افزایش سهم تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه به ۱۵درصد

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حوزه بازار اولیه سعی خواهیم کرد تا در افق پنج ساله سهم بخش خصوصی از تامین مالی از طریق بازار سرمایه را به ۱۵ درصد برسانیم و سهم آن را افزایش دهیم.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، "رضا عیوض‌لو" در نشست نقشه راه تنظیم‌گری بورس‌ها و ناشران‌ اوراق‌ بهادار نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۲ اظهار داشت: در سال های اخیر سهم تامین مالی از بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشته است و این عدد از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به بالغ بر ٢٥٠ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠٠رسیده که در ۶ماه نخست امسال نیز روند مطلوبی داشته است.

وی درباره افزایش تامین مالی بخش خصوصی افزود: سرعت روند افزایشی تامین مالی از بازار سرمایه در بخش خصوصی نیز مشاهده می‌شود؛ اما کُندتر از سایر بخش‌ها بوده است، به طوری که تامین مالی بخش خصوصی از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠٠ به ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که مربوط به اوراق گام است.

عیوض‌لو خاطرنشان کرد: اگر کل تامین مالی از طریق بازار سرمایه را مورد ارزیابی قرار دهیم از کل اوراق منتشر شده، ۵ درصد مربوط به بخش خصوصی، ٨٠ درصد سهم دولت و ۱۵ درصد سهم غیردولتی بوده است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: این آمار نشان دهنده روند رو به رشد تامین مالی از بازار سرمایه است اما بخش خصوصی هنوز نتوانسته وزن خوبی را در این حوزه به خود اختصاص دهد.

وی درخصوص کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تامین مالی گفت: این اقدام از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به عدد بالغ بر ۶۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید که این اتفاق توانست پتانسیل خوبی را برای بازار سرمایه ایجاد کند.

عیوض‌لو روند تامین مالی در بازار سرمایه را با بانک‌ها مقایسه و اضافه کرد: تسهیلات اعطایی در بازار سرمایه نسبت به تسهیلات اعطایی بانک‌ها از سه درصد در سال ۹۵ به ۱۲ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است که روند صعودی و پتانسیل بالای بازار سرمایه در تامین مالی را نشان می‌دهد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، نقش تسهیلات بانکی در تامین مالی تقاضای کل، کاهش یافته و از ۶۰ درصد به ۴۷ درصد رسیده که این امر گواه تامین مالی معقول از بازار سرمایه است.

وی بیان کرد: در حوزه بازار اولیه سعی خواهیم کرد در افق پنج ساله سهم بخش خصوصی از تامین مالی را به ۱۵ درصد برسانیم و وزن آن را افزایش دهیم.

سیاست‌های تنظیم‌گری ناشران

عیوض‌لو ادامه داد: اطمینان بخشی ناشران به سرمایه گذاران به منظور دستیابی به بازار شفاف و منصفانه تولیدات در راستای تخصیص بهینه منابع، حمایت نظام حکمرانی خوب از حاکمیت قانون و مشارکت بر اجرای موثر آن، حفظ حقوق تمامی سهامداران، افزایش مسئولیت پذیری هیات مدیره ناشران از جمله سیاست گذاری های تنظیم گری ناشران اوراق بهادار است.

معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس افزود: در حوزه بورس ها نیز در سیستم های معاملاتی با هدف عمق بخشی به معاملات، اصلاح فرآیند بازارگردانی در راستای اثربخشی بیشتر، نظام مند کردن معاملات مبتنی بر ماشین ( معاملات الگوریتمی) که ابزار خوب و انکار ناپذیری دارد، تمرکز خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: با توسعه سیاست افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم، این امکان را فراهم خواهیم کرد که شرکت‌ها به قیمت روز از بازار برای توسعه پروژه‌های خود تامین مالی کنند.

کد خبر 57134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =