پایان آبان ماه زمان بهره برداری از نسخه جدید سامانه سمات

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه‌ بانکی ابلاغ کرد: نسخه ۲.۲ سامانه سمات با اعمال تغییرات لازم از ۳۰‏آبان ماه ۱۴۰۱ به صورت کامل عملیاتی و نسخه قبلی سامانه مذکور غیرفعال می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای، بانک‌ها و موسسات اعتباری را ملزم کرد آمادگی لازم را برای اعمال تغییرات مدنظر در سامانه‌های داخلی و ارسال اطلاعات بر اساس سرویس‌های اطلاعاتی نسخه اخیر سامانه سمات را داشته‌ باشند.

براین اساس پیرو بخشنامه ۱۶ اسفندماه سال گذشته با موضوع اعلام اعمال برخی تغییرات در سامانه سمات از جمله ایجاد سرویس واریز تسهیلات در قالب نسخه ۲.۲ این سامانه، با توجه به راه‌اندازی بخش اول تغییرات مدنظر در این نسخه از اردیبهشت ماه سال جاری شامل ایجاد امکان امهال مطالبات و درج انواع جدید تسهیلات قرض‌الحسنه در فیلد «هدف از دریافت تسهیلات»، در نظر است با توجه به مهلت زمانی کافی ارائه شده به منظور همگام‌سازی سامانه‌های داخلی بانک‌‏ها و مؤسسات اعتباری به منظور بهره‌برداری کامل از امکانات نسخه ۲.۲ سامانه سمات، از تاریخ ۳۰‏آبان ماه ۱۴۰۱ نسخه قبلی سامانه سمات غیرفعال شده و نسخه ۲.۲ این سامانه به صورت کامل عملیاتی شود.

بدیهی است مسئولیت بروز هرگونه اختلال در ارسال اطلاعات به جهت قطع کامل دسترسی به نسخه فعلی سامانه سمات، بر عهده مدیرعامل و اعضای محترم هیئت مدیره بانک‏/مؤسسه اعتباری است و عدم انجام اصلاحات در زمان مقرر به منزله استنکاف از ضوابط بانک مرکزی تلقی شده و اقدامات انضباطی در پی خواهد داشت.

براساس این گزارش از اهم تغییرات در نسخه ۲.۲ «سامانه سمات» می‌توان به ایجاد سرویس واریز، ایجاد امکان امهال مطالبات، امکان ارسال اطلاعات مبلغ اصل و سود تا دو رقم اعشار، اضافه کردن عنوان برات الکترونیکی در فیلد نوع ضمانتنامه و تفکیک انواع تسهیلات قرض‌الحسنه اشاره کرد.خاطرنشان می شود سامانه سمات به عنوان بانک جامع اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی در سراسر کشور، مرجع اصلی اطلاعات تسهیلات و همچنین تعهدات بانکی شامل ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی تلقی می شود.

از جمله مزایای سامانه سمات می‌توان به پردازش سریع و تکمیل نواقص سامانه قبلی، ارسال و بروزرسانی برخط اطلاعات مشتریان در راستای تجمیع و یکپارچگی اطلاعات تسهیلات گیرندگان شبکه بانکی و همچنین بهبود روش تسهیلات دهی، اعتبارسنجی صحیح مشتریان بانک‌ها و بهبود و پیشگیری از مطالبات غیرجاری بانکی اشاره کرد.

همچنین سامانه سمات به عنوان بانک اطلاعات جامع تسهیلات و تعهدات، اطلاعات مربوطه را جمع آوری و بین شبکه بانکی به اشتراک می‌گذارد، بر این اساس استعلام از سامانه مذکور برای تمامی شعب سراسر کشور برقرار شده است. از این رو بانک‌ها موظفند قبل ارائه تسهیلات و تعهدات، وضعیت اعتباری مشتریان را در سامانه سمات استعلام کنند و در صورتی که مشتری بر اساس مقررات مربوطه بدحساب شناخته شود، مجاز به ارائه تسهیلات و تعهدات به ایشان نیستند.

بررسی اعطای تسهیلات و دسته چک در شعب بانک‌ها، اعتبار سنجی، بررسی اقتصادی و اعتباری و نظارتی از جمله کارکردهای این سامانه است.

کد خبر 57518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =