الگوی کشت کشاورزی از فردا در کشور اجرایی می شود/صرفه جویی ۴ میلیارد مترمکعب آب برای سال اول اجرا

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه، دلیل تاخیر در تهیه سند اجرای الگوی کشت در کشور نه دانش بلکه نحوه اجرای آن بوده است، از رونمایی این سند در روز یکشنبه خبر داد و گفت: با اجرای الگوی کشت از این پس تمام تسهیلات و حمایت های وزارت کشاورزی نیز در قالب این سند به استان ها و کشاورزان ارائه خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدجواد ساداتی نژاد امروز شنبه در حاشیه گشایش سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو ۱۴۰۱ (Iran nano ۲۰۲۲) در محل سالن خلیج فارس، با اشاره به اینکه فردا یکشنبه اجلاسیه الگوی کشت با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای مرتبط با حوزه کشاورزی، روسای سازمان های جهاد کشاورزی و حضور آنلاین استانداران، مدیران جهاد کشاورزی استان ها و مدیران آب منطقه ای کشور برگزار می شود، دلیل تاخیر در ارائه سند الگوی کشت را نه آماده نبودن این سند بلکه ایجاد سازوکار اجتماعی کامل و فراگیر دانست و افزود: الگوی کشت تنها به وزارت کشاورزی مرتبط نمی شود و یک کار ملی و فراوزارتخانه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه، همه بخش ها باید برای اجرای الگوی کشت در کشور کمک کنند، یادآور شد: از سال ۱۳۵۰ تاکنون بحث‌های مرتبط با الگوی کشت در کشور وجود داشته و سند تهیه شده در این خصوص یک الگوی کشت به روز شده و بر اساس دانشی است که تا به امروز وجود داشته است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه، سازمان تحقیقات کشاورزی روی سند الگوی کشت یک کار جدی انجام داده تا بتوان آن را اجرایی کرد، تصریح کرد: از این پس استان های کشور بر اساس این الگوی کشت کار خود را پیش خواهند برد. با اجرای الگوی کشت تمام تسهیلات و حمایت های وزارت کشاورزی نیز در قالب این سند به استان ها و کشاورزان ارائه خواهد شد.

صرفه‌جویی ۴ میلیارد مترمکعب آب در سال اول 

وزیر افزود: مطابق با سند الگوی کشت تلاش داریم برای سال اول تا چهار میلیارد مترمکعب صرفه جویی آب در بخش کشاورزی داشته باشیم تا با حمایت هایی که می کنیم و با همکاری وزارت نیرو، یارانه کشت که به بخش کشاورزی داده می شود، به کشت محصولات کم آب‌بر و محصولات راهبردی کشاورزی اختصاص داده شود. 

وی همچنین تصریح کرد: البته با عوارضی که روی محصولات جالیزی بر اساس این سند اعمال خواهد شد، تلاش ما این است که کشاورزان با انگیزه به سمت کشت کالاهای اساسی و راهبردی حرکت کنند. دلیل آن این است که این عوارض یکی از ابزارهای اجرای الگوی کشت محسوب می شود و یارانه ها و همچنین بخشودگی آب بها، کمک خواهند کرد که الگوی کشت به شکل مناسب در کشور اجرایی شود.

ساداتی نژاد گفت: ما از نظر دانش در الگوی کشت هیچ مشکلی تاکنون نداشته ایم و در طول سال های گذشته نیز بعضاً مباحث مربوطه ابلاغ هم شده اما مشکل در اجرای آن بوده است. به طور کلی در این بخش دچار چالش بوده ایم چرا که این بخش نیازمند ابزارهای سیاستی است و تلاش می‌شود تا این ابزارها را به کار گرفته و شروع کنیم. سال اول هست و در سال‌های آینده نیز در قانون بودجه بتوانیم این ابزارها را با کمک مجلس برای حمایت از اجرای صحیح الگوی کشت بهینه بکار ببریم.

استفاده از محصولات نانوفناوری در صنعت کشاورزی را افزایش می‌دهیم

وزیر جهادکشاورزی گفت: ما هم در وزارت جهادکشاورزی توجه ویژه ای به فناوری نانو و استفاده از این فناوری در توسعه کشاورزی داریم. برهمین اساس هم کارگروه نانو در وزارت خانه ایجاد شده و استفاده از محصولات نانو در کشاورزی را هدف گذاری کرده است و تلاش می کنیم پژوهش ها و تحقیقات انجام شده در این حوزه را برای توسعه کشاورزی به کار بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که علم نانو در کدام یک از بخش های کشاورزی کاربرد بیشتری دارد نیز گفت: نانو در همه بخش‌های کشاورزی دارای کاربرد است و در حال حاضر بیشتر در حوزه شیلات گلخانه ای و دامپروری استفاده های زیادی از حوزه فناوری می شود. در بازار و بسته بندی محصولات کشاورزی و نانوحباب‌ها (یکی از فناوری هایی است که کاربرد زیادی در حوزه کشاورزی دارد و می تواند در ارتقا بهره وری در این حوزه موثر باشد) نیز استفاده از محصولات نانو رو به توسعه است و قطعاً این فناوری ها می‌توانند در حوزه کشاورزی صرفه جویی و تولید ثروت را افزایش دهند.

ساداتی نژاد اظهار داشت: نمایشگاه نانو یک نمایشگاه ویژه در کشور محسوب می شود. دانش نانو یک فناوری جدید و نوظهور در دنیا است و کشور ما هم در طول سال های گذشته به همت ستاد نانو به عنوان یک ستاد پیشرو افتخارات بسیار زیادی در این حوزه کسب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه، کشاورزی بخشی محسوب می‌شود که به شدت نیازمند ورود هر چه بیشتر حوزه دانش بنیان ها است، افزود: با توجه به راهبرد امسال که توسط رهبر معظم انقلاب سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شده است و رهبری به ورود به حوزه‌های فناور به کشاورزی تاکید دارند، اتفاقات خوبی در شرف وقوع است.

وزیر جهادکشاورزی همچنین گفت: تلاش داریم ماندگاری میوه تنظیم بازار عید سال ۱۴۰۲ را با کمک ایده ها و طرح های شرکت های دانش بنیان و محصولات نانوفناورانه افزایش دهیم. 

آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دانش بنیان‌های حوزه کشاورزی 

ساداتی نژاد اظهار داشت: نگاه ما در حوزه کشاورزی این است که با توجه به تشکیل کمیته راهبردی در بخش نانو بتوانیم در کنار حوزه های دانشی و فناوری در سازمان تحقیقات کشاورزی، محصولات حوزه نانو را در بخش کشاورزی ساری و جاری و البته حمایت کنیم.

وی یکی از حمایت ها به منظور توسعه هرچه بیشتر بازار دانش بنیان ها در حوزه کشاورزی را ارائه تسهیلات کم بهره توسط بانک کشاورزی عنوان کرد و افزود: هدف این است که حوزه هایی همچون کشاورزی گلخانه ای، شیلات و همچنین دامپروری بتوانند از تولیدات فناورانه دانش بنیان بهره‌ مند شوند. 

ساداتی نژاد از آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از نخبگان و فناوران همچنین فعالان در شرکت های دانش بنیان که زیر نظر بخش نانو فعالیت می کنند و محصول مرتبط با این حوزه دارند خبر داد و افزود: ما به طور کامل آمادگی داریم از آنها حمایت کنیم تا بتوانیم در راستای خرید محصولات آنها و کاربرد آن محصولات در کشاورزی شرایط بهتری را برای فناوران حوزه کشاورزی فراهم کنیم.

سیزدهمین نمایشگاه نانو از امروز شنبه ۹ مهرماه تا ۱۲ مهرماه از ساعت ۸ تا ۱۵ در سالن های ۵، ۶ و ۴۴ خلیج فارس در حال برگزاری است. 

کد خبر 56641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =