تدوین سند جامع ماشین‌آلات کشاورزی بر مبنای توسعه صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی جایگاه مناسبی دارد که می‌تواند سکوی مناسبی برای صادرات این محصولات باشد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «سیدرضا فاطمی امین» امروز (یکشنبه) در خاتمه جلسه هماهنگی برای تدوین سند جامع راهبردی ماشین‌آلات و تجهیزات بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: امسال در بسیاری از اقلام صنعتی شاهد رشد تولید بودیم و از جمله در تولید تراکتور در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۵۰ درصدی داشتیم؛ با این حال هنوز ظرفیت‌های خالی در موضوع ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

وی گفت: تولید و گسترش ماشین‌آلات کشاورزی از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست اینکه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و در نتیجه ارتقای امنیت غذایی کمک می‌کند و دوم، محور صادراتی آن‌ها است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: در سفرهایی که به برخی کشورها داشته‌ایم دیدگاه مثبتی نسبت به تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی ایرانی وجود دارد؛ به طور مثال شرکت تراکتورسازی تبریز با انعقاد قراردادی با شرکت تراکتورسازی بلاروس به تامین قطعات برای این شرکت می‌پردازد.

فاطمی امین تاکید کرد: راهبرد و رویکرد ما در وزارت صمت نیز این است که به جای صادرات مواد خام و نیمه خام، همچنین محصولات با ارزش افزوده پایین، در این زمینه صادرات‌محور شویم. فاطمی امین تاکید کرد: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین برنامه و نقشه راهی برای ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی است و در این راستا بهتر آن دیدیم که این برنامه با مشارکت ذی‌نفعان این حوزه تدوین شود.

وی گفت: تامین مالی برای فروش و ظرفیت‌های خالی، دو مشکل عمده فعالان این بخش را تشکیل می‌دهد.

وزیر صمت افزود: تا زمانی که نیاز داخلی به تراکتور و سایر ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی وجود دارد، تمرکز روی صادرات این محصولات نخواهیم داشت.

وی افزود: امسال به طور عمده در زمینه تامین نیاز داخل و همچنین باز شدن بازارهای صادراتی برنامه داریم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سهمیه‌بندی در تخصیص تراکتور را حذف کنیم؛ موضوعی که در سال‌های قبل مشمول نوبت‌بندی بود و رانت و فساد احتمالی را نیز می‌توانست به دنبال داشته باشد.

فاطمی امین گفت: سال آینده تمرکز در این حوزه بر صادرات ماشین‌آلات کشاورزی خواهد بود. فاطمی امین در پاسخ به ایرنا مبنی بر حضور رقبای سنتی همچون چین و ترکیه در کشورهای منطقه و همسایه به عنوان رقیب شرکت‌های ایرانی، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی در حوزه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی کاملاً شناخته شده هستند؛ به طور مثال روسیه و بلاروس از ما قطعات این حوزه را طلب می‌کنند و کشوری نظیر سوریه تاکید بر مونتاژ و تولید محصولات تراکتورسازی تبریز در این کشور دارد و بر این اساس در حوزه تجهیزات کشاورزی جایگاه مناسبی داریم که می‌تواند سکوی مناسبی برای صادرات باشد.

کد خبر 56848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =