سامانه الکترونیکی گواهی بهداشتی محصولات کشاورزی با روسیه راه اندازی شد/ پیش بینی افزایش پنج برابری صادرات به مسکو

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از راه اندازی سامانه الکترونیکی گواهی بهداشتی محصولات کشاورزی با روسیه خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال صادرات انواع میوه و سبزی به کشور روسیه تا پنج برابر افزایش بیابد.

به گزارش اگزیم نیوز، شاهپور علایی مقدم روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مرکز لجستیک و پایانه صادرات محصولات کشاورزی روماک‌گستر پارس جویبار، افزود: مدیریت مصرف ایمن آفت کش‌ها و استقرار سامانه یکپارچه تبادل اطلاعات بسترهای کشت از مهمترین اقدام عملی شده همکاری مشترک در بخش کشاورزی میان ایران و روسیه است.

وی با بیان اینکه رسیدن به تفاهم صادرات و واردات محصولات کشاورزی ایران با روسیه نشان دهنده عزم جدی این دو کشور بر همکاری های مشترک کشاورزی است، تصریح کرد: طبق آمار رسمی در حدود ۶ماهه امسال صادرات محصولات کشاوری میوه و سبزی به روسیه ۲۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: دنیا به دنبال نظم نوین تجارت است و محصولات کشاورزی را از مبدأ تحت نظارت دارد تا به دست مصرف کننده برسد و تمام کودها، سموم و مواد مغذی که محصول دریافت می‌کند را تحت رصد، پایش و آنالیز دارد.

وی بیان کرد: دنیا محصولات وارداتی را ردیابی می‌کند و خواستار دسترسی به تمامی آفت‌کش هایی است که روی محصول مصرف می‌شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با ذکر این نکته که قوانین سختگیرانه صادرات محصولات کشاورزی با منشا گیاهی به همه پست های قرنطینه کشور ابلاغ شد، ادامه داد: مطمئنا با راه اندازی سامانه الکترونیکی گواهی بهداشتی محصولات کشاورزی با روسیه مشکلی در خصوص اخطار و یا برگشت محصول نخواهیم داشت.

علایی مقدم با بیان اینکه مازندران از انسجام خوبی برخوردار است و در ارزیابی‌ها و بازدیدهای میدانی، عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشته است، گفت: مازندران یک دانشگاه علمی کاربردی در بخش کشاورزی است که هم وجه علم و هم وجه کاربرد را داراست.

آفت مگس میوه مازندران تحت کنترل است

وی به اهمیت نگهداری محصولات کشاورزی مازندران به توجهی به موقعیت اقلیمی، تنوع محصولات و تداوم پوشش گیاهی اشاره و تصریح کرد: قرارگاه امنیت غذایی کشور هم نقش مازندران را در تولیدات کشاورزی ویژه نگاه می کند.مازندران مقام اول تنوع گیاهی کشور را دارد و این نشان از ظرفیت و استعداد ویژه این استان است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه هشت هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد و به همین اندازه نیاز به مراقبت از گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها و عوامل خسارت زا داریم، گفت:

کشاورزی یک فعالیت پرخطر است. وظیفه ما کاهش خطر تولید و محافظت از گیاهان است ؛ سازمان حفظ نباتات، طبیب بخش کشاورزی و یک سازمان واکنش سریع است که اهمیت و کارکرد بسیار ویژه ای در سلامت محصول و سلامت انسان دارد.

علایی مقدم افزود: هر میزان برای حفظ نباتات کشور هزینه کنیم هزار برابر از هزینه‌های وزارت بهداشت کاسته می‌شود و اهمیت ماموریت این سازمان با نگاه و اهتمام ویژه ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم دوچندان شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در مبارزه با آفت مگس میوه مرکبات مازندران خیلی خوب عمل و طبق آمار ۳۰ هزار هکتار علیه مگس میوه مبارزه شد.

آفت مگس میوه مدیترانه ای سابقه حدود چهار دهه‌ای در مازندران دارد و تقریبا بومی استان شده است ،اما طبق اظهارات کارشناسان باغبانی اگر باغداران نسبت به فرایند مقابله و کنترل این آفت که طی ۲ سال اخیر با مشارکت جدی باغداران تحت کنترل بوده بی توجهی کنند ،خطر خارج شدن کنترل این آفت و هجوم علیه باغ های استان بسیار جدی است.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 56217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =