میانگین قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه از کاهش ۲۲.۹ درصدی تعداد معاملات و افزایش ۱.۱ درصدی میانگین قیمت آن و رسیدن به هر متر مربع ۴۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان حکایت دارد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اگزیم‌نیوز، اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با انتشار گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۱» از کسادی معاملات و همچنین تمایل به ثبات قیمتی این بازار خبر داد.

براساس این گزارش، در شهریور سال ۱۴۰۱، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۶ هزار و ۳۳ واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲.۹ و ۲۲.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان بوده که از افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل حکایت دارد.

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در شهریورماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۶هزار و ۳۳ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۸.۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌واسطه تضعیف تولید و کاهش عرضه واحدهای نوساز به بازار، سهم واحدهای تا ۵ سال ساخت در شهریور امسال، در مقایسه با شهریورماه سال قبل حدود ۴.۶ واحد درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل به سهم واحدهای با عمر بالا در گروه‌های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

میانگین قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید

توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۴ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین منطقه ۲ با سهم ۱۰.۱ درصدی و مناطق ۴ و ۱۰ با سهم ۸.۷ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

تحولات قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در شهریورماه سال ۱۴۰۱، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۱.۱ و ۳۶.۳ درصدی نشان می‌دهد.

میانگین قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۸۷ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱.۵ میلیون تومان به منطقه ۱۹ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶.۴ و ۱۸.۸ درصد افزایش نشان می‌دهند.

سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع، سهمی معادل ۵۴.۴ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۵.۹ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۴۹.۴ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

میانگین قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید

تحولات اجاره‌بهای مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در شهریورماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۰.۹ و ۴۶.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در شهریورماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۴.۶ و ۴.۷ درصد است.

میانگین قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید

کد خبر 56669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =