بهره‌برداری از ۱۲۰۰ کیلومتر خط لوله جدید گاز در سال ۱۴۰۱/ تزریق گاز در خط لوله ایرانشهر-میرجاوه-خاش

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۱۲۰۰ کیلومتر خط لوله جدید گاز در کشور به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: از این میزان سهم استان سیستان و بلوچستان ۷۷۰ کیلومتر خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، «رضا نوشادی» با اشاره به اینکه تا پایان امسال درمجموع ۱۲۰۰ کیلومتر خط لوله جدید گاز در این شرکت به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: بیش از ۵۰ درصد از این افتتاح‌ها در استان سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در هفته دولت خط لوله زاهدان- دوراهی دشتک- زابل به طول ۲۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

نوشادی با تاکید بر اینکه با این افتتاح علاوه بر گازرسانی به شهر زابل و تاسیسات در این محدوده انجام خواهد شد، گفت: روستاهای بین راه نیز از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: این خط لوله از زاهدان تا دوراهی دشتک ۳۶ اینچ و از دوراهی دشتک تا زابل ۲۴ اینچ است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بیان کرد: به‌زودی تزریق گاز در خط لوله ۲۵۳ کیلومتری ایرانشهر-میرجاوه-خاش انجام خواهد شد.

این مقام مسوول خط لوله بعدی که امسال در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری خواهد رسید را خط لوله ۲۹۲ کیلومتری ایرانشهر به چابهار در ۴ قطعه عنوان کرد و گفت: درمجموع افزون بر ۷۷۰ کیلومتر خط لوله گاز در سال ۱۴۰۱ در استان سیستان و بلوچستان افتتاح خواهیم کرد.

نوشادی با بیان اینکه حدود سوران پسکوه زابلی نیز کلنگ‌زنی خواهد شد، افزود: طراحی ۵۰۰ کیلومتر خط لوله جدید نیز در این استان در دست طراحی و بررسی است.

وی مجموع خطوط لوله‌ گازی که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد را ۱۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته ۲۲۰ کیلومتر خط لوله جدید گاز به بهره‌برداری رسید.

این مقام مسوول با بیان اینکه اغلب این پروژه‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ آغاز شده است، گفت: افتتاح خطوط لوله گاز در سال جاری در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشدی ۵ برابری خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه احداث خطوط لوله گاز جزو طرح‌های کلان مملکت است، افزود: طرح‌ها محدود به یک دولت نیست.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به احداث خط لوله گاز از بندرعباس به لافت و گورزین در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: خط لوله متشکل از دو بخش ۳۰ اینچ و ۱۶ اینچ است و برای احداث آن عملیات پیچیده‌ای برای نخستین بار در خاورمیانه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای احداث این خط لوله ۳ هزار و ۵۰۰ متر حفاری افقی در عمق ۸۰ متری زیر دریا انجام خواهد شد.

نوشادی تاکید کرد: حفاری افقی از هر دو سمت صورت می‌گیرد و ۲ سیستم حفاری در سرزمین اصلی و جزیره قشم مستقر خواهند شد.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، این خط پایداری تامین انرژی در قشم را تامین می‌کند و با عبور کشتی‌ها خطوط آسیب نمی‌بینند.

وی اضافه کرد: اولین بار است که خط لوله سایز ۳۰ اینچ را ۳.۵ کیلومتر از زیرزمین عبور می‌دهیم.

نوشادی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه مخاطراتی خواهد داشت، بیان کرد: برای اجرای این پروژه از متخصصین و مشاورین داخل کشور استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پروژه از حدود ۲ سال قبل شروع شده است. در قسمت حفاری افقی نیز تجهیز کارگاه در هر دو سمت انجام شده و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده کار حفاری آغاز شود.

کد خبر 56751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =