عرضه ریال دیجیتال احتمالا تا پایان ماه جاری اجرایی خواهد شد

بانک مرکزی که اعلام کرده بود تا اواخر شهریور ماه ریال دیجیتال را اجرایی خواهد کرد از اجرایی شدن احتمالی این موضوع در ماه جاری خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، اواسط سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که می‌خواهد رمز ارز ملی بر پایه ریال را راه‌اندازی کند تا با انتشار رمز ریال، افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی ‌دهند و رمز ریال تحویل بگیرند.

صالح آبادی ۲۳ شهریور ماه از اجرای مرحله پیش آزمایشی رمز ریال بانک مرکزی خبر داد و گفته بود که طی روزهای اخیر فرایند پیش از راه اندازی آزمایشی رمز ریال با رقم یک میلیارد تومان و با ارائه رمز ریال به تعداد محدودی از افراد شروع و عملا مرحله پیش آزمایشی آن در دو بانک ملی و ملت اجرایی شده است.

رییس کل بانک مرکزی درباره جزئیات راه‌اندازی پیش آزمایشی رمز ریال نیز اعلام کرده بود که دو فروشگاه برای استفاده از این رمز ریال تعیین شدند و کار در مرحله قبل از آزمایشی را آغاز کرده‌اند.

اما این مقام مسئول در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده که با پایان این مرحله از تست، وارد آزمایش‌های گسترده‌تر خواهیم شد و در حالی که تنها ۹ روز به پایان مهر ماه مانده است، گفت: امیدوارم در مهر ماه وارد مرحله آزمایشی گسترده‌تر شویم.

ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی که به آن ارز دیجیتال فیات یا پول پایه دیجیتال نیز گفته می‌شود، ارز دیجیتالی است که توسط یک بانک مرکزی صادر می‌شود؛ مفهوم فعلی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی از بیت کوین و ارزهای رمزپایه مبتنی بر بلاک چین الهام گرفته شده است اما عملکرد آن با ارز های دیجیتال موجود در بازار متفاوت است.

پروژه رمزریال ملی چه زمان به اتمام رسید؟

اتمام پروژه رمزپول ملی و یا ریال دیجیتال در ایران نیز که این روزها بحث آن داغ شده است به سال ۱۳۹۹ باز می‌گردد و شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی وظیفه انجام این پروژه را برعهده داشته است؛ به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هدف از طراحی رمزریال در بانک مرکزی تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی است و با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند خواهد شد.

رمزریال چگونه عمل می‌کند؟

بانک مرکزی هدف خود از طراحی رمزریال را تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی اعلام کرده تا با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند شود.

مسئولان بانک مرکزی درباره ویژگی‌های رمز ریال اینگونه توضیح داده‌اند که در رمزریالی که در داخل گوشی قرار می‌گیرد، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم به صورت الکترونیک منتقل می‌شود.

عرضه ریال دیجیتال هم به بدقولی‌های دولت اضافه شد؟

چین پیشتاز رقابت جهانی برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

در حالی که این کشور به عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی ادامه می دهد، بانک مرکزی چین روز چهارشنبه اعلام کرد، تراکنش های استفاده از یوان دیجیتال چین تا ۳۱ اوت از ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۳.۹ میلیارد دلار) فراتر رفته است.

بانک خلق چین (PBOC) گفت که این هزینه شامل ۳۶۰ میلیون تراکنش در مناطق آزمایشی در ۱۵ استان و شهرداری است و افزود که اکنون بیش از ۵.۶ میلیون تجارت کننده می توانند پرداخت با ارز دیجیتال را بپذیرند.

چین پیشتاز رقابت جهانی برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است، اگرچه پذیرش آن هنوز در مراحل اولیه است. PBOC گفت که تراکنش‌های با استفاده از e-CNY از ۸۷.۶ میلیارد یوان تا پایان سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

PBOC گفت که مناطق آزمایشی نزدیک به ۳۰ دور یارانه e-CNY در سال ۲۰۲۲، از جمله ۴.۵ میلیون دلار پول نقد دیجیتال رایگان در شانگهای در ماه مه، برای تحریک مصرف، مبارزه با بیماری همه گیر و ترویج حمل و نقل کم کربن دریافت کردند.

بانک مرکزی همچنین در آزمایشی بریج چند ارز دیجیتال بانک مرکزی (mCBDC) که توسط بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی توسعه ارائه شده بود شرکت کرد و آزمایش‌هایی را برای اتصال با سیستم پرداخت دیجیتال محلی هنگ‌کنگ انجام داد.

این بانک گفت که e-CNY تاکنون عمدتاً برای پرداخت‌های خرده‌فروشی داخلی استفاده شده است، اما برای استفاده در مشاغل شرکتی و شخصی، و همچنین در امور مالی، مالیاتی، و امور دولتی ترویج خواهد شد.

کد خبر 57036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =