لزوم ایجاد ارتباط دوسویه تجاری با کشورهای عضو پیمان شانگهای

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: ایران پس از سپری کردن دوران عضویت ناظر، به عنوان عضو رسمی سازمان عضو همکاری‌های شانگهای پذیرفته شده و باید بتوانیم یک رابطه تجاری دوسویه با اعضای این سازمان ایجاد کنیم.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، ایران روز جمعه گذشته (۲۵ شهریورماه) به صورت رسمی به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای در آمد. سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان عضو این نهاد اقتصادی منطقه‌ای هستند.

در این زمینه، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: کشورهای عضو سازمان شانگهای به منظور تسهیل تجارت، موافقت‌نامه‌های تعرفه ترجیحی بین خودشان تعریف کرده‌اند.

«آرمان خالقی» تاکید کرد: حال که ایران پس از سپری کردن دوران عضویت ناظر، به عنوان عضو رسمی این سازمان پذیرفته شده، باید بتوانیم یک رابطه تجاری دوسویه با اعضای این پیمان منطقه‌ای ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: هرچند حضور در این سازمان به معنای بازار جدیدی برای کشورمان نیست، اما باید بتوانیم خطوط جدید فی‌مابین خود و دیگر کشورها ایجاد و به‌ویژه با کاهش تعرفه‌های گمرکی بتوانیم امکان رقابت‌پذیری کالاها و محصولات ایرانی را بیش از پیش فراهم کنیم.

خالقی تصریح کرد: آنچه مایه امیدواری است، با عضویت رسمی ایران در این سازمان منطقه‌ای، می‌توانیم از تعرفه‌های ترجیحی، کمک‌های تجاری، ارائه خدمات و فناوری‌های موجود در اختیار دیگر کشورهای عضو استفاده کنیم.

وی با اشاره به اسنادی که با عضویت ایران در این پیمان منطقه‌ای به امضا رسیده، بیان داشت: دولت باید پیگیر اجرایی شدن این اسناد باشد و به‌ویژه بخش خصوصی را به‌کارگیری کرده و فعالان اقتصادی، تجاری و تولیدکنندگان را به هم معرفی کند تا از قابلیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: دولت زمینه‌ساز بستر مناسبات اقتصادی فی‌مابین است و اگر قرار است از مواهب چنین پیمانی بهره‌مند شویم، باید بخش خصوصی را از امکانات فراهم شده مطلع و آنها را به‌کارگیری و همچنین باید از تجارب همکاری‌های موجود که از قبل وجود داشته به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با حضور رسمی ایران در این سازمان، دولت در ادامه باید موانع موجود را از سر راه بردارد تا بخش‌های خصوصی ایران و دیگر کشورهای عضو بتوانند بهتر و راحت‌تر باید یکدیگر ارتباط داشته باشند.

کد خبر 56438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =