تحقق نیمی از هدف‌گذاری اشتغال برای سال ۱۴۰۱/ ایجاد ۴۳۰ هزار شغل در سال جاری

دولت سیزدهم برنامه ایجاد یک میلیون و دویست هزار شغل برای سال ۱۴۰۱ با برش بخشی صنعت، کشاورزی و خدمات به نهادها ابلاغ کرد که تاکنون ۴۳۰ هزار شغل با استناد به سامانه ملی رصد اشتغال به تفکیک دستگاه‌ها و مشخصات افراد ایجاد شده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، دولت سیزدهم با دغدغه رفع موانع تولید، حمایت و ایجاد اشتغال و عدالت‌محوری کار خود را آغاز کرد متولی رسیدگی به وضعیت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در این زمینه برنامه‌ریزی برای ایجاد سالانه یک میلیون اشتغال را کرده است.

جلسه شورای‌عالی اشتغال در دولت سیزدهم با حضور آیت‌الله رییسی در رونمایی از زیست‌بوم ملی اشتغال شروع شد و تا کنون دو جلسه از این شورای‌عالی برگزار شده است که خروجی این جلسه‌ها ۳۴ مصوبه اشتغال‌زایی با همکاری نهادهای مختلف است.

زیست‌بوم ملی اشتغال با برش استانی، دستگاهی و اعتباری برای اجرا در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ به دستگاه‌ها ابلاغ شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مسیر با دو اقدام پشتیبانی و مانع‌زدایی برنامه ۱۴۰۰ حوزه اشتغال را به‌پیش برد.

همچنین اقداماتی از جمله تسهیل در صدور مجوز مراکز مشاوره و کارآفرینی در ۳ روز کاری، تسهیل در صدور مجوز مشاغل خانگی به صدور آنی و تسهیل در صدور مجوز دفاتر کاریابی و هدایت نیروی کار به‌صورت هفت روز کاری باعث رونق کسب‌وکارها و بهبود فضا شد.

یکی دیگر از مباحثی که به رفع موانع تولید منجر شد، شناسایی ۱۰۰ نقطه بحرانی اشتغال در کشور از مردادماه سال گذشته تا کنون بود که باهدف توسعه اشتغال پایدار در مناطق بحرانی با استفاده شاخص‌های مختلف و بازدیدهای میدانی صورت گرفت تا با حداقل سرمایه‌گذاری حداکثر اشتغال‌ها ایجاد شوند.

تأمین مالی طرح زیست‌بوم ملی اشتغال از طریق منابع بند الف تبصره ۱۸، بند ب تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۰ و منابع برگشتی و بازپرداختی قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری و افزایش سهم منابع مشاغل خانگی انجام شد.

نهادهایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بهزیستی کشور و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۸۳ از منابع اشتغال‌زایی و نهادهایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش‌وپرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، کمیته امداد امام خمینی و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به ۵۰ درصد از منابع اشتغال‌زایی را محقق کرده‌اند. به‌صورت میانگین حدود ۶۰ درصد منابع بند الف تبصره ۱۸ در حوزه اشتغال‌زایی محقق شده است.

تحقق نیمی از هدف‌گذاری اشتغال برای سال ۱۴۰۱/ ایجاد ۴۳۰ هزار شغل در سال جاری

همچنین در سال ۱۴۰۰ منابع بند ب تبصره ۱۶، مبلغ ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده که مبلغ پرداختی ۱۶ هزار میلیارد تومان انجام شده و ۶۰ درصد تحقق‌یافته است. براین‌اساس ۲ هزار میلیارد تومان برای مشاغل خانگی، ۲.۷ هزار میلیارد تومان منابع فاز پنجم و۴.۵ هزار میلیارد تومان از منابع بازپرداختی ذیل قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری پرداخت شد.

ثبت ۹۷۵ هزار شغل در سامانه ملی رصد اشتغال

سامانه ملی رصد اشتغال وضعیت اشتغال را گزارش‌گیری می‌کند براین‌اساس امکان گزارش‌گیری از مشخصات کامل اشتغال یافتگان جدید در کشور و محل کار آنها به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه، امکان گزارش‌گیری میزان اشتغال‌های ایجاد شده در کشور در سطوح ملی، استانی، شهرستانی به تفکیک منطقه، امکان گزارش‌گیری عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ایجاد اشتغال‌های جدید به تفکیک دستگاه و امکان گزارش‌گیری و نظارت بر تحقق عملکرد و تعهد دستگاه‌های اجرایی مسئول در زیست‌بوم ملی اشتغال در این سامانه صورت می‌گیرد.

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات ایجاد اشتغال در دولت مردمی سیزدهم با رفع موانع تولید و عدالت‌محوری را بر اساس آمار و اطلاعات سامانه اشتغال، از شهریورماه سال گذشته تا پایان مردادماه امسال اعلام کرد.

محمود کریمی بیرانوند به خبرنگار ایرنا گفته است که طبق گزارش سامانه ملی رصد اشتغال از شهریورماه سال گذشته تا پایان مردادماه ۹۷۵ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است و با آمار قابل‌اتکای همه دستگاه‌ها از ابتدای شهریور تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰، یعنی ۷ ماه نخست آغاز به کار دولت سیزدهم ۶۳۴ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

طبق گفته این مقام مسئول، براساس عملکرد ۵ماهه از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه امسال نیز ۳۴۱ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است.

به گفته کریمی بیرانوند، بر اساس نتایج حاصل از بررسی عملکرد دستگاه‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزارت جهاد کشاورزی بیشترین ثبت اشتغال کشوری را کسب کرده‌اند همچنین حدود ۱۰۰ هزار مورد تأمین مالی اشتغال در این مدت انجام شده که ۴۸ درصد طرح‌ها به بخش خدمات، ۳۰ درصد به بخش صنعت و ۲۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

به گفته وی، در ۵ماهه گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق کاریابی‌ها بیش از ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی شناسایی و ۱۵ هزار و ۴۶۲ نفر از ابتدای سال به‌وسیله کاریابی‌های غیردولتی داخلی و خارجی به‌کارگماری صورت‌گرفته است.

طبق اعلام وزارت کار، برای اولین‌بار در کشور صحت سنجی اشتغال اعلامی دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱، با برنامه پایش اشتغال کشور انجام شده و هم اکنون در حال اجرا است و آخرین آمار اشتغال واقعی سال جاری به‌صورت متقن بر مبنای کد ملی با جزئیات نهاد و دستگاه مسئول ارائه خواهد شد.

کد خبر 56437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =