رشد اقتصادی ۲.۹ درصدی و بهبود ۲ شاخص کلان در سال ۱۴۰۱

بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی ایران، رشد اقتصادی ۲.۹ درصدی و بهبود وضعیت تراز حساب های جاری و تراز مالی ایران در سال ۲۰۲۲ را پیش بینی کرد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا پیش بینی کرده است رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری میلادی تحت تاثیر افزایش قابل توجه قیمت نفت و گاز به ۵.۵ درصد برسد. در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا به ۳.۶ درصد رسیده بود.

در میان کشورهای منطقه، کویت بیشترین رشد اقتصادی را در سال ۲۰۲۲ تجربه خواهد کرد. بانک جهانی پیش بینی کرده است اقتصاد کویت در این سال ۸.۵ درصد رشد کند که بیشتر از سایر کشورهای منطقه است. مراکش نیز با رشد ۱.۲ درصدی، کمترین رشد اقتصادی را در این سال تجربه می کند. رشد اقتصادی سایر کشورها در سال ۲۰۲۲ به این ترتیب پیش بینی شده است: قطر۴ درصد، امارات ۵.۹ درصد، عربستان ۸.۳ درصد، بحرین ۳.۸ درصد، عمان ۴.۵ درصد، الجزایر ۳.۷ درصد، عراق ۸.۲ درصد، مصر ۶.۶ درصد، تونس ۲.۷ درصد، اردن ۲.۱ درصد، کرانه باختری و غزه ۳.۵ درصد و جیبوتی ۳.۶ درصد.

براساس پیش بینی بانک جهانی با وجود تداوم سیاست های تحریمی آمریکا، اقتصاد ایران نیز در سال جاری میلادی بزرگتر خواهد شد و رشد ۲.۹ درصدی را تجربه خواهد کرد. این رقم البته نسبت به رشد ۴.۷ درصدی سال قبل کمتر است.

بانک جهانی همچنین انتظار دارد تراز حساب های جاری ایران و تراز مالی دولت ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل بهبود پیدا کند. تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۲۱ معادل ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی محاسبه شده است و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به معادل ۳.۸ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

تراز مالی دولت ایران نیز در سال گذشته معادل منفی ۵.۳ درصد تولید ناخالص داخلی بوده و این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است تراز مالی دولت در سال جاری به معادل منفی ۴.۵ درصد تولید ناخالص داخلی برسد که بر این اساس بهبود قابل توجهی نسبت به سال قبل خواهد داشت.

کد خبر 56840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =