ارزش صادرات کالا از مازندران به ۱۲۰ میلیون دلار رسید

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت: ارزش ارزی صادرات کالا از مازندران به نقاط مختلف جهان در پنج ماهه امسال با ۲۲ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۱۲۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، سیدرحیم بخشی افزود: در این مدت کالاهای غیرنفتی مازندران شامل لبنیات، مرکبات، محصولات دانش بنیان و ظروف یکبار مصرف از مبدا مازندران به کشورهای عراق، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، رومانی، افغانستان و هند صادر شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ میزان صادرات کالا از مبدا مازندران به نقاط مختلف جهان ۱۷۹ میلیون دلار بود، گفت: با تسهیل روابط تجاری و تعامل با کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۰ میزان تبالادت تجاری استان به ۲۷۸ میلیون دلار افزایش یافت.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران با بیان این که، هدف مسوولان در استان تحقق رشد ارزی نرخ صادرات از مازندران تا یک میلیارد دلار تا سه سال آینده است، ادامه داد: جهش در صادرات کالا از این استان به نقاط مختلف جهان در ۲ سال گذشته با وجود فشارهای خارجی، تحریم و همچنین شرایط کرونایی حاصل شد و دولت با حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان روند تولید و صادرات کالا را در استان هموار کرد.

بخشی تصریح کرد: برای افزایش صادرات از مازندران فرهنگ صادراتی و تجارت محور شدن تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی اجتناب ناپذیر است و به طور حتم با آموزش به کشاورزان و نوسازی ماشین آلات خط تولید، علاوه بر کاهش هزینه تولید، با تولید کالاهای با کیفیت می‌توان بازار های صادراتی نقاط مختلف کشور و جهان را تصاحب کنند.

وی تاکید کرد: دیگر دوره تولید فله‌ای محصولات کشاورزی و تولیدی به اتمام رسیده و تولیدکنندگان باید چارچوب‌های حرفه‌ای تولید و عرضه محصولات را رعایت کنند.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران با اشاره به اینکه اکنون وضعیت تبادلات تجاری استان باوجود اقدامات مثبت انجام شده به کشورهای دیگر مناسب و به میزان ظرفیت تولیدات این استان نیست، گفت : میزان تولیداتی که در این استان انجام می شود با میزان صادرات آن سنخیت ندارد.

بخشی از جمله مسائل تاثیرگذار در بازاریابی محصولات مازندران را تغییر رویه کشت عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث شده تا محصولاتی تولید شود که همسو با ذائقه بازار کشورها هدف نیست.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد. حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.

مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

کد خبر 56376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =