افزایش واردات نفت چین از ایران، ونزوئلا و روسیه

آمارهای جدید گمرک چین نشان داد، خرید نفت چین در ماه گذشته میلادی از ایران و ونزوئلا و روسیه افزایش یافته اما پکن در هیچ نفت خامی از آمریکا وارد نکرده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، واردات نفت چین از روسیه در ماه آگوست نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته اما روسیه برای نخستین بار در ۴ ماه گذشته جایگاه نخست خود در تامین کننده اول نفت این کشور را به عربستان بازگرداند.

آمارهای گمرک چین نشان داد، صادرات نفت روسیه به چین شامل نفت ارسالی از طریق خط لوله سیبری شرقی- اقیانوس آرام و محموله های دریایی از بنادر اروپایی و شرق دور این کشور، در مجموع به ۸.۳۴۲ میلیون تن رسیده است.

میزان واردات نفت چین از روسیه در ماه آگوست برابر با ۱.۹۶ میلیون بشکه در روز است و اندکی از رقم نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روز ماه می کمتر است. چین بزرگ ترین خریدار نفت روسیه است.

واردات نفت چین از روسیه افزایش یافته است زیرا پالایشگاه های مستقل چینی خرید نفت تخفیف دار روسیه را افزایش دادند و محموله های نفتی از غرب آفریقا و برزیل را کنار گذاشتند.

صادرات نفت عربستان به چین در ماه آگوست ۵ درصد بیشتر شده و به ۸.۴۷۵ میلیون تن معادل ۱.۹۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به طور کلی، واردات نفت چین در ماه آگوست به علت توقف فعالیت پالایشگاه های دولتی و فعالیت کمتر تاسیسات مستقل، ۹.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

افزایش واردات نفت چین از ایران، ونزوئلا و روسیه

ادامه خرید نفت از روسیه بر عرضه نفت تامین کنندگانی نظیر آنگولا و برزیل تاثیر گذاشته است به طوریکه واردات از این دو کشور به ترتیب ۳۴ و ۴۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

اداره گمرک چین هیچ رقم وارداتی از ایران و ونزوئلا در ماه گذشته میلادی اعلام نکرده است. شرکت های دولتی چین از اواخر سال ۲۰۱۹ خرید نفت از ایران را از بیم تحریم های آمریکا متوقف کردند.

با این حال، رویترز مدعی است، شرکت علوم فضایی و فناوری چین و شرکت CASIC از اواخر سال ۲۰۲۰، ۲۵ میلیون بشکه نفت ونزوئلا را وارد چین کرده اما گمرک این کشور این رقم را گزارش نکرده است.

آمار گمرک در روز سه شنبه نشان داد که واردات از مالزی که در دو سال گذشته اغلب به عنوان نقطه انتقال نفت ها با مبدا ایران و ونزوئلا و اخیرا روسیه در نظر گرفته می شود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده و به ۳.۳۷ میلیون تن یا ۷۹۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

آمارها نشان داد، چین هیچ نفت خامی از آمریکا وارد نکرده است.

کد خبر 56404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =