تاجرنماها، غیرقانونی قیمت کاغذ را افزایش می دهند

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا تهران گفت: اگرچه قیمت جهانی کاغذ و مقوا افزایش یافته است اما لازم است تا نهادهای ناظر دلایل افزایش قیمت کاغذ و مقوا را بررسی کنند تا در صورت تخلف برخوردهای قانونی با آنها صورت گیرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، از آنجا که روند افزایش قیمت کاغذ و مقوا در بازار ادامه دارد و گرانی این اقلام با توجه به تورم، مشکلات خانوارها را افزون تر می کند، لازم است تا مسئولان به این مسائل رسیدگی کنند.

احمد شریفان در گفت وگویی درباره دلایل افزایش قیمت کاغذ و مقوا در بازار، گفت: پس از تصمیم وزارت صمت مبنی بر لزوم عرضه کاغذ از طریق بورس کالا مشکلاتی در بازار سنتی کاغذ و مقوا ایجاد شد به طوری که تاجرانی که طی سال ها در بازار بصورت سنتی کاغذ و مقوا خرید و فروش می کردند حاضر به عرضه موجودی خود به بازار نشدند و از طرفی واردکنندگان نیز با تامل نسبت به واردات کالاهای خریداری شده خود اقدام کردند لذا این اتفاقات به نوعی باعث افزایش قیمت در بازار شد.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا تهران بیان داشت: علاوه بر این موضوع نیز نوسان جزئی قیمت دلار همواره بر این بازار تاثیرگذار است و لذا یک عده سوء استفاده گر و تاجر نما با استفاده از فضای موجود بازار قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران کردند.

وی گفت: براین اساس طی ماه های گذشته قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر از ۸۱۰ هزار تومان به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا تهران با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر افزایش قیمت کاغذ و مقوا نیز گفت: واردات هر تن کاغذ تحریر تا پیش از مسائل بین اوکراین و روسیه به قیمت ۸۵۰ دلار انجام می شد اما با توجه به این مسائل اکنون قیمت هر تن کاغذ وارداتی به هزار و ۳۰۰ دلار رسیده است.

شریفان افزود: البته افزایش قیمت اخیر در کاغذ و مقوا مربوط به افزایش قیمت وارداتی این کالا نیست زیرا همواره تجار و بازرگانان دارای ذخایری از قبل هستند بنابراین به نظر می رسد با توجه به موجودی قبلی نباید فعلا قیمت این کالا در بازار افزایش می یافت و بر این اساس لازم است تا بررسی لازم توسط بازرسین تعزیرات حکومتی از این مساله صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی مراحل واردات کالا از ثبت سفارش تا تخصیص ارز و سایر بخش ها در سامانه جامع تجارت ثبت می شود، گفت: بنابراین پیگیری این مساله کاملا امکان پذیر است و مسئولان مربوطه به راحتی می توانند بررسی کنند که افزایش قیمت کاغذ و مقوا در بازار ناشی از سودجویی بوده یا اینکه افزایش قیمت جهانی موجب افزایش قیمت شده است.

شریفان اظهار داشت: بنابراین اگر مشخص شود که افزایش قیمت کاغذ و مقوا ناشی از افزایش قیمت جهانی بوده که نمی توان به این مساله اشکالی گرفت اما اگر مشخص شود برخی از تاجرنماها به دلیل سودجویی اقدام به افزایش قیمت عرضه کالاهای قبلی خود کرده اند لازم است تا برخورد قانونی با آنها صورت گیرد.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا تهران گفت: اما در مجموع افزایش قیمت کاغذ و مقوا در بازار توسط تاجرنماها بدون هماهنگی با اتحادیه صورت گرفته است و همین موضوع باعث افزایش قیمت لوازم التحریر دانش آموزان نیز شده است.

کد خبر 56538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =