اوراق گام ابزاری مناسب در تامین مالی قطعه‌سازان است

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: اوراق گام با توجه به تضمین نقدشوندگی اوراق در سر رسید توسط بانک عامل، در تامین مالی قطعه‌سازان دارای کاربرد مناسبی است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، هفته گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار اعضای شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی با تاکید بر حمایت عملیاتی از تولید با روش‌های غیرتورمی و ضرورت تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان، از نهایی شدن دستورالعمل استفاده از ابزارهای تامین مالی اعتباری در معاملات بورس کالا خبر داد و گفت: از هفته آینده امکان استفاده از ابزارهایی مانند اوراق گام در معاملات بورس کالا فراهم می‌شود.

علی صالح‌آبادی در این نشست تعاملی و هم‌اندیشی با تاکید بر حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه تصریح‌کرد: با این روش، خریداران کالا از بورس می‌توانند از طریق اوراق گام اقدام به خرید کرده و فروشندگان نیز می‌توانند اوراق دریافت شده را در بازار ثانویه به فروش رسانده یا به‌منظور خرید مواد اولیه منتقل کنند.

در این زمینه، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور اظهار داشت: اوراق گام یک ابزار مالی بسیار خوب برای صنعت کشور بوده و ارزیابی صنعتگران از آن مثبت است.

محمدرضا نجفی‌منش گفت: این ابزار قابلیت خرید و فروش در بورس را داراست. بر این اساس قطعه‌سازان، آن را به عنوان مطالبه خود دریافت کرده و در ازای فروش در بورس، نقدینگی دریافت می‌کنند.

وی افزود: با این حال اگر بخواهیم اصولی حرکت کنیم، باید قیمت گذاری دستوری کنار گذاشته شود تا شاهد زیاندهی در این صنعت نباشیم.

نجفی منش معتقد است: کنار گذاشته شدن قیمت گذاری دستوری و عدم مداخله در مدیریت صنعت خودروسازی، تا حد زیادی از مشکلات موجود خواهد کاست.

اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازارمحور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه های تولیدی فراهم می‌کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.

کد خبر 56442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =