خودکفایی در تولید گندم و افزایش صادرات آن ضریب نفوذ کشور را افزایش می‌دهد

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان خرم‌آباد با بیان اینکه موضوع غذا یکی از مهمترین چالش‌های جوامع بشری درآینده نزدیک است، گفت: خودکفایی در تولید گندم و توسعه صادرات این محصول می‌تواند ضریب نفوذ ایران را در منطقه افزایش دهد لذا دولت باید توان و سرمایه گذاری بیشتری را روی افزایش تولید این محصول متمرکز کند.

ولی‌الله غلامی نجف‌‎آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت توسعه صادرات محصولات کشاورزی، گندم را مهمترین محصول کشاورزی در دنیا از جمله تامین امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: امروزه موضوع غذا یکی از مهمترین چالش‌های جوامع بشری است که در صورت بروز سوانح طبیعی و یا یک جنگ مانند آنچه میان اوکراین و روسیه رخ داد و یا تحریم از سوی تولیدکنندگان این محصول، اهمیت آن تا دو چندان افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: متاسفانه سیاست‌ بیشتر دولت‌های ایران در قبال این محصول استراتژیک تاکنون منطقی نبوده به طوریکه تولید آن نه تنها افزایش نیافته بلکه هر سال با کاهش تولید هم مواجه بوده و این در حالیست که تمام کشورهای دنیا بخاطر آنکه گندم قوت غالب مردم است، تقریباً تلاش دارند حتی در بدترین شرایط و با بیشترین هزینه در تولید این محصول به خودکفایی دست یابند.

این کارشناس بخش کشاورززی با مثبت ارزیابی کردن برخی از اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه، ادامه داد: افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان تا ۷.۵ میلیون تن با قیمت مناسب آن هم در زمانی قبل از آغاز سال زراعی، انگیزه بالایی در تولیدکنندگان ایجاد کرده که این می‌تواند علاوه بر کشت بیشینه این محصول، آغازی بر مسیر خودکفایی گندم باشد. نکته مهم اینکه ایران می‌تواند سهم خود را در تجارت بالای این محصول در منطقه افزایش دهد و با تکیه بر این محصول، ضریب نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را نیز افزایش دهد.

غلامی نجف‌‎آبادی در پایان با اشاره به افزایش قیمت غلات در سال جاری و احتمال کمبود آن در سال آینده میلادی، جهان را در آستانه ورود به بحران غذا توصیف و تصریح کرد: در صورت وقوع این بحران قطعاً بسیاری از مناسبات سیاسی جهان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت نظم نوینی در اقتصاد ایجاد خواهد شد پس با توجه به تبعات این اتفاق باید بتوان این بحران را یک فرصت برای تثبیت جایگاه کشور در جامعه جهانی تلقی کرد.

کد خبر 56222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =