشورهای همسایه و منطقه افزایش خواهیم داد و طبق قراردادهایی که منعقد شده و پروتکل‌هایی که امضا کردیم در سال‌های آینده باید چشم انتظار چند برابر مبادله برق با کشورهای همسایه باشیم.

وی درباره مدل مالی پیش‌بینی‌شده برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز خاطرنشان کرد: امسال در قانون بودجه برای اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ردیف ثابت و مشخصی با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این ردیف متناسب با رشد صنعت تجدیدپذیر و ظرفیت‌های موجود می‌تواند سالانه افزایش یابد.

وزیر نیرو درباره تامین برق زمستان گفت: وزارت نفت طبق برنامه‌ای که برای تامین سوخت زمستان داده‌ایم کار را مدیریت می‌کنند و امیدواریم با تجربه موفقی که در زمستان سال قبل داشتیم، امسال هم سوخت نیروگاه‌ها را تامین و مدیریت کنیم.

کد خبر 56192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =