غضنفری: نیمی از ۱۴۵ میلیارد دلار ورودی صندوق توسعه ملی را دولت‌ها برداشت کرده‌اند

رییس صندوق توسعه ملی گفت که این صندوق در ۱۰ سال گذشته ۱۴۵ میلیارد دلار ورودی داشته که بیش از نیمی از این رقم را دولت ها را با مجوزهای خاص برداشته کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مهدی غضنفری صبح امروز(سه‌شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب افزود: در ۱۰ سال گذشته صندوق توسعه ملی ۴۰ میلیارد دلار به بخش خصوصی و نهادها وام داده شده و البته مقداری هم ذخایر داریم.

وی اعلام کرد: در ۱۰ سال گذشته و بنا به دستور مجلس، ۹ میلیارد دلار از سرمایه صندوق را برای پرداخت تسهیلات ریالی به ریال تبدیل کردیم که از بابت این دستور، ۷ میلیارد دلار ضرر کردیم زیرا اگر بخواهیم با ریال بازگشتی، همان میزان ارز را بخریم، بیشتر از ۲ میلیارد دلار نخواهد شد.

رییس صندوق توسعه ملی گفت: متوسط بازده نرخ سود در صندوق‌های توسعه ملی مشابه در دنیا ۶ درصد است ولی در ۱۰ سال گذشته نرخ بازده در صندوق توسعه ملی صفر بوده است.

غضنفری اظهار داشت: با اطلاعات و شناختی که من دارم، در ۱۰ سال گذشته هیچ تخلفی از سوی مدیران و روسای صندوق توسعه ملی صورت نگرفته و همه طبق دستورالعمل‌ها عمل کرده‌اند ولی با این حال برداشت‌های دولتی با مجوز خود دولت‌ها نبوده است.

این مقام مسئول افزود: براساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، هرگونه پرداخت وام به دولت‌ها ممنوع است اما ما مجاز به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستیم؛ ما در سازمان بین‌المللی صندوق‌های توسعه و ثروت کشورها عضو هستیم و شیوه نامه‌های آنها را هم گرفتیم.

وی گفت: صندوق توسعه ملی را در دوره جدید باید به شکل متفاوتی ببینید؛ از این به بعد ما شریک خواهیم بود با بخش خصوصی و در صورتی که فضای کسب و کار خوب باشد، ما سود خواهیم کرد و اگر بد باشد، ما هم ضرر خواهیم کرد.

غضنفری اظهار داشت: امروز صندوق توسعه ملی به عنوان یک شکارچی پروژه‌های سودآور کنار شماست و می‌خواهیم سودآور باشیم. لازم است تا نگاه بخش خصوصی به صندوق تغییر کند.

رییس صندوق توسعه ملی همچنین در خصوص عدم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی هم گفت: طرح‌های خود را به ویژه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات برای ما بیاورید و ما در صندوق یک سهمی از این موضوع می‌خواهیم. ما بدنبال ایجاد متاورس ایران هستیم. ما بدنبال شراکت در این طرح‌ها هستیم و نه اینکه بخواهیم تنها وام دهنده باشیم.

وی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی باید بانک و گروه مالی و تمام ابزارهای مالی لازم را برای سرمایه‌گذاری داشته باشد ولی نباید کار بنگاه‌داری کنیم زیرا بنگاه‌داری شکست صندوق را در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: صندوق توسعه ملی باید سهام صنایع پیشران را در اختیار داشته و منابع خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

وی درباره هجینگ ارزی و بیمه تسهیلات ارزی نیز گفت: با وجودی که این موضوع در قانون وجود دارد ولی شرکت‌های بیمه زیر بار اجرای آن نمی‌روند و می‌گویند جهش‌های ارزی در ایران بالاست؛ قانون هیچ وظیفه‌ای در این خصوص بر دوش صندوق نگذاشته است ولی باید کمک کنیم تا این موضوع هم اجرایی شود.

کد خبر 56385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =