افزایش مسئولیت‌پذیری دولت ایران با روی کار آمدن رئیسی

بانک جهانی از افزایش پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری دولت در ایران طی سال ۲۰۲۱ با روی کار آمدن دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، بانک جهانی جدیدترین برآورد خود از نمره دولت‌های جهان در شاخص پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری که مربوط به سال ۲۰۲۱ است را منتشر کرده است.

شاخص پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری برای بررسی میزان پاسخگو بودن دولت‌های جهان در برابر خواسته‌های مردم و توجه به وظایف و مسئولیت‌هایشان در قبال آنان تعریف شده است و به هر دولتی در این شاخص نمره‌ای از ۲.۵- تا ۲.۵+ داده می‌شود که هر چه این نمره بیشتر باشد دلالت بر پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری بیشتر آن دولت دارد.

این نهاد بین‌المللی نمره دولت ایران در شاخص پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در سال ۲۰۲۱ را که سال روی کار آمدن دولت سیزدهم است ۱.۴۷- اعلام کرده، نمره ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. این در حالی است که طی سه سال قبل از آن یعنی در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نمره ایران در شاخص پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری دولت به طور متوالی روندی نزولی را طی کرده بود.

ایران در شاخص پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری دولت در سال ۲۰۱۷ نمره ۱.۳- را به دست آورده بود که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۱.۳۳- ، در سال ۲۰۱۹ به ۱.۳۹- و در سال ۲۰۲۰ به ۱.۴۸- کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۲۱ این روند نزولی معکوس می‌شود و نمره ایران در این شاخص به ۱.۴۷- افزایش پیدا می‌کند.

به همین ترتیب در رده‌بندی جهانی دولت‌ها از نظر شاخص پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری نیز جایگاه ایران در سال ۲۰۲۱ بهبود پیدا می‌کند. رتبه جهانی ایران از نظر این شاخص در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸.۲۱ از ۱۰۰ بوده، اما در سال ۲۰۲۱ رتبه ایران به ۹.۱۸ از ۱۰۰ ارتقا پیدا می‌کند.

دولت ایران با روی کار آمدن رئیسی مسئولیت‌پذیرتر شد

کد خبر 56636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =