مسائل بانکی بزرگ‌ترین مشکل فراروی واحدهای تولیدی در کشور است

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: حدود ۲۰۹ مشکل در رابطه با فعالیت واحدهای تولیدی در سطح کشور احصا و ثبت شده که بیشترین این موارد از نظر تعداد و اهمیت در مورد مسائل و مشکلات بانکی است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، صدیف بیک زاده روز چهارشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان اظهار داشت: بیمه تامین اجتماعی، گمرک و تامین مواد اولیه دررده های بعدی مشکلات واحدهای تولیدی بعد از مسائل بانکی قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت طبقه بندی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی استان‌ها در ستاد مرکزی، ادامه داد: باید عامل ایجاد اینگونه مسائل و مشکلات را با طبقه بندی آنها از طریق مجاری ذیربط، رفع کنیم که در این راه تا حدودی موفقیت هایی هم کسب شده اما برخی مواقع هم برای رفع یک مشکل چندین مشکل دیگر ایجاد می شود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور افزود: کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید به‌عنوان یکی از کارگروه‌های مهم استانی در خدمات رسانی به واحدهای تولیدی هستند و این کارگروه‌ها مرجع و پناه آخر واحدهای تولیدی محسوب می‌شود و از هر کجا دستشان کوتاه می شود با امید به این کارگروه مراجعه می‌کنند.

وی اضافه کرد: بطور قطع باید اقدامات مسوولان به گونه ای باشد که این روحیه امید در تولید کنندگان تقویت شود و واحدهای تولیدی بدانند که استاندار به‌عنوان بالاترین نهاد اجرایی در استان‌ها به‌عنوان رییس این کارگروه محسوب می‌شود.

بیک زاده خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۶۱ و ۶۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر این مسوولیت بر عهده استاندار گذاشته شده که تمام دستگاه‌های اجرایی را برای حمایت از واحدهای تولیدی بسیج کند.

وی بیان کرد: بر اساس ارزیابی انجام شده در یکسال اخیر فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان نسبت به گذشته چشمگیر و معنی دار بوده است، به لحاظ اینکه واحدهای تولیدی که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها به نتیجه نمی‌رسد به ستاد مرکزی مراجعه می‌کنند و از مراجعه واحدهای تولیدی استان‌ها پیام واقعی را از وضعیت استان‌ها دریافت می‌کنیم.

بیک زاده ادامه داد: رویکرد ستاد مرکزی تسهیل و رفع موانع تولید این است که وقتی با یک مشکلی به کرات مواجه می شویم باید سراغ سرچشمه این مساله برویم بنای ما در ستاد این است که مشکل اصلی را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: بانک‌های عامل به‌عنوان یکی از مسائل و مشکلات اصلی هستند که بر خلاف دستورالعمل های بانک مرکزی واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه می کنند که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مشکل این واحدها را به صورت موردی بررسی و رفع می کند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور اظهار داشت: ثبت مشکلات باید در سامانه ستاد تسهیل انجام شود تا قابل رصد و پیگیری باشد و از شفافیت مناسب برخوردار باشد و راحتتر بتوانیم این مسائل و مشکلات را علت یابی و دنبال کنیم.

وی بیان کرد: سرعت رشد مسائل و مشکلات برون زاست و خارج از اراده سیستمی بوده اما بخشی از مسائل و مشکلات هم ناشی از اختلاف سلیقه هاست که یک دستورالعمل را ۱۰ بانک هر کدام به روش خاصی اجرا می کنند و کج سلیقگی هایی که در اجرا وجود دارد در برخی مواقع مسائل و مشکلات بسیاری را برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند.

بیک زاده خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی برخی موارد در بازپرداخت بدهی ها با مشکل مواجه می شوند که پیگیری لازم از طریق شورای پول و اعتبار را انجام خواهیم داد و مصوبه آنرا می گیریم.

وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور امهال وام ها مصوب شد و واحدهای تولیدی می توانند با مراجعه بانک و پرداخت ۷.۵ درصد، ۶ ماه تنفس و پنج ساله نسبت به تقسیط بدهی های خود اقدام کنند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: واحدهای تولیدی که یکجا و ظرف ۶ ماه نسبت به تسویه اقدام کنند، سود سالانه ارزی که پیش بینی شده بوده هفت درصد شود به چهار درصد کاهش پیدا خواهد کرد و جرایم بطور کلی بخشیده می شوند؛ واحدهای تولیدی که بخشی از تسهیلات و حتی یک درصد آنرا از قبل پرداخت کرده باشند امتیاز ویژه و یک درصد تخفیف هم برای آنها در نظر گرفته شده است.

بیک زاده اظهار داشت: همچنین صورتی‌که واحدی به هر دلیلی نمی تواند نسبت به بازپرداخت تسهیلات بصورت یکجا اقدام کند به‌صورت ۴۸ ماهه می تواند نسبت به تقسیط آن اقدام کند اما درصد بخشودگی که برای کسانی که یکجا تسویه می کنند، شامل حال این واحدهای تولیدی نخواهد شد.

بدنبال سفر ۲ روزه معاون صنایع عمومی وزارت صمت ودبیر ستاد تسهیل ورفع موانع تولید کشور دراستان اصفهان، با حضور در اداره کل صمت استان با حضور معاون اقتصادی استانداری اصفهان درجلسه ای پیرامون بررسی روند اجرای مصوبات ستاد تسهیل ورونق تولید برگزار شد.

کد خبر 57368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =