واردات بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم به کشور از طریق بندر امام خمینی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: در نیمه نخست امسال یک میلیون و ۵۳۰هزار تن گندم از طریق بندر امام خمینی وارد کشور شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، امید جهان نژادیان روز یکشنبه در گفت‌وگویی افزود: واردات گندم به کشور توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی از کشورهای مختلف به خصوص روسیه سفارش و خریداری شده است.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم امسال نیز واردات گندم از طریق بندر امام خمینی به منظور تامین نیازهای داخلی کشور تداوم خواهد یافت، بر حمل یکسره گندم با کامیون به استان‌های مختلف تاکید کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: در نیمه نخست امسال ۲۰۰هزار تن روغن خام خوراکی به منظور تامین نیازهای داخلی از طریق بندر امام خمینی وارد شده که بخش اعظم آن به کارخانه های تصفیه روغن ارسال شده است.

نیاز سالانه کشور به روغن خوراکی با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها و حذف ارز ترجیحی از ۲.۲ میلیون تن به ۱.۵میلیون تن کاهش خواهد یافت.

جهان نژادیان افزود: واردات گندم و روغن خام خوراکی با ۲۸فروند کشتی اقیانوس پیکر وغول پیکر انجام شده و سرعت عمل تخلیه محموله‌های گندم و روغن خوراکی از کشتی ها سبب شد هیچگونه جریمه‌ای (دموراژ) از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران به شرکت های کشتیرانی خارجی پرداخت نشود.

شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی به صورت انحصاری غلات (گندم ، برنج ، شکرو روغن خام خوراکی) مورد نیاز کشور را سفارش و خریداری می‌کند.

حدود ۸۰ درصد حجم کالاهای اساسی از طریق بندر امام خمینی ذر ۱۲۰کیلومتری جنوب اهواز وارد کشور می‌شود.

خشکسالی ۲ سال اخیر حجم واردات کالاهای اساسی و کشاورزی به کشور به خصوص گندم را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

سال زراعی گذشته استان خوزستان با ۱.۶میلیون تن تولید گندم در جایگاه نخست کشوری قرار گرفت.

کد خبر 56683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =