رشد ۵۳۲ درصدی صادرات ایران به عربستان

سخنگوی گمرک ایران گفت: بیشترین میزان رشد در صادرات مربوط به عربستان با رشد ۵۳۲ درصدی و بیشترین میزان تغییر در واردات مربوط به پاکستان با رشد ۳۵۰ درصدی در ۶ ماه نخست امسال بود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، سید روح الله لطیفی در مورد تجارت ایران با همسایگان گفت: در نیمه نخست امسال، ۳۸ میلیون و ۵۶۰هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه ایران تبادل شد که نسبت به نیمه نخست سال قبل از لحاظ ارزش ۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: با وجود رشد ۷ درصدی در ارزش تجارت غیر نفتی کشور با کشورهای همسایه، شاهد کاهش ۱۸ درصدی در وزن هستیم. صادرات ۶ ماهه به کشورهای همسایه ۲۹ میلیون و ۲۸۰هزار تن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳۲۷ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۴۶ دلار بود که با کاهش ۱۹ درصدی در وزن با رشد ۱۰ درصدی ارزش همراه بوده است.

لطیفی ادامه داد: واردات از همسایگان در این مدت نیز ۹میلیون و ۳۲۰هزار تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۸۷۰میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۵۵ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد در وزن کاهش و ۴.۴درصد در ارزش افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک ایران تصریح کرد: عراق با ۹میلیون و ۸۶۶هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار(کاهش ۱۲ درصدی)، امارات با ۵میلیون و ۷۲۱هزار تن به ارزش ۳میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار (رشد ۳۹ درصدی)، ترکیه با ۴ میلیون و ۱۰۶ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار(رشد ۱۴درصدی)، افغانستان با یک میلیون و ۵۸۲ هزار تن به ارزش ۷۹۲ میلیون دلار (کاهش ۲۱درصدی) و پاکستان با یک میلیون و ۳۱۵ هزار تن به ارزش ۵۶۱ میلیون دلار(رشد ۳ درصدی)، پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی به کشورهای همسایه بودند.

وی گفت: عمان با یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن به ارزش ۵۴۲ میلیون دلار (رشد ۹۵درصدی)، آذربایجان با ۳۷۲ هزار تن به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار (رشد ۷۲ درصدی)، روسیه ۶۲۲ هزار تن به ارزش ۳۳۹ میلیون دلار (رشد ۲۵ درصدی)، ترکمنستان با ۶۳۱ هزار تن به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار (رشد ۴۲ درصدی)، ارمنستان با ۴۲۶ هزار تن به ارزش ۱۷۷میلیون دلار (رشد ۱۴ درصدی)، کویت با دو میلیون و ۳۵۶ هزار تن به ارزش ۸۲ میلیون دلار (رشد ۲۶ درصدی)، قزاقستان با ۲۷۳ هزار تن به ارزش ۷۵ میلیون دلار (کاهش ۶ درصدی)، قطر با ۴۶۴ هزار تن به ارزش ۶۵ میلیون دلار(کاهش ۱۳درصدی)، بحرین با ۴ هزار و ۸۴۷تن به ارزش ۳.۹ میلیون دلار (رشد ۲۱ درصدی) و عربستان ۴۷۶تن به ارزش ۲۴۶ هزار و ۵۰۹ دلار (رشد ۵۳۲درصدی)، به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

لطیفی افزود: در واردات ۶ ماهه سال جاری نیز امارات با ۷ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار(کاهش یک درصدی)، ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار (رشد ۱۰ درصدی)، روسیه با ۸۷۶ میلیون دلار (رشد ۳۷ درصدی)، پاکستان با ۴۹۴ میلیون دلار (رشد ۳۵۰ درصدی) و عمان با ۳۶۵ میلیون دلار (رشد ۳۵ درصدی)، پنج فروشنده اول کالاهای مورد نیاز کشور در بین همسایگان بودند.

وی تصریح کرد: عراق با ۹۰ میلیون دلار (کاهش ۸۲ درصدی)، قزاقستان با ۸۰ میلیون دلار (رشد ۱۴۸ درصدی)، قطر با ۲۱ میلیون دلار (رشد ۲۴۸ درصدی)، آذربایجان با ۱۹.۴ میلیون دلار (کاهش ۱۵ درصدی)، ترکمنستان با ۱۵.۳ میلیون دلار (کاهش ۲۹ درصدی)، افغانستان با ۱۳.۱ میلیون دلار (رشد ۱۰۶ درصدی)، کویت با ۵.۱ میلیون دلار (کاهش ۲۷ درصدی)، ارمنستان با ۵ میلیون دلار (کاهش ۶۵ درصدی) و بحرین با ۸۹۳ هزار دلار (کاهش ۳۰ درصدی) در رتبه های بعدی فروش کالا به ایران در بین کشورهای همسایه، در نیمه نخست امسال قرار دارند.

کد خبر 56912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =