تشکیل بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش تا ۴ ماه آینده/ ورود یک فروند توپولف به خط پروازی کیش‌

شرایط میزبانی کیش از میهمانان جام جهانی قطر، برگشت ۱۰۰ درصد مالکیت هواپیمایی کیش‌ ایر به سازمان منطقه آزاد کیش،‌ تشکیل بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش تا ۴ ماه آینده و ضرورت برگرداندن مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد از جمله موضوعات مورد بررسی در گفت‌وگوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، مناطق آزاد تجارتی و صنعتی از حدود ۳۰ سال پیش در کشور راه‌اندازی شده است، هدف از ایجاد این مناطق، فراهم کردن زمینه‌هایی برای تسهیل در ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این مناطق در جهت توسعه صادرات است.

هم اکنون حدود ۹ منطقه آزاد اقتصادی و چندین منطقه ویژه صنعتی در کشور راه‌اندازی شده است، اما به اذعان اغلب کارشناسان هنوز مناطق آزاد به اهداف اصلی خود نرسیده و فاصله زیادی با اهداف تعیین شده دارد.

یکی از این مناطق آزاد، منطقه آزاد کیش است، جزیره کیش در شهرستان بندر لنگه، استان هرمزگان در جنوب ایران واقع در خلیج فارس است. کیش به دلیل وجود منطقه آزاد تجاری، مراکز تفریحی و تجاری، جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های فراوان یکی از مقاصد عمده گردشگری در ایران به‌شمار می‌رود، این جزیره دارای ۹۱٫۵ کیلومتر مربع مساحت است و از شمال به ایران، از شرق به تنگه هرمز از جنوب به کشور امارات متحده عربی و از غرب به کشورهای بحرین، قطر و عربستان منتهی می‌شود

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با توجه با برگزاری رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ ‌برنامه‌ریزی‌ گسترده در جهت حداکثر استفاده‌ گردشگری کیش دارد، در این‌باره سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد پیش از این ‌از آخرین توافقات با قطر در راستای برقراری خط‌های پروازی و ظرفیت ۴۰۰ سفر در هفته از مبدا کیش خبر داده بود.

محمد ضمن تأکید بر تامین منابع مالی، سرمایه‌گذاری، ایجاد تولید در مناطق آزاد و در کیش به‌ویژه در حوزه‌ گردشگری، گفته بود: طبق برنامه‌ریزی‌ها پنج هتل پنج‌ستاره به ظرفیت اسکان کیش اضافه می‌شود و ظرفیت اسکان هتلی کیش به سه هزار و ۶۰۰ تخت پنج ستاره خواهد رسید.

در راستای بررسی ابعاد بیشتر فعالیت‌های‌ منطقه آزاد کیش مهدی کشاورز رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش توضیحات لازم را در خصوص اهم فعالیت ها و برنامه های خود در این منطقه بیان کرد.

آیا مناطق آزاد تجاری به اهداف مورد نظر قانون‌گذار دست پیدا کرده‌اند؟

کشاورز: یکی از آسیب‌هایی که به مناطق آزاد وارد می‌شود عدم ثبات مدیریت در این مناطق است، وقتی یک مدیر در رأس یک منطقه آزاد قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌کند که طول دوره مدیریتش ۶ ماه طول می‌کشد بنابراین فرصتی برای برنامه‌ریزی راهبردی ندارد و تا بخواهد افراد مورد نظر را در سمت‌های مدیریتی خود بچیند دوره مدیریت او هم تمام می‌شود و این مسأله نبود ثبات در مدیریت به کل کشور ضربه می‌زند. یک مدیر باید فرصت کار پایه‌ای داشته باشد و برنامه‌ریزی بلندمدت برای خود بچیند. من در روز اول معارفه خود گفته‌ام شرایط فعلی اگر خوب باشد باید با مدیریت آن را به شرایط عالی برسانیم، اگر به این مسأله توجه نشود بحران ایجاد می‌شود.

مشکلاتی در کل کشور وجود دارد آمریکا با دشمنی فزاینده و همچنین اروپا در کنار آن با ایران مقابله می‌کنند، در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با دشمنی‌های فزاینده آمریکا و اروپا مواجه هستیم، در کل کشور حجم سرمایه‌گذاری مستقیم و خارجی اندک است، کیش هم از این قاعده مستثنی نیست. در این زمینه نمی‌توان کار خاصی انجام داد اما انتظار به هر حال وجود دارد؛ برای برآورده کردن انتظارات باید زیرساخت‌ها از نظر نرم‌افزار، قوانین، دستورالعمل‌ها فراهم شود البته زیرساخت سخت‌افزاری مانند آب، برق، هواپیمایی، فاضلاب و مسکن هم لازم است اگر همه این عوامل را با هم ببینیم با برنامه‌ریزی می‌توانیم از مرحله خوب به عالی برسیم.
با توجه به در پیش بودن مسابقات جام‌جهانی فوتبال قطر، آیا منطقه آزاد کیش هم می‌تواند میزبان برخی از تماشاگران فوتبال باشد؟

کشاورز: ‌از زمانی که متوجه شدیم قطر میزبان جام‌ جهانی است ۸ سال قبل بود، در این ۸ ساله چه کاری انجام داده‌ایم برای زیرساخت‌ها؟ امروز هتل‌های ما نمی‌توانند وارد «حیاکارت» شوند، یعنی سامانه‌ها تعریف نشده‌اند، تقریبا چهار ماه مانده به جام‌جهانی فوتبال قطر، ما ۸ سال گذشته را رها کردیم حالا می‌خواهیم در ۴ ماه باقیمانده جبران مافات کنیم.

در جزیره کیش زمین هیبریدی فوتبال را بالاترین کیفیت درست کرده‌ایم یعنی اولین زمین هیبریدی که دارای ترکیبی از چمن مصنوعی و چمن طبیعی است در ۶ ماه درست کردیم، همچنین ساخت ترمینال فرودگاه، ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که‌ به مرحله شروع به بهره‌برداری رسانده‌ایم؛ قطعاً‌ روزهای بهتری در این منطقه آزاد خواهیم داشت و از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

در مورد مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر احداث بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش توضیح دهید، همچنین آیا بیمه بین‌المللی هم در کیش راه‌اندازی می‌شود؟

کشاورز: در مورد ایجاد بورس بین‌الملل، بعد از مصوبه شورای عالی بورس پیگیری کردیم، همچنین باید بانک فراساحل و بورس بین‌الملل که مصوبه شورای عالی بورس است در این منطقه ایجاد شود امیدواریم در دو الی سه ماه آینده بورس بین‌الملل راه‌اندازی شود، مقدمات آن فراهم است اولین گام مصوبه شورای عالی بورس است که در سه هفته اخیر صادر شد. باید شاخص‌ها و شرایطی فراهم شود و از شرکت‌های جهانی بورسی و شرکت‌های داخلی دعوت کنیم تا بحث بورس بین‌الملل وارد مرحله جدی شود.

یکی از زیرساخت‌های مهم برای بورس بین‌الملل تعریف پهنای باند اینترنتی و یک فضای خاص برای ارتباط شرکت‌ها با بورس بین‌الملل و شرکت‌های مادرتخصصی است که در این زمینه باید تعریف شود؛ مؤسسان می‌توانند شورای عالی مناطق آزاد باشند برخی از شرکت‌های بزرگ اعلام آمادگی کردند که فعلا نمی‌توانیم اسامی آنها را اعلام کنیم تا سه الی چهار ماه آینده مقدمات تشکیل بورس بین‌الملل فراهم می‌شود. کارها باید به صورت فرآیندی انجام شود ما قانون‌گذار نیستیم اما فرآیندها را پیگیری می‌کنیم و هر کس باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

برای میزبانی جام‌جهانی آیا آمادگی کیش برای پذیرایی از میهمانان وجود دارد؟

کشاورز: از نظر زیرساخت‌ها می‌توانیم به جام‌جهانی برسیم، ولی از بابت اینکه بخواهیم گردشگر خارجی به کیش بیاید، این خارج از سیستم حیاکارت که توسط قطر طراحی شده، است،‌ فقط کسانی که دارای این کارت باشند می‌توانند برای جام‌جهانی فوتبال مراجعه کنند یعنی کسانی که بلیت تماشای بازی‌های جام‌جهانی و بلیت اقامتی داشته باشند، می‌توانند به قطر بروند چون کشور قطر فضای محدودی دارد و جام‌جهانی قطر تنها جام‌جهانی است که گردشگر نمی‌تواند بیاید، فقط کسانی می‌توانند بیایند که بلیت تماشای بازی‌های فوتبال داشته باشند با این حال هنوز سیستم حیاکارت برای هتل‌های کیش تعریف نشده است، بنابراین انتظار اینکه تماشاگران ابتدا به کیش بیایند و از کیش به قطر بروند غیرواقعی است، البته هتل‌های پنج ستاره ما نسبت به قطر و نیز هواپیمایی ما نسبت به آنها سرجمع ارزان‌تر است اما تا زمانی که گردشگر در سیستم حیاکارت تعریف نشود نمی‌تواند از بازی‌های جام‌جهانی بازدید کنند و احتمال اینکه تا دو ماه آینده گردشگر خارجی به کیش بیایند ضعیف است.

البته ما ۱۶ هزار گردشگر داخلی داریم که می‌توانند از مبدأ کیش در مدت ۳۵ دقیقه با هواپیما به قطر بروند و یا به وسیله کشتی‌های کروز در مدت ۶ تا ۷ ساعت به قطر رفته و بعد از تماشای بازی برگردند، بنابراین همه ظرفیت و توان ما بر روی تماشاگران داخلی است، در هتل‌های ما برای اقامت، الزام ثبت در حیاکارت ضرورتی ندارد اما قطر می‌گوید اقامت حداکثر سه روزه باشد در حالی که ما می‌توانیم تماشاگران را ظرف مدت کوتاهی به قطر برسانیم و آنها بعد از تماشای بازی به هتل خود بازگردند، ما در این زمینه مذاکراتی با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و دبیرخانه مناطق آزاد داشته‌ایم که مشکل حیاکارت را برای متقاضیان حل کنند.

استقبال سرمایه‌گذاران از منطقه آزاد کیش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کشاورز: امام‌جمعه جدید کیش در صحبت‌های خود از دخالت‌های‌ ‌مجلس و دولت در مناطق آزاد سخن گفته بود که منظور تصمیماتی است که برای این مناطق گرفته می‌شود و خارج از مناطق آزاد است؛ در حال حاضر مناطق آزاد ما کم استقبال‌تر از پنج سال قبل است چون مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری کمتر شده در نتیجه انگیزه سرمایه‌گذار کاهش یافته از طرفی مالیات ارزش افزوده و از سوی دیگر مالیات بر حقوق کارکنان باید از سوی سرمایه‌گذار پرداخت شود و معافیت مالیاتی از ۲۰ سال به پنج سال کاهش یافته است، با این حساب انگیزه برای سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد، اگر سرمایه‌گذار در سرزمین اصلی سرمایه‌گذاری کند باید مجوز بگیرد در کیش با ضریب ۱.۲ درصد برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد و اگر ما خواهان مناطق آزاد تجاری هستیم باید یک کارگروه خبره در مورد مناطق آزاد تصمیم‌گیری کند و تصمیمات آن هم حداقل ۶ ماه ضمانت اجرایی داشته باشد و تغییر نکند.

یکی از خواسته‌های ما این است که مشوق برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد برگردانده شود، معافیت ۲۰ ساله مالیات برای عملکرد دوباره برگردد در حال حاضر مالیات ارزش افزوده که از ۱۳ دی ماه سال ۱۴۰۰ قانونی شده در مناطق آزاد هم اجرا می‌شود، همچنین از شرکت‌ها مالیات بر حقوق می‌گیرند قبلاً شرکت‌ها در مناطق آزاد معاف بودند، اگر این معافیت‌ها برنگردد دیگر نمی‌توانیم منطقه کیش را با منطقه آزاد جبل‌علی یا عمان مقایسه کنیم چون کسی برای سرمایه‌گذاری راغب نمی‌شود.

چه میزان از واردات به مناطق آزاد، مواد خط تولید و واسطه‌ای است؟

کشاورز: ۵۰ درصد واردات ما، مواد خام به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار بوده است در ۹ ماه گذشته ۳۰ میلیون دلار حجم واردات از صادرات بیشتر بود اما در یک سال گذشته میزان واردات نسبت به صادرات ۲۱ میلیون دلار کمتر بود. بنابراین عملکرد تجاری در مناطق آزاد بهتر شده است. در مجموع عملکرد اینگونه است اگر مشوق‌ها برداشته شود روند کاهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شکل می‌گیرد. دستگاه‌های دولتی طبق قانون موظفند در مناطق آزاد همه شئون و کارهای خود را به منطقه آزاد واگذار کنند به عنوان مثال معلمان که در منطقه آزاد مشغول خدمت هستند در بحث حقوقی خود ضریب نمی‌گیرند، در حالی که هزینه‌های آنها نسبت به سرزمین اصلی بیشتر است یعنی یک خانوار معلم آموزش و پرورش در سرزمین اصلی هزینه کمتری دارد اما در منطقه آزاد با همان حقوق هزینه بیشتری می‌گیرد و اگر خانوار چهار نفره بخواهد سالی یک بار به شهر خود بروند حداقل ۱۰ میلیون تومان پول هواپیما می‌شود مگر یک معلم چقدر حقوق می‌گیرد که سالی ۱۰ میلیون تومان پول هواپیما بدهد، بنابراین تا مشوق‌ها در منطقه آزاد و ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد در احکام دولت عملیاتی نشود سرعت رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری سرعت نمی‌گیرد.

هر مقدار این دو مسأله یعنی مشوق‌ها و ماده ۶۵ محقق شود رشد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بالا می‌رود، ضرورت دارد در مناطق آزاد یک بار برای همیشه همه مسائلش با هم دیده شود نمی‌توان از یک طرف گفت مناطق آزاد و از طرف دیگر مشوق‌ها را برداریم و یا قوانین مانند سرزمین اصلی باشد، برای رشد مناطق آزاد باید الزاماتی فراهم شود.

در سال‌های گذشته معافیت ۲۰ ساله مالیاتی برای مناطق آزاد وجود داشت چرا سرمایه‌گذاری در این مناطق رشد نکرد؟

کشاورز: اینکه بپرسیم چرا در سال‌های گذشته رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری به نتیجه نرسید باید ببینیم مدیریت‌ها با چه شاخص‌هایی بررسی می‌شود، آیا مدیران مناطق آزاد طرح جامعی داشته‌اند و چقدر به سمت طرح‌های جامع رفته‌اند، طبق قانون مناطق آزاد دولت‌ها باید نسبت به تهیه زیرساخت در مناطق آزاد اقدام کنند و مناطق آزاد اهداف قانون را پیگیری کنند، در بودجه ۱۴۰۱ هیچ منبعی برای زیرساخت‌ها در مناطق آزاد در نظر گرفته نشده و مناطق آزاد ۱۰۰درصد خودگردان بوده‌اند تا کنون مناطق آزاد با فروش زمین اقدام به زیرساخت می‌کردند در حالی که در اغلب مناطق آزاد موفق دنیا دولت‌ها بین ۴ تا ۱۰ سال همه زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنند و تحویل می‌دهند بنابراین انتظار از مناطق آزاد، باید به اندازه امکانات و شرایط باشد.

چه برنامه‌ تحولی برای منطقه آزاد کیش در نظر گرفته‌اید؟

کشاورز: نکته درستی است باید منابع پایدار برای منطقه آزاد داشته باشیم مهمترین راهبرد ما بحث تجاری و توسعه گردشگری است ما نمی‌توانیم در کیش پتروشیمی احداث کنیم یا صنایع بزرگ ایجاد کنیم و نمی‌توانیم به یکباره همه مشوق‌ها را قطع کنیم. باید به شعارها پایبند باشیم اگر مجبور باشیم زمین بفروشیم باید گزارش بدهیم ترمینال منطقه آزاد کیش که ساخته شد برای تکمیل آن پول می‌خواهد باید گردشگر گردشگری و تجاری پایدار درست کنیم، ۱۲ نوع گردشگری تعریف کردیم که در بلندمدت می‌توانند از سال دوم به بعد درآمدزا باشند. یکی از این موارد گردشگری ورزشی است که می‌تواند در مدت سه ماه تا ۱۸ ماه درآمدزا شود و این ظرفیتی است که مورد غفلت قرار گرفته و دوره گذار آن یکی دو سال طول می‌کشد.

تعداد شرکت‌های صوری در منطقه آزاد چه میزان است و برای مقابله با آن چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

کشاورز: در مناطق آزاد در کوتاه‌مدت باید اقدام به ثبت شرکت کنند، زمانی اشتباهاتی صورت گرفت‌ و برای اینکه کارها تسهیل شود آدرس پستی همان محل ثبت شرکت‌ها را باید ارائه می‌کردند ولی گفته می‌شد کد پستی باید ۶ ماه از فعالیت بگذرد و الزام برای ثبت کد پستی وجود داشت، در همه شرکت‌ها این کد پستی واقعی نیست البته یک بخشی از کد پستی‌ها واقعی است و ظرف ۶ ماه باید تعیین تکلیف کرده باشند. برخی از این شرکت‌ها در مناطق آزاد ثبت شده‌اند اما در سرزمین اصلی کار می‌کنند. دفاتر مالی آنها ثبت شده است فاکتورهایی که صادر می‌کنند معلوم است که از کجا بوده است اداره مالیات می‌تواند بررسی کند. البته یک زمانی هجمه برای ثبت شرکت‌ها در منطقه آزاد بود اما همه این شرکت‌ها اینگونه نیست که صوری باشند، از اعلام تعداد شرکت‌های صوری پرهیز می‌کنند در حال حاضر میزان ثبت شرکت‌های صوری کاهش یافته است اعدادی که قبلاً گفته می‌شود ۵۴۰۰ یا ۳۶۰۰ است که باید دقیق‌تر شود باید اطلاعات از جاهای مختلف بگیریم البته شرکت‌های صوری در همه جای ایران وجود دارند.

هواپیمایی کیش‌ایر چگونه از تملیک منطقه آزاد کیش خارج و ‌واگذار شد، آیا شما با واگذاری کیش‌ایر موافق هستید؟

کشاورز: هواپیمایی کیش‌ایر بر اساس مصوبه سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد از سال ۹۵ دولت یازدهم تصمیم گرفت در قالب اصل ۴۴ کیش‌ایر را به فهرست واگذاری‌ها ببرد تا یک اردیبهشت ۹۹ که توسط کارگروه مصوب شد، مدیر وقت سازمان منطقه آزاد موافقت کرد که ۱۰۰ درصد هواپیمای کیش‌ایر خصوصی شود اما بعد از آن‌ دبیر شورای عالی مناطق آزاد (سعید محمد) نامه‌ای می‌نویسد که در این زمینه ابهام وجود دارد چون ردیف بودجه‌ای دولتی داریم به این معنا نیست که کیش‌ایر دولتی باشد بلکه مربوط به شرکت‌های غیردولتی است و نباید خصوصی‌سازی شود یعنی از نظر حقوقی ابهامی وجود داشت و از نظر فنی هم یک دفعه نمی‌توانیم سازمان منطقه آزاد کیش را تضعیف کنیم، به بهانه اینکه می‌خواهیم یک شرکت هواپیمایی را خصوصی کنیم.

تأکید ما بر این است که کیش‌ایر باید به منطقه آزاد کیش برگردد چون یک ابزار توسعه‌ای است که در اختیار ما است و افزایش سرمایه تا ۳۵۰۰ میلیارد تومان می‌توانیم اعمال کنیم؛ دو ماه طول کشید تا این نامه به دبیرخانه برسد، نامه را اواخر سال گذشته به معاون اول رئیس‌جمهور فرستادیم، ‌تیر ماه امسال آقای محمد نامه‌ای نوشت خطاب به اعضای کارگروه خصوصی‌سازی و دلایل مفصل‌تری در آن ذکر کرد، همچنین برای آب و برق برای سازمان خصوصی‌سازی هم نامه نوشت، این موضوع برای ما حیاتی است باید ۱۰۰ درصد کیش‌ایر به سازمان منطقه آزاد کیش برگردد و این مبتنی بر گزاره‌های علمی و منطقی است نه اینکه چون اسم آن را کیش‌ایر گذاشته‌ایم؛‌ این شرکت ابزار برای توسعه اقتصادی منطقه است و در شرایط بحرانی نمی‌توانیم آن را واگذار کنیم.

برای دسترسی به کیش، راه دریایی و راه هوایی وجود دارد و راه خشکی و ریلی به کیش نداریم، تنها راه غیرمحدود ما هواپیمایی است، راه دریایی هم محدودیت‌های خاص خود را دارد الان وقتی قیمت بلیت هواپیما بالا می‌رود از ما می‌پرسند چرا بلیت گران شده برای من هم سوال است که چرا گران شده است اما وقتی شرکت واگذار شده است، ما فقط می‌توانیم نامه‌نگاری کنیم، سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید نمی‌توانیم شرکت خصوصی‌شده را برگردانیم و آقای مخبر هم می‌گوید ما نباید این شرکت را واگذار کنیم اگر واگذار شد توقع و اختیارات ما باید متناسب با امکانات باشد اگر ۵ پرواز لغو شد و ۷۰۰ نفر مسافر معطل شدند مدیرعامل منطقه آزاد کیش نباید پاسخگو باشد.

در ۴۰۰ روز گذشته ۱۷۳ زلزله در بندر لنگه و خمیر روی داد که پس‌لرزه آن به کیش هم رسید و شهر خالی شد دیگر کسی نمی‌تواند از مدیرعامل منطقه آزاد کیش بپرسد پروازهایت کجاست، چون ما نمی‌توانیم برای ایرلاینی که خصوصی شده تعیین تکلیف کنیم.

تا پایان امسال ۱۷ بازی بین‌المللی تیم اسکواش قرار است برگزار شود همچنین اولین دیوار یخ‌نوردی در کیش ایجاد کرده‌ایم همه این‌ها تماشاگران و بازیگرانی دارند و ما چگونه می‌توانیم آنها را به جزیره بیاوریم؟ بخش خصوصی می‌گوید هواپیمای شما کجاست اگر راه خودرویی داشتیم می‌توانستیم جوابگوی متقاضیان باشیم اما بهترین مسیر ما مسیر هوایی است که آن هم کیش‌ایر را از ما به بهانه خصوصی‌سازی گرفته‌اند.

۱۱ فروند هواپیمای عملیاتی کیش ایر را به ۲ فروند رسانده‌اند

کشاورز: ما نمی‌توانیم به ایرلاین‌ها اجبار کنیم که چارتر نکنید وقتی خودمان هواپیما نداریم نمی توانیم تعیین تکلیف کنیم، ۱۱ هواپیمای در اختیار کیش‌ایر به دو فروند رسانده‌اند در موقع خصوصی‌سازی ۵ فروند بود الان دو هواپیما فعال هستند، بنابراین یا از من چیزی نخواهید و یا اینکه امکانات در اختیار من بگذارید. تعداد ایرلاین‌هایی که به جزیره کیش می‌آیند ۱۴ شرکت بود الان ۱۷ شرکت شده‌اند اما اختیار هیچکدام از آنها دست ما نیست، ‌البته در کل کشور پروازها کم شده‌اند و زمین‌گیری هواپیماها هم وجود دارد چون ناوگان مستهلک شده‌اند، در تابستان، دو ماه اول پروازها کمتر شد، اما ورودی مسافر به جزیره کیش ۱۰ درصد افزایش یافت در ۱۶ روز اول شهریور ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۸۱ درصد ورودی مسافر بیشتر شد. نسبت به سال ۹۷ هم که قبل از کرونا بود رشد کردیم. تعداد پروازها نسبت به سال قبل ۲۷ درصد رشد کرد.

اورهال یک فروند توپولف کیش‌ایر و اختصاص آن به پروازهای کیش‌

کشاورز: با کیش‌ایر توافقی انجام دادیم که ۷۰ درصد پروازهایش از مبدأ کیش یا به مقصد کیش باشد اگر این شرکت بتواند آن را به ۹۰ درصد برساند می‌توانیم امتیازی در اختیار آنها قرار دهیم. این شرکت یک هواپیمای توپولف داشت که اورهال کردند و قرار شد ۱۰۰درصد پروازهای آن برای کیش باشد. همچنین کیش‌ایر یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۰۱ به سفر هوایی کیش اختصاص داد است و تا یک ماه آینده‌ ۸۰ درصد پروازهای این هواپیما مرتبط با جزیره کیش خواهد بود.

هواپیمایی چابهار هم به مقصد کیش سفرهایش را آغاز کرده است، آساجت هم پروازهایی به کیش آغاز کرده است، هواپیمایی تابان هم از هفته قبل دو پرواز در هفته اضافه کرده است اگر قوانین اجازه دهد هواپیمایی خارجی هم به کیش می‌آید ولی منطق ما این است که باید ۱۰۰ درصد شرکت کیش‌ایر به سازمان منطقه آزاد کیش برگردد.

در تاریخ اول آذر ۹۹ مصوبه‌ای آمد که باید ۱۰۰ درصد کیش‌ایر خصوصی شود، اگر این شرکت هواپیمایی در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش باشد می‌توانیم کاملا در اختیار مسافران کیش قرار دهیم، در قالب جشنواره تابستانه به جای جایزه پول می‌توانیم صندلی‌های کیش‌ایر در اختیار مسافران قرار دهیم، در مورد خشک شدن گردشگری کیش و همچنین شرکت کیش‌ایر آیندگان قضاوت می‌کنند.

در مورد شیلات در جزیره کیش چه ظرفیت‌هایی وجود دارد؟

کشاورز: ظرفیت شیلات هم هم در جزیره وجود دارد اگر ماده ۶۵ قانون مقررات دولت درست شود شیلات هم می‌تواند رونق بگیرد این رشته در دنیا در قالب صنعت تعریف شده است در مناطق آزاد تا شعاع ۸۰۰ متر از ساحل مربوط به منطقه آزاد است خارج از آن در اختیار سازمان بنادر قرار دارد. ماده ۶۵ این امکان را به ما واگذار کرده است باید ماده ۶۵ را تفویض کنند طبق گفته رئیس‌جمهور در مناطق آزاد اگر حاکم عوض می‌شود اما حکم قانون عوض نمی‌شود. در مورد شیلات هم ما یک جور عمل می‌کنیم اما سازمان شیلات طور دیگر عمل می‌کند، امتیازهایی به صیادان می‌دهند، مردم باید در کنار دریا ارزان‌ترین خوراک را از نوع خوراک دریایی داشته باشند، در حالی که این گونه نیست و این‌ها مصداق ترک فعل است که به شیلات توجه نشده است، رئیس‌جمهور ‌یک ماه و نیم قبل دستور داد شهردار در مناطق آزاد، رئیس گمرک و سایر مسؤولان با انتخاب سازمان منطقه آزاد باشند در حالی که در برخی از مناطق آزاد این دستورات به درستی اجرا نمی‌شود.

کد خبر 56539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =