نخستین ترانزیت کالا تحت رویه کارنه تیر الکترونیک در مسیر کریدور شمال-جنوب

مدیرکل گمرک شهید رجایی اعلام کرد اولین محموله ترانزیتی تحت رویه کارنه تیر الکترونیکی با استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب از مبدا گمرک شهید رجایی و از کشور هند وارد و از گمرک آستارا به روسیه ارسال شد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، حسین سعیدی ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی گفت: اولین محموله ترانزیتی تحت رویه کارنه تیر الکترونیکی شامل الکل صنعتی به وزن ۲۱ هزار و ۹۷۰ کیلوگرم، به ارزش ۸۲ هزار دلار بود که از کشور هند به گمرک شهید رجایی اظهار و با یک کانتینر به کشور روسیه از گمرک مرزی آستارا ارسال شد.

سعیدی در خصوص انجام تشریفات گمرکی فرایند کارنه تیر الکترونیک گفت: براساس تعاریف بین المللی، کلمه تیر (TIR) مخفف حمل و نقل جاده‌ای بین المللی است و تیر الکترونیک، سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها، و با تضمین بین المللی معتبر منتقل می‌شود.

به گفته مدیر کل گمرک شهید رجایی، پیش از این اسناد ترانزیت و کارنه بصورت فیزیکی و دستی به شرکت حمل و نقل و گمرک فرستاده می‌شد که حدود دو تا سه هفته طول می‌کشید، اما اکنون همه اسناد به صورت برخط به گمرک ارسال و تشریفات گمرکی کالا در یک روز و در سریعترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

سعیدی گفت: بکارگیری رویه تیر الکترونیک تسهیل تشریفات ترانزیت، توسعه کریدور جنوب - شمال، تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و رونق بیشتر تجارت را در پی خواهد داشت.

کد خبر 56411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =